Gå til innhold

Nytt skjermkort - GTS250 vs GTX460

Spearman

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på vei til å oppgradere en gammel PC, og er da ute etter en middels god PC som fortsatt kan være brukbar om noen år. Kikket først på GTX460 kort fra Gainward (de var i hvertfall gode før i tiden:)), men for å prøve å holde kostnadene litt nede har jeg også kikket på GTS250 kort.

De tre kortene jeg har kikket på er

GTS250 1GB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=584578

GTX460 756MB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602778

GTX460 1GB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605507

Alle fra Gainward

Nå er ikke jeg helt oppdatert på HW, men den forskjellen som slår meg som størst er prisen.

Forøvrig ser forskjellene slik ut for meg:

GTS-kortet er klokket likt som GTX460 756M på prosessoren.

Minnet på GTX-en er GDDR5, mens GTS-en har GDDR3. Det har sikkert noe med minnetypen å gjøre, men klokkehastigheten på minnet er 2x på GTX (3.6GHz vs 1.8GHz på GTS).

However, GTS-en har 1GB minne, mens GTX-en har 756MB. Hva får jeg mest ut av ytelsesmessig her?

GTX460 1GB er klokket 25MHz høyere på prosessoren. Ville jeg merket det?

Forøvrig er forskjellen mellom GTX 1GB og 756MB de 256MB med minne. Må jeg fyre opp et high-end spill for å utnytte dette?

Forskjellen vil helt klart være merkbar mellom GTS 250 og GTX 460 1GB, men hvor høyt synes folk jeg burde gå prismessig når jeg ikke er verdens største gamer lenger, men helst vil ha et kort som er brukbart til forholdsvis nye spill om 2-3-4 år?

Og det siste jeg lurer på er om Gainward fortsatt er en produsent å satse på? De hadde i hvertfall kvalitet for noen år siden, og prisen virker fortsatt til å være god. Eller finnes det billigere merker som også er bedre?

All konstruktiv tilbakemelding mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største forskjellen teknisk er at GTX460 kan kjøre DirectX 11 mens GTS250 DirectX 10.

Ellers vil jeg si at man ikke kan vurdere disse opp mot verandre som like i det hele tatt.

Siden du sier du vil ha et kort som kan klare nye spill fremover må det bli GTX 460.

Jeg vill gått for 1 GB utgaven.

Når det gjeller leverandør så er vel det ikke så nøye. Sjekk på nettet om du evnt. finner noe negativt.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar!

Ser nok ut til at jeg går for GTX460 da ja, er jo greit å være litt fremtidsrettet med DX11.

Allikevel er jeg fristet til å holde meg på 756MB versjonen for å spare litt på kostnadene. Når tror du jeg evt. sitter og angrer på det? Noen situasjoner jeg virkelig burde hatt de siste 256MB? Eller er det også mer for å være fremtidsrettet?

Lenke til kommentar

Er ikke bare minnemengden som er forskjellig faktisk på disse to.

GTX460 1gb har 256-bit bred minnebus og 32 ROPs som utgjør en båndbredde på 115 GB/s, mens 768Mb utgaven kun har 192-bit bred bus og 24 ROPs som utgjør en total båndbredde på en noe lavere 86,4 GB/s

Det er en ytelses forskjell på disse to men den er ikke så stor og det merkes mest i høye oppløsninger.

Er vel kanskje ca. 3-4% forskjell eller noe sånt.

GTX-460-44.jpg

Link til test

Endret av Dr.Satan
Lenke til kommentar

Jeg må nok korrigere Dr.Satan litt på de prosentene hans, i Dirt 2 er det snakk om nesten 8 % forskjell mellom GTX 460 1GB og GTX 460 768 MB kortene. Kanskje ikke mye, med det er over 5 fps i gjennomsnitt i det spillet.

Jeg vil absolutt anbefale GTX 460 1 GB versjonen, men det kommer jo an på hvor mye mer TS vil betale for 232 MB mer minne på kortet. Har selv 2 stk Gigabyte GTX 460 1 GB OC og det er kort som er utrolig stillegående. Selv ved 100 % vifte hastighet er ikke støyen sjenerende for min del.

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med 768MB versjonen. Jeg sitter og monterer den nye PCen nå, men har kommet til et lite "problem" med dette skjermkortet. Det er to 6-pin kontakter på skjermkortet, men kun en sånn 2stk-4-pin-til-1-stk-6-pin konverter som fulgte med. Trenger kortet kun en? Er det det samme hvilken kontakt på kortet jeg bruker? Hva er vitsen med at det er to på kortet dersom det holder med en? Håper noen kan oppklare litt for meg her :)

Lenke til kommentar

Fant akkurat ut at min PSU http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593199 har to kontakter de kaller PCI-E 6+2 pin. Jeg antar at disse kan kobles rett på skjermkortets to innganger.. stemmer dette? Jeg antar også at de +2 er for noe spesielle skjermkort der det er 8-pins innganger.

Håper noen svarer snart, for snart har jeg ikke annet igjen å montere enn dette før PCen er ferdig :D

EDIT: Vi skrev visst likt chavalito :) Herlig hvis du kan bekrefte under her at jeg har tenkt riktig.. :)

Endret av SpearMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...