Gå til innhold

Forumets lille geocaching-tråd (som skal vokse seg stor og sterk)


cyclo

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget til min skrekk at det ikke fantes noen geocaching tråd på forumet.

 

Sakset litt tekst fra wikipedia, og jeg kommer tilbake med mer etterhvert.

 

Geocaching er et spill, en sport eller en fritidsaktivitet som innebærer bruk av en satellittnavigator (GPS-mottaker) i en form for skattejakt etter utlagte turbokser, inneholdende minimum en loggbok. Geocachere (deltagerne i spillet/sporten) som finner boksen logger sitt besøk i loggboken.

En geocache.

 

post-10183-1283727785,9733_thumb.jpg

Turboks (public domain bilde)

Turboksenes (cache på engelsk) koordinater i terrenget gjøres tilgjengelig på Internett. Det er deretter opp til andre deltakere i spillet å lete opp turboksene ved hjelp av satellittmottakningsutstyr. Et kanskje vel så sentralt aspekt av konseptet er at funn av turbokser forutsetter en etterskuddsvis registrering av oppdagelsen på turboksens egen oppføring på http://www.geocaching.com/. På denne måten er det mulig for personen som gjemte turboksen samt andre deltakerne i spillet å følge med på hvem som finner turboksen.

 

Turboksen (Geocache)

 

En turboks med et materielt innhold er den mest tradisjonelle varianten innen geocaching. Den kan variere i størrelse, alt fra en liten filmboks til en stor kiste. Innholdet i boksene kan være av ulik karakter; ofte små gjenstander som klinkekuler, små barneleker, figurer av ymse slag, sjeldne mynter eller lignende. I tillegg til en «skatt» inneholder boksene også loggbok og et skriveredskap. Dersom boksene er små (nano- eller mikrocacher) inneholder de kun loggbok, da boksene er for små til å inneholde gjenstander.

 

post-10183-1283727794,6506_thumb.jpg

Haiker (public domain bilde)

Deltakere i geocaching har sin egen kodeks hva gjelder innholdet i og plasseringen av turboksene. Et viktig prinsipp er at boksene ikke skal inneholde våpen, narkotiske stoffer o.l., samt at lokale lover skal respekteres i sin alminnelighet. Det frarådes også av åpenbare grunner å legge mat eller annet biologisk nedbrytbart materiale i turboksene. Ettersom spillet har deltakere i alle aldersgrupper, er det også en uskreven regel å tenke seg om før man fyller turboksene med innhold som f.eks. ikke passer for barn. Dersom man tar en gjenstand fra boksen, skal man også legge noe tilbake av tilnærmet samme verdi.

 

Ettersom spillet har utviklet seg, har også andre varianter enn den tradisjonelle turboksen sett dagens lys.

 

Haikere (Travel Bug)

 

Man opererer i dag med såkalte travel bugs, «haikere». Dette er spesielle mynter, figurer eller lignende som blir tatt med av geocachere fra en boks til en annen. Hver travel bug har sin egen unike kode, som gjør at de kan spores på nettsiden geocaching.com. Hver «haiker» har sin egen side, hvor en kan følge med hvor de har vært og hvor de er for øyeblikket. De kan også ha spesielle mål skrevet inn av eieren, for eksempel at de ønsker at «haikeren» skal besøke så mange høye fjell som mulig, eller et ønske om å besøke så mange land i Europa som mulig etc.

 

Innholdet over er tilgjengelig under Creative Commons-lisensen Navngivelse-Del på samme vilkår. Noe av materialet er hentet fra wikipedia

 

Så hvilke av forumnerdene driver med geocaching? Del historiene deres her. Fortell gjerne om morsomme funn og inkluder lenke, så kan vi samle en liste over morsomme cacher her i førsteposten.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp... Jeg drev litt med dette i 2003/2004 eller deromkring, men det var så få cacher at det ikke ble noe kult. Ble utfordret til å prøve igjen og vi har nå brukt to ettermiddager/kvelder på det. Fantastisk gøy, godt å komme seg ut og bort fra skjermen, og ikke minst få seg litt trim i samme slengen. Og nå er det cacher rundt overalt. Har jo sikkert 20 stk som er 10-15 min. gange fra leiligheten. :)

Lenke til kommentar

Hva koster en slik gps? :)

Det blir som å spørre om hva en bil koster ;)

 

Har du mobiltelefon med innebygget GPS kan du bruke den. Har du en smarttelefon uten GPS, kan du kjøpe deg en billig bluetooth-GPS. Skal du ha "orntlig" GPS, får du disse for fra under tusenlappen opp til ___mange___ tusen, avhengig av funksjonalitet, design, mv.

 

For øyeblikket bruker jeg en eller annen av telefonene jeg har med GPS (evt. en bluetooth-GPS om jeg skal bruke en enda eldre telefon), men har planer om å kjøpe en "orntlig" garmin-GPS etterhvert (alltid en fordel med noe som tåler vann), men skal jeg først kjøpe orntlig GPS ønsker jeg å legge litt penger i det, så da blir det ikke med en gang.

 

(du kan til og med bruke kart og kompass - men det er ikke så veldig mange som gjør dette)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har selv begynt nå, virkelig moro - selv om jeg bare har funnet en hittil :p Flere skal det bli!

 

Bruker mobilen min med c:geo-appen (android), fungerer fjell. 

 

Blir nok snart å gå til innkjøp av en trackable bug, og legge den oppi her en plass, se hvor langt den kan komme ut av Oslo :)

 

 

Lenke til kommentar

Tør jeg spørre etter hvilken du leiter etter? :) Fant enda en i kveld, dvs. bikkja fant den før meg.

Tok den som var nermest der jeg bor.

 

Den ligger på en rasteplass på vei til Bygglandsfjord. ( Evje og Hornnes kommune) Står også noe om Setesdalen på den

 

har ikke telefonen min her så har ikke noe mer info

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...