Gå til innhold

Kjøpe PS3 som blu-ray-spiller?

Arne

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er interessert i å ha en blu-ray-spiller, og jeg vurderer derfor å kjøpe meg en PS3 fordi man også kan spille spill på den.

Er PS3 en bra BR-spiller? Eller er jeg bedre tjent med å kjøpe en vanlig spiller?

Fordeler/ulemper?

Hilsen

Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del har jeg 2 PS3 pga bluray. Mange nettsider nevner at PS3 er fortsatt det beste bluray spilleren ute i markedet pga pris og funksjon (bare å google). Som en av de første bluray spilleren er den også en langsiktig spiller, dvs ved oppdateringer kan spilleren holde til dagens krav, som f.eks avspilling av 3D film.

PS3 er en bra multimedia-maskin, men ikke den beste. Noen videoformater vil PS3 slite med eller ikke spille av pga manglende codec støtte. Noen av vennene mine har hørt at PS3 ikke gir så bra bilde og lyd som andre blyray spillere ved avspilling av bluray filmer, men jeg er ganske fornøyd på det jeg ser. Bildene er skarpe, ikke noe ettersleng, bra farge og lyd. Jeg har dog ikke hatt noe å sammenligne med siden ingen av kameratene mine har ordentlig lydanlegg, men bildene ser stort sett det samme. PS3 støtter Linear LPCM, altså ukomprimert lydsignaler fra kilden. Kan da ikke fatte at PS3 gir dårlig lyd da.

Jeg tjente ihvertfall på PS3. Om jeg hadde kjøpt en standalone BD spiller ville jeg vært stuck med f.eks HDMI 1,0, ikke støtte for BD live eller 3D film.

Jeg har hittil kun skrevet om blurayfunskjonen, men om du også er interessert i spilling så er det uten tvil PS3 du burde skaffe.

Endret av Ky_kun
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg er ganske interessert i å spille spill også. Liker godt GTA-typen av spill. Sandkasse eller hva det nå heter.

Så det er jo et poeng at den er god å spille på. Har gode minner fra spyro og crash bandikot. Fins det nye versjoner av disse?

Lenke til kommentar

Smartere å kjøpe en 360 og en bluray spiller ved siden av. Blir omtrent samme pris som en PS3 også.

Hvis du bruker maskinen til mye filmtitting pluss spilling så vil nok laseren ta kvelden ganske fort. Et stort problem på PS3 er at laseren slutter å virke.

Og når du da må sende inn på rep så sitter du da der med hverken spillmaskin eller bluray spiller..

Jeg bruker hverken min ps3 eller 360 til filmtitting pga jeg vil ikke slite ut laseren på det. Men leiefilm på 360 benytter jeg meg ofte av. Er ikke særlig glad i fysiske plater uansett lenger.

Leier mye heller en film på 360 til 30-40kr med et tastetrykk enn og kjøpe for 100-200kr.

Men hvis du absolutt vil ha bluray og spill i ett og ikke bryr deg om digital leiefilm så kjøper du ps3.

Lenke til kommentar

Du skal da spille/se film utrolig mye før laseren tar kvelden, og uansett, ser du mye på film så vil jo til slutt et eller annet ta kvelden i dvd/blu-ray spilleren også.. og de koster jo omtrent det samme som ps3 (iallefall hvis du ikke kjøper den billigste dritten).

Leie filmer via x360 er jo greit nok, så sant man har grei kapasitet på linjen, forsatt ikke alle som har det.

Uansett så liker jeg best å ha et fysisk medie å spille fra, og leier jeg en dvd kan jeg jo også rippe den inn på pc for å se den senere også.

Har nå selv hatt PS3 omtrent siden release, og har brukt den på omtrent hele filmsamlingen min (550+) + endel leiefilm (kan tenke meg iallefall 150+) og en god del timer spill (par hundre timer) og den fungerer forsatt helt topp..

Min X360 derimot har lidd av diverse røde lampesymptomer, så nå kjøpte jeg rett og slett den nye, i hovedsak til bruk som media center extender på soverommet (hvis ps3 hadde den muligheten hadde jeg kjøpt den istedet)

Lenke til kommentar

Du skal da spille/se film utrolig mye før laseren tar kvelden, og uansett, ser du mye på film så vil jo til slutt et eller annet ta kvelden i dvd/blu-ray spilleren også.. og de koster jo omtrent det samme som ps3 (iallefall hvis du ikke kjøper den billigste dritten).

Leie filmer via x360 er jo greit nok, så sant man har grei kapasitet på linjen, forsatt ikke alle som har det.

Uansett så liker jeg best å ha et fysisk medie å spille fra, og leier jeg en dvd kan jeg jo også rippe den inn på pc for å se den senere også.

Har nå selv hatt PS3 omtrent siden release, og har brukt den på omtrent hele filmsamlingen min (550+) + endel leiefilm (kan tenke meg iallefall 150+) og en god del timer spill (par hundre timer) og den fungerer forsatt helt topp..

Min X360 derimot har lidd av diverse røde lampesymptomer, så nå kjøpte jeg rett og slett den nye, i hovedsak til bruk som media center extender på soverommet (hvis ps3 hadde den muligheten hadde jeg kjøpt den istedet)

At laseren slutter å funke på PS3 er fremdeles et stort problem og kanskje den mest vanlige feilen. Er det lov å rippe filmer du leier da? Du snakker vel faktisk om piratkopiering?

Og hvis bluray spilleren går i stykker så har man fremdeles en spillmaskin man kan bruke. Ryker noe i PS3'en så har man ingen av delene.

Jeg ville alltid valgt å ha dedikerte spillere. Man får jo bluray spillere til under tusenlappen også nå.

Angående linjekapasitet for å streame film på 360 så holder det med 1mbit for vanlig og 4mbit for HD. Så ikke så veldig krevende. De fleste i dag har over 4mbit linjer tror jeg.

Man kan jo også velge å laste ned først fremfor streaming.

Endret av Trondenils
Lenke til kommentar

har nå hatt min PS3 i 2 år vel og den er brukt mye og ofte som media avspiller.

blir brukte like greit til dvd, blu-ray og streaming.

det som tidligere er nevnt ang codec problem ved streaming kan enkelt og greit løses ved å kjøre PS3 mediaserver på maskinen du streamer fra.

det programmet har sin egen tråd på forumet her faktisk

ellers har maskinen fungerte feilfritt siden jeg kjøpte den, den har vært med på to flyttelass uten å at den har tatt skade av det.

jeg er fornøyd med kvalitet på lyd og bilde(kjører HDMI til tven og fiber til forsterkeren)

og jeg er nysgjerrig hva er dette laser problemet som man snakker om?

Lenke til kommentar

Har aldri hørt om laserproblem jeg heller. Om det er levetiden så har vel alle spillere? Har noen av dere f.eks slit ut laseren til PS2 eller andre DVD spillere? Min Pioneer DVD spiller som er kjøpt i år 2000 virker fortsatt som den skal.

PS3 Phat versjonen vil for de fleste støye litt mer enn vanlig. Slim derimot skal være stillere. Jeg har ikke Slim versjonen så jeg kan ikke bekrefte dette.

Til dere som anbefaller en standalone Bluray spiller, kan dere backe up for hvorfor dere velger det fremfor en PS3? PS3 er en av de første bluray ute i markedet og holder fortsatt til dagens krav. Ingen av de andre standalone spillere gjør dette like bra som PS3.

Lenke til kommentar

enig. hva snakker du om at til prisen av en ps3 så får man en xbox 360 OG bluerayspiller? sist jeg sjekket kostet xboxen 1700 og blueray koster minimum 1000 kr. og da er man allerede over 2490 for en ps3 slim på elkjøp. som an oppdateres:)

har aldri hørt om linsa blir slitt jeg heller. det mest kjente problemet på ps3 er nok heller at de får YLOD

Lenke til kommentar

Akkurat Spyro og Crash Bandicoot har vel vært svært usynlige på den nye generasjonen konsoller. Jeg vet det kom et Spyro-spill til Ps3 og X360 i 2008, men har hørt veldig lite om det, så kan heller ikke uttale meg noe om kvaliteten. Begge spillseriene har vært utsatt for et bytte av utvikler siden starten, og spør du meg så har ingen av dem klart å slå noe særlig tilbake etter det.

Det som derimot er positivt, er at vi på PS3 har en eksklusiv spillserie som heter Ratchet & Clank, og er utviklet av Insomniac som var den opprinnelige utvikleren av Spyro the Dragon. Serien har til nå 3 spill utgitt til PS3, og et fjerde er på vei neste år. Så her vil det være massevis av underholdning å hente dersom du liker den typen spill. :)

Hva trådens opprinnelige tema angår, så vil jeg absolutt anbefale PS3 som BD-spiller. Bruker selv min til BD stadig vekk, og har ingenting å utsette på det.

Lenke til kommentar

enig. hva snakker du om at til prisen av en ps3 så får man en xbox 360 OG bluerayspiller? sist jeg sjekket kostet xboxen 1700 og blueray koster minimum 1000 kr. og da er man allerede over 2490 for en ps3 slim på elkjøp. som an oppdateres:)

har aldri hørt om linsa blir slitt jeg heller. det mest kjente problemet på ps3 er nok heller at de får YLOD

Virkelig? At PS3 slutter å registrere plater er nok like vanlig som ylod.

250gb PS3 koster 2700kr. 120gb koster 2500kr ja men den har jko bare halvparten så stor harddisk som 360.

Men ikke så aktuelt når Arne allerede visstnok har 360.

Arne, de nye 360'ene er faktisk stillere enn PS3, men har du en gammel en så kan de bråke en del ja.

Men ang. gamle klassikere, fins det gode Spyro og Crash bandikot spill til PS3? Gode remakes for eksempel?

PS3 har ikke fått noen crash spill. 360 derimot har fått 2. Crash of the titans og Crash mind over mutant. Begge er helt kurante, jeg har spilt gjennom begge.

Akkurat Spyro og Crash Bandicoot har vel vært svært usynlige på den nye generasjonen konsoller. Jeg vet det kom et Spyro-spill til Ps3 og X360 i 2008, men har hørt veldig lite om det, så kan heller ikke uttale meg noe om kvaliteten.

Feil, crash har bare ikke vært å få til PS3. Spyro spillet har jeg spill gjennom også og det er faktisk ikke så dårlig. Veldig bra grafikk også. En god del bedre på 360 derimot hvor det har dobbelt så høy framerate.

Lenke til kommentar

@ Trondenils

Så du anbefaller en standalone bluray spiller. Kan du fortelle litt hvorfor? Laserproblemet er sjelden. Ja, den er der, men hvor ofte kommer det? Red ring of death kommer oftere enn det isåfall. Min 360 har fått det to ganger og da investerte jeg en PS3 som jeg stort sett er veldig fornøyd med. Den nye 360 slim'en skal jo teoretisk ikke få det, men den er fortsatt der (kalt Red DOT of death denne gangen).

PS3 har cellprossesor som er en sikkelig fordel når Sony legger inn nye funksjoner til både spill og/eller film. Noen standalone spiller vil enten få det eller ikke, kommer ann på specen. IGN, en veldig populær nettside innenfor multimedia, har uttalt seg at PS3 fortsatt er den beste bluray kjøpet. Ikke bare fordi man kan spille, men også på funksjon og at den er fremtidssikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...