korheim Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Først av alt er jeg veldig imponert over alle dere som gir råd til oss som lurer fryktelig på hvilket system vi trenger. Takk for hjelpen! Jeg trenger sårt et nytt system til medieproduksjon, og håper på noen gode tips. Systemet kan være ferdig satt opp fra produsent eller jeg kan prøve meg på selvbygging (aldri gjort det før, men skal gå i så fall). Jeg har også vurdert Mac Pro/imac 27 til det jeg skal gjøre, men ser at et solid Windows-system kan være like raskt, og kan kanskje bygges for mindre midler til å være raskere i noen sammenhenger? Men åpen for begge OSer. Uansett, her sjekklista for maskinen jeg er utkikk etter: --- 1. Hva skal maskinen brukes til? Dette skal være en arbeidsstasjon for medieproduksjon (men skal også brukes til alt annet av vanlig kontorarbeid, webutvikling m.m.). Av mine arbeidsoppgaver er det videoredigering som krever mest av maskinvaren. Den må tåle, og være kjapp på, redigering av 1080p HD-materiale i mange lag, arbeid med fargekorrigering og effekter. Og i den sammenheng også ikke bruke et halvt år på å rendre ut filer (selv om det tar sin tid på større prosjekter, selvfølgelig). Maskinen skal også håndtere større mengder stillbilder (RAW-flyt), men det krever mindre enn HD-redigeringa etter min erfaring. Programvaren jeg bruker til dette er Adobe CS5. 2. Prisantydning Mellom 10 og 15 000 hadde vært knall inngangspris, og så heller ha mulighet til å bygge ut kanskje? 3. Skal maskinen overklokkes? Har ikke kunnskap eller planer om det. 4. Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert? Intel er vel best i denne sammenheng. Har tidligere sett på Xeon, men etter å ha lest opp og ned om i7, så tror jeg det er mer enn nok. 5. Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc Trenger ikke tastatur eller mus. Skjerm er nødvendig, og må være nøyaktig med fargene. 6. Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer Siden maskinen skal sitte under bordet her jeg er, er det svært ønskelig at maskinen ikke støyer (og det er vel her jeg er på kollisjonskurs med meg selv...). Dess stillere, dess bedre. Om noe ytelse må vike for dette, så må det bli slik. --- Har også sett på dette systemet fra Komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145 - Hvordan vil dere vurdere det? Ellers; Tidligere har jeg kjørt ferdige systemer, men gjør et forsøk her nå. - Noen gode tips? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Det desidert billigste er å kjøpe en vanlig maskin med lange skjerm og keyboard kabler og plassere den i et skap eller et annet rom. Å bygge stillegående maskiner kan fort bli dyrt hvis man ikke gjøre veldig grundig research først. De mest støyende komponentene er skjermkort, cpu og powersupply, så hvis du finner gode stillegående/lydløse alternativer av disse så er mye gjort. Powersupply og skjermkort finnes i passive/vifteløse varianter og cpu kan vannkjøles veldig enkelt idag. Seasonic er et alternativ i stille powersupply, Coolermaster har også en variant. Powercolor har flere vifteløse skjermkort og Corsair har enkle cpu kjøler som kjøler med vann. Kabinettet kan være greit å velge et som er lagd med laminerte plater i aluminium og plast da de blir veldig "døde" i lyden og fra vibrasjoner. Antec har noen modeller som antagelig kan være gode valg. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Det er langt fra så vanskelig å få til en stille maskin - ikke lydløs, men såpass stille at man ikke plages. Punkt 1. Et kabinett som skjermer for lyd. Fractal Design Define R3 til ca kr 780,- er et glimrende valg til en fornuftig pris. Punkt 2. En stille PSU. Personlig vil jeg anbefale en Seasonic X-650. Den er relativt dyr, ca 1 400,- kr - men etter min mening overgår den det meste. Et noe rimeligere, men også bra valg er Corsair HX 650Watt. Koster ca 1 080,- kr. Dette er i realiteten også en Seasonic PSU. Punkt 3. En god CPU-kjøler. I og med at du ikke tenker å overklokke så er det ikke så viktig at kjøleren yter ekstremt ved klokking, men at den er god ved standard klokk. Cooler Master Hyper 212 Plus og Scythe Ninja II Rev. B er potensielle valg. Akasa Nero V2 kommer bra ut i tester på i7. Corsair sin H50 er også en god kjøler (vann), men den kommer mer til sin rett ved klokking. Og så er Noctua sine av god klasse. Hyper 212 Plus er klart det mest prisgunstige valget. Så til resten av oppsettet. Videoredigering stiller primært krav til CPU og minnemengde og faktisk relativt lite krav til skjermkort som et utgangspunkt. Men skjermkortet kan brukes til å "bistå" i en del oppgaver - med en radikal ytelsesøkning som resultat. Problemet er at offisiell støtte her er begrenset til bare et fåtall skjermkort, primært av den rådyre typen, og nesten bare nVidia. Personlig så synes jeg fremdeles GPU støtte i Adobe sine produkter er et sjansespill - den finnes - men hvilket kort/driver som den fungerer godt med må man finlese for å finne ute. Av fornuftig prisa skjermkort er det pr dato kun nVidia GeForce GTX 470 kort til ca 2 500,- kr som har støtte til en fornuftig pris. Dog finnes det en liten hack som gjør at man får til GPU støtte for flere nVidia skjermkort. Dette gjør også GTX 460 aktuell. Men man bør kjøpe 1 GB varianten. GTX 460 får man fra en ca 1 600, - kr og oppover. GTX 460 er også et av de mest stille skjermkortene. Når det gjelder CPU har faktisk AMD PII X6 1090T og i7 930 omtrent samme ytelse og pris. Til videoproduksjon ville jeg heller ikke kjøpt bare en harddisk - her er man i en situasjon hvor det er fornuftig å ha en egen scratch-disk. Om man har råd ville jeg faktisk kjøpt en SSD disk som OS disk, en WD Caviar Black som scratch og en WD Caviar Green som lagring. Men hvordan optimalisere her kan andre bedre enn meg. Utenom det jeg har kommentert er pakken på Komplett grei - dvs CPU, hovedkort og minne. På resten ville jeg klart valgt annerledes. Lenke til kommentar
korheim Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 Hei og takk for svar! Litt klokere nå, og ser på lenkene. Takk igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå