Spearman Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Hei! Er på vei til å oppgradere en gammel PC, og er da ute etter en middels god PC som fortsatt kan være brukbar om noen år. Kikket først på i5-prosessorene, men for å prøve å holde kostnadene litt nede har jeg også kikket på i3. De to prosessorene jeg har sett på er disse: i3 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=576803 i5 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=576801 Ut fra spesifikasjonene ser det ut som forskjellen er 140 MHz og ca. 350 kroner. Jeg er desverre ikke så oppdatert på HW for tiden, men stemmer det at det er hele forskjellen? Pris-forskjellen er jo litt høyere enn klokke-forskjellen. Eller er det andre fordeler ved å velge i5-en? Burde jeg velge en helt annen i5/i3? Og er det noen andre spørsmål jeg burde stille? All konstruktiv tilbakemelding mottas med takk! Lenke til kommentar
BAT Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Her er begge prosessorene sammenlignet i en haug av tester. Link. Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Sammendrag: i3<i5 Lenke til kommentar
Spearman Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 Her er begge prosessorene sammenlignet i en haug av tester. Link. Takk for flott link! Jeg regnet selvsagt med at i3<i5. Ved de fleste tid-testene ser det ut til at i5 er ca. 10% raskere de fleste stedene. Dette utgjør jo ikke enorme forskjeller; har jeg ventet i 30 sek, orker jeg nok å vente 3 sek til. Eller har noen en bedre tolkning av forskjellene? På grunn av prisen er jeg fristet til å gå for i3. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Hvis du er villig til å legge 1500,- på bordet så ville jeg heller tatt en i5 750 istedet for en i5 650. Hvis du ønsker å holde rundt 1000 lappen så er nok i3 det beste. Lenke til kommentar
Spearman Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 Da tror jeg rett og slett jeg holder meg på i3 og spanderer på meg GTX460 i stedefor GTS250, tipper det er brukbart lenger frem i tid enn i5-GTS250 kombo. Høres det fornuftig ut? Lenke til kommentar
BAT Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Det vil gi deg bedre grafikk ytelse. =on&prod[4292]=on"]Link til test. Lenke til kommentar
magb Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Hadde vurdert en 4 kjerner og da i5 760 Ellers er jeg helt enig i at Gpu er endel viktigere enn cpu i spill. Lenke til kommentar
Spearman Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 Den er vurdert, men jeg holder meg på i3 på grunn av budsjett jeg da. Spesielt fordi jeg har bestemt meg for GTC460 i stedefor GTS250 Takk for mange gode svar, avgjørelsen er tatt! Lenke til kommentar
wim Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Tror det er mye smartere å gå for AMD om du vil kjøpe ett budsjett orientert system. For eksempel denne, eller denne. Uansett hvilken av disse jeg hadde kjøpt så er en ting sikkert, jeg ville aldri ha kjøpt en dual core i 2010! 1 Lenke til kommentar
Spearman Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Vel, nå er i3'en på postkontoret i morgen Men jeg har et lite spørsmål til jeg håper noen kan svare på: jeg kjøpte http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=592608, men så akkurat at det står "for Core i5/i7". Fant nå også http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605846 der det står "for Phenom II and Core i3/i5/i7". Jeg tror ikke helt på at det egentlig har noe å si, men har jeg gjort en tabbe her? Eller har det egentlig ikke noe å si i praksis? Lenke til kommentar
BAT Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Det er et dual channel sett som fint fungerer på i3 også. Det skulle gå helt fint. Lenke til kommentar
Spearman Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 Phew Det er riktignok fem og et halvt år siden sist jeg kjøpte PC, men regnet med jeg fortsatt hadde peil nok til å bestille noe som fungerer sammen i hvertfall. Sitter og monterer nå, så dette blir spennende.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå