Gå til innhold

Lærling innen IKT-Servicefag.


Cuuper

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er lærling hos en Høyskole.

Det jeg lurer på er om jeg kan klage på arbeidsoppgavene mine.

For når jeg tenker lærling så tenker jeg at jeg skal faktisk lære noe.

 

Det som er tingen er at når jeg startet her (for 1 år siden), ble jeg satt til på 1.linje for og bli kjent med systemet og di andre ansatte her på Høyskolen. Det tenkte jeg var greit nok det, men nå har jeg sittet på 1.linje i et år sammenhengende og ikke fått gjort så veldig mye annet. Det er meg di spør om jeg kan gå her og der for og levere noe, skifte toner på skriverene etc.

Hittil har jeg ikke fått sett hvordan serverene fungerer, vet ikke hvordan jeg skal gjøre noe som helst.

Greit nok. IKT-servicefag går innom egentlig alt som har med IT og gjøre, men jeg har kun fått sett brukerstøtte delen. Jeg vet ikke hva fagprøven min går ut på, men di lærlingene som har vert før meg har såtte opp et netverk via en server. Og det har jeg ikke vert borti på jobb. Lærte ganske mye om det på skolen, men har ikke rørt det siden jeg startet og jobbe.

 

Så det jeg lurer på er om jeg har rett til og klage til sjefen min angående arbeidsoppgavene mine siden jeg faktisk ikke lærer noe som helst.

 

(er mitt første innlegg her så vist det er rotete etc så beklager jeg)

 

Mvh

Stian.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg også hadde en dårlig 1 års lærlingeplass så jeg sluttet der å skiftet plass, noe du også burde gjort da etter det har gått 1 år og sjefen din ikke virker så veldig lysten på å lære deg noe mer enn at du sitter å tar imot en telefon på 1 linjes support.

 

Ja du har rett på å klage til sjefen din, aller helst burde du ha sagt det til opplæringskontoret slik at denne høyskolen ikke får lov til å ha flere lærlinger inn dit etter deg, for du skal jo lære gjennom lærlingetiden din ikke sitte å ta imot en telefon året rundt. Det blir litt for dumt synes jeg.

 

Ta fram lærlingepermen din og gå gjennom de punktene du skal ha lært gjennom en 2 års periode me lærlingetid med sjefen din og lag et program slik at du får vært gjennom mest mulig som står i lærlingepermen.

Endret av vivastar
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Tingen er at jeg ikke har fått noen perm eller noe sånt så vet liksom ikke hva jeg skal igjennom. Har prøvd og funnet ut om det ligger noe form for det på nettet, men jeg har ikke funnet noe enda. Hadde vert flott om noen visste noe om det.

Lenke til kommentar

Enda en grunn til å slutte, mener at faglederen din skal gå gjennom alle målene du skal være gjennom de 2 årene som lærling en av de første dagene dine som lærling. Hvis du ikke har blitt gått gjennom det så synes jeg du har kommet på en crappy plass. Tilegg til at du har sittet på 1 linjes support i 1 år nå.

 

Du lærer jo svært lite bare ved å sitte å ta imot en telefon eller hjelpe folk med å skifte tonere osv.. Nei ta dette opp med sjefen din fortest mulig, eventuelt ta det opp med avdelingslederen der du jobber.

Endret av vivastar
Lenke til kommentar

Skifte tonere og sitte på support er en del av jobben.

Men selvsagt, du bør få gjøre mer en det, så snakk med sjefen og si du vil ha mer intressange oppgaver og utfordringer som du kan lære noe av. Du trenger ikke nødvendigvis si dette på en slem måte (i første omgang).

 

Ellers, på eksamen vil du ikke få slike server oppgaver mest sansynlig.

Du vil mest sansynlig få bare teori, og du trenger egentlig ikke kunne noe serlig IT for å klare den, det du derimot må kunne er først og fremst være god til å tolke dårlig formulerte oppgaver, kunne HMS, planlegge, og økonomi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...