eugenie Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Heisann! Skulle som overskriften sier, hatt hjelp til å regne ut antall sekunder… Har en del tider som jeg ved en enkel formel, ønsker å regne ut antall sekunder. Noen eksempler: 01:06:04 00:37:02 04:15:40 Er dette mulig, eller må jeg sette timer, minutter og sekunder i hver sine celler, for deretter å regne ut totalt antall sekunder for hver celle, for så å legge disse sammen? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Det er nok mulig å gjøre, men tror det blir veldig avansert, tror jeg ville holdt meg til løsningen ved å bruke flere celler, er jo mye ryddigere også. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Om Excel har same funksjonar som OpenOffice.org Calc, kan du bruke =3600*TIME(A1) + 60*MINUTT(A1) + SEKUND(A1) der A1 er cella som inneheld tida. Om det ikkje fungerer, har sikkert Excel ein funksjonsvegvisar, og der kan du sikkert finne dei tilsvarande funksjonane til Excel (eg reknar iallfall med at Excel har tilsvarande). Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Hvorfor i all verden gjøre det så vanskelig? =sum(A1:A3) forutsatt at dataene ligger i A1-A3. Formater svaret som Custom og skriv [ss]. Endret 6. september 2010 av kjeklulf Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 For min del, fordi eg (nesten) aldri bruker rekneark, og var dermed ikkje klar over den (betydeleg enklare) måten. Takk for tipset. Lenke til kommentar
eugenie Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 Hvorfor i all verden gjøre det så vanskelig? =sum(A1:A3) forutsatt at dataene ligger i A1-A3. Formater svaret som Custom og skriv [ss]. Ehe, beklager om jeg misforstår, men jeg skal ikke legge sammen tallene og deretter finne antall sekunder, men jeg skal finne antall sekunder for hvert av tallene jeg oppga. ...eller gir du eksempel som om man setter timer, minutter og sekunder i hver sine celler?? Tar gjerne i mot ei eksempelfil som vedlegg, så jeg får se hva du mener... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Gjør det som har blitt sagt tidligere, med å formatere som custom og sett opp som som tid. I kolonnen du skal ha sekunder må du formatere som tall og skrive inn denne formelen for å få sekunder. =A1*86400 Du vil da få antall sekunder Evt. formater en celle som [ss] og skriv inn =A1 i den cellen, du vil da få tiden som står i A1 i sekunder Endret 6. september 2010 av aklla Lenke til kommentar
eugenie Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 Ok, det jeg vil med dette, er å regne ut prisen for en telefonsamtale, når jeg vet at det koster 36 øre pr minutt. Forestiller meg det blir lettest å regne ut prisen ut fra hvert sekund. (0,36 / 60 = 0,006.) Eller finnes det annen måte å regne ut prisen på… hvordan gjør disse teleoperatørene dette? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Ok, det jeg vil med dette, er å regne ut prisen for en telefonsamtale, når jeg vet at det koster 36 øre pr minutt. Forestiller meg det blir lettest å regne ut prisen ut fra hvert sekund. (0,36 / 60 = 0,006.) Eller finnes det annen måte å regne ut prisen på… hvordan gjør disse teleoperatørene dette? Kan ikke du legge ut en elsempel-fil da, så skal jeg sette det opp for deg Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Ok, det jeg vil med dette, er å regne ut prisen for en telefonsamtale, når jeg vet at det koster 36 øre pr minutt. Forestiller meg det blir lettest å regne ut prisen ut fra hvert sekund. (0,36 / 60 = 0,006.) Eller finnes det annen måte å regne ut prisen på… hvordan gjør disse teleoperatørene dette? Med tid i A1, f.eks. 1:06:04, formel for pris i B1: =A1*1440*0,36 formater som valuta. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
eugenie Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 Ok, det jeg vil med dette, er å regne ut prisen for en telefonsamtale, når jeg vet at det koster 36 øre pr minutt. Forestiller meg det blir lettest å regne ut prisen ut fra hvert sekund. (0,36 / 60 = 0,006.) Eller finnes det annen måte å regne ut prisen på… hvordan gjør disse teleoperatørene dette? Kan ikke du legge ut en elsempel-fil da, så skal jeg sette det opp for deg Jovisst, det kan jeg... fila ligger vedlagt... Fikk ikke laste opp xls-filen, så jeg endre filnavnet til eksempel.txt... Lagre fila og navngi den som eksempel.xls eksempel.txt Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Lagret som .xls: Formel for utregning av beløp er forresten =((TIMER*60)+MINUTTER+(SEKKUNDER/60))*(PRIS_ØRE_PER_MIN/100) eks.txt Endret 6. september 2010 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Her er en formel som funker Lagret det som .txt eksempel.txt Endret 6. september 2010 av aklla Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Hvor kommer 1440 fra? Lenke til kommentar
eugenie Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 Hvor kommer 1440 fra? Det lurer jeg også på, men ser at det blir jo riktig :-) Lenke til kommentar
eugenie Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 Hvor kommer 1440 fra? Hmmm... 24 timer x 60 minutter er 1440... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Excel regner om tid til tall. 1=1 dag 0,5=12 timer. 0,00001157407407... = 1 sekund osv... Så, for å regne om fra denne typen tall ganger man med 1440 for å få minutter og 86400 for å få sekunder Endret 6. september 2010 av aklla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå