Citysleeps Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Hei! Jeg er ikke akkurat dreven på å sette opp nett, så derfor søker jeg nå råd fra kloke hoder som kanskje kan hjelpe meg med mitt problem. Saken er denne: Har bredbånd fra Nextgentel, medfølgende modem/router? fra forrige århundre (speedtouch 546?) som allerede en gang har bukket under for at det ikke takler datastrømmen som går gjennom. Har fått tilsendt nytt, samma skiten(speedtouch). Dette er ikke et trådløst modem da vi er avhengige av en stabil linje. Så til poenget: Kan jeg bytte ut mannskjiten med en egen router? Har en kliss ny Netgear Rangemax som jeg gjerne skulle ønske kunne tatt skiten sin plass. Og ikke minst hvordan skal jeg gjøre dette? Håper noen har en trinn for trinn manual for en kvinne i nød? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Du trenger jo modemdelen i Speedtouchen, bortsett fra det så er vel modemet satt opp som en bridge. Mitt er ihvertfall det så da kan du bare henge routeren bak og voila. Jeg har faktisk også en Netgear WNDR3700 på baksiden og den er strengt tatt så lett å sette opp at det skulle ikke by på særlige problemer. Bare husk å kaste den medfølgende cd'n i søpla og sett den opp manuelt da Netgear har verdens beste hjelpefunksjon innebygd i GUI'n. Men som sagt, du kan ikke kaste Speedtouchen da Rangemaxen ikke har noen modemfunksjonalitet, men hos meg s¨å funker dette rimelig greit. Lenke til kommentar
alfal Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Jeg hadde et rent speedtouch modem..noe forbanna dritt etter at jeg kjøpte meg et D-link modem og lagde noen extra luftehull så greier jeg 2000-4000kb extra på nedlastingen.. Når det gjelder Router ville jeg bygd meg en sjøl og installert DD-WRT. Min Router: Noen linker til og sette fantasien i sving: http://cgi.ebay.co.uk/Jetway-Intel-Atom-270-Fanless-Mini-ITX-w-power-NF92-270-/130358887607?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e59fec4b7 http://cgi.ebay.co.uk/3-x-Gigabit-LAN-Module-Mini-ITX-Motherboard-AD3RTLANG-/130334890298?pt=Motherboards&hash=item1e5890993a http://stores.ebay.co.uk/minipciBIZ http://shop.ebay.co.uk/i.html?LH_PrefLoc=2&_kw=MiniPCI%20to%20PCI%20Adapter&_fcid=154&_jgr=1&_localstpos=&_sc=1&_sop=15&_stpos=&gbr=1 http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=wifi+antenna+dbi&_sacat=0&_stpos=&_sop=15&gbr=1&LH_PrefLoc=2&_odkw=wifi+antenna&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313 http://stores.ebay.co.uk/chinarf http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=mini-itx%20case&rt=nc&LH_PrefLoc=2&_dmpt=UK_Computing_DesktopComponents_RL&_fcid=154&_fln=1&_jgr=1&_localstpos=&_sc=1&_sop=15&_stpos=&_trksid=p3286.c0.m283&gbr=1 http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=cf+to+ide&_sacat=0&_stpos=&_sop=15&gbr=1&LH_PrefLoc=2&_dmpt=UK_Computing_DesktopComponents_RL&_odkw=mini-itx+case&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Når det gjelder Router ville jeg bygd meg en sjøl og installert DD-WRT. Tror det er feil person du snakker til nå. Her snakker vi om å få en stabil internettforbindelse, ikke en husmor med ambisjoner om Nobelprisen i fysikk. Til trådstarter: Er den Netgear rangemax saken en router eller routermodem? Er det en router, så logger du inn på ST546 og setter den opp i bridge. Deretter kobler du til internettporten til Rangemax i en av lanportene til ST546i. Sett så opp Rangemax med PPPoE + brukernavn og passord. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Altså nå har jeg jo også Next som ISP og er ikke sikker på om det er modemet eller andre utenforliggende årsaker som innimellom messer opp linja mi, men her er det ganske stabilt foruten en og annen nedetid innimellom. En mulighet hvis man ikke vil ha Speedtouch modemet er jo å kjøpe et annet merke privat, men etter det jeg husker så blir man da selv ansvarlig for oppsett og drift av dette da Next etter det jeg vet ikke vil supportere andre løsninger enn sine egne, selv om de virker. Lenke til kommentar
alfal Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Nextgentel leier vanligvis linje hos telenor og telenor sine linjer er jo kjent for og vere overbelastet og en del nedetid pga velikehold. Når det gjelder modemet ditt så ville jeg kjøpt meg et nytt ofte er det slik at du ikke får den farten du betaler for viss du bruker utstyret du kjøper hos dei og billig utstyr har en tendens til og klippe på toppene (når du laster linjen det den greier).et modem er jo som en liten pc med cpu minne og flash og viss det er av dårlig kvalitet så hjelper det ikke å ha en port ut som har betegnelse 10/100mbs sålenge det som er loddet på print-kortet virker som en flaskehals.. Og sette opp et nytt modem er ikke så vanskelig det er jo bare og kopiere innstillingene på det router/modemet du har,jeg hadde samme problem som deg hos Enivest dei ville at jeg skulle bruke utstyr som jeg var tvungen til å kjøpe hos dei viss jeg brukte privat utstyr fikk jeg ikke support,og linjen min klippet ganske ofte når jeg brukte utorrent og ved vanlig last ca 2-3 ganger i uken men etter jeg satte opp mitt eget utstyr har alt vert 100% og på gode dager har jeg 2000kb extra ned enn det jeg betaler for. Men viss du er på en overbelastet linje vil det ikke bli 100% men bedre. vedlikehold av linjer bruker å skje om natta når det er lite last på linja men i slike tilfeller greier et godt modem og hente seg inn igjen slik at du slipper å resette det.. Når det gjelder Router så er Netgear som du har en bra router for og vere hyllevare,viss du skal laste torrent trådløst og garantien er utgått ville jeg anbefale deg og flashe den med DD-WRT softvare viss den støtter dette omtrent like enkelt som og oppdatere org software men ikke en nødvendighet.. Så til dette med å bygge router jeg jobber på en Olje-Leter som er båt full av datamaskiner og her er det mange kvinnelige data-nerder som er husmødre når dei er heime...men hva vet jeg,jeg er jo bare idiot som kunne foreslå noe slikt til en kvinne !!!!!!!!!! Lenke til kommentar
Citysleeps Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Takk for kloke løsninger alle sammen! Den routeren jeg har Netgear rangeMax wireless er nærmere beskrevet på sidene for de som trenger det. Slik jeg forstår dette så er det en router, ikke en kombiløsning, og hvordan jeg kan benytte denne for å bedre nettflyten vet jeg da altså ikke. Blir det da ikke noen forbedring rett og slett fordi modemet ødelegger fra starten av? (Tilgi meg mitt lille tekniske ordforråd) Jeg skal ikke bygge noe selv, men takk for godt råd, kanskje jeg i fremtiden kan gjøre noe sånt. Det er ingen problemer med nedetid, faktisk ikke opplevd det enda, foruten totalkræsjen når modemet takket for seg, men jeg var jo så heldig å motta et "nytt", brukt modem av samme type da var begeret fullt og jeg hadde stor tro på at jeg kunne benytte netgear-boksen til noe fornuftig. Tidligere har jeg forsøkt å koble modemet via netgear-routeren, uten at det skjer noe som helst.. Jeg har prøvd uten modemet og bare routeren( ) via modem og switch, uten switch, you name it. Alle koblinger er forsøkt og jeg får beskjed om at det er nett tilgjengelig, men jeg kommer altså ikke på nett, selv om det står at alt er i orden, og da er det vel noe jeg må skrive inn et eller annet sted? En ting jeg også lurer litt på er om jeg kan bruke routeren som både trådløs og med tråd, har et par maskiner som nå bruker tråd, og vil fortsette med dette, samtidig som jeg ønsker å bruke trådløst på et par maskiner. Med et gammeldags modem, tilkoblet wireless/med tråd router. Går det? Endret 6. september 2010 av Citysleeps Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Speedtouch modemet skal plugges i telefonuttaket hvor ADSL linja di er koblet opp. Modemet styrer da påkobling mot Nextgentel og sørger for at dette skjer automatisk. Routern kan du henge bak modemet og sette opp akkurat slik du ønsker, både med trådbasert og trådløst. Siden du har Next så skal Netgear routeren få sin adresse via modemet automatisk. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Det går fint an å koble sammen de to boksene dine. Routermodemet fra NGT kan du koble i internettporten (WAN) på Netgear. Deretter skal du få internett ut av lanportene på router. Hvis det ikke fungerer, så kan du resette routeren fra Netgear ved å stikke en pennespiss inn i det lille hullet ved strømkontakten til routeren. Hold den inne i 10 sek, til lampene foran blinker. Da er routeren resatt og du kan sjekke igjen. Skal du logge inn på router, så kan du gjøre det her: http://192.168.1.1 Er du koblet mot routermodem med PC, så finner du det her: http://10.0.0.1 Endret 6. september 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Citysleeps Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 Koblet opp modem -> router -> pc nå, samme skjedde som det alltid har gjort. Ingen internett. Forsøkte å koble opp på begge ipene som du kom med her "la7dfa.com", skrev inn brukernavn og passord, ingenting skjedde. På den andre forsøkte jeg å koble opp, men nei. Har resatt routeren, nothing. Hva er det jeg ikke gjør, eller gjør galt? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Syncer modemet ditt?? Modemet har 4 lamper hvor de to ytterste på høyre side sett forfra er sync og linje eller trafikk. Uansett så vil den nest ytterste lampa blinke med rundt 5 blink i sekvens inntill den syncer mot Next's router og begge de ytterste lampene vil lyse konstant. Modemet ditt har også en resetknapp som du kan holde inne til alle lamper slokker og det begynner å lyse rødt. Lenke til kommentar
Citysleeps Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 Syncer modemet ditt?? Modemet har 4 lamper hvor de to ytterste på høyre side sett forfra er sync og linje eller trafikk. Uansett så vil den nest ytterste lampa blinke med rundt 5 blink i sekvens inntill den syncer mot Next's router og begge de ytterste lampene vil lyse konstant. Modemet ditt har også en resetknapp som du kan holde inne til alle lamper slokker og det begynner å lyse rødt. Godt spørsmål, det skal jeg finne ut av. Har resatt modem og router, har også tatt ut strømmen på alle bokser. Internett vil seg ikke. Jeg antar at brukernavnet og passordet som routeren spør etter er det samme som modemet bruker? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Forsøkte å koble opp på begge ipene som du kom med her "la7dfa.com", skrev inn brukernavn og passord, ingenting skjedde. På den andre forsøkte jeg å koble opp, men nei. Sjekk om nettverkskortet ditt fungerer. Koble til en av routerne til PC. Gå i startmeny til Windows Velg Kjør... Skriv: CMD <enter> Du får nå opp et sort vindu. Der skriver du ipconfig <enter> Hva får du som ipadresse og gateway? 10.0.0.x? 192.168.1.x? 169.x.x.x? Får du ikke noen av de to første, så prøv: ipconfig /release <enter> ipconfig /renew <enter> Hjelper ikke noe av dette og du får 169.x.x.x, så sjekk nettverkskabel og om du har nettverkskortet i enhetsbehandling (kontrollpanel, enhetsbehandling) Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Hvis modemet syncer opp mot Nextgentel så kan du teste med å koble en maskin med kabel rett i modemet, hvis du da får internett tilgang så kan du sette opp routeren. Det kan som Lafda sier være smart å resette denne til factory defaults med en gang og så logge på ved å blanke ut adressefeltet i en nettleser og skrive: 192.168.1.1 og taste enter. Da skal du få opp en login boks/dialog hvor brukernavn og passord skal være, bruker:admin, passord:password Du bør endre dette passordet så fort du har fått satt opp routeren. Routeren skal stå til å motta innstillinger automatisk så lenge du har Nextgentel. Du bør også sette et kryptert passord på de/den trådløse sonen du velger å bruke, Rangemax kan kjøre 2 ordinære trådløse nettverk, og 2 trådløse gjestenettverk samtidig. Per default er gjestenettverkene disabled men de ordinære nettverkene i 2,4Ghz og 5Ghz skal funke med en gang og bør derfor sikres med et unikt passord. Det er flere nivåer av kryptering og du bør bruke noe som er strengere enn WEP, f.eks WPA eller WPA2. Lenke til kommentar
Citysleeps Skrevet 7. september 2010 Forfatter Del Skrevet 7. september 2010 (endret) Forsøkte å koble opp på begge ipene som du kom med her "la7dfa.com", skrev inn brukernavn og passord, ingenting skjedde. På den andre forsøkte jeg å koble opp, men nei. Sjekk om nettverkskortet ditt fungerer. Koble til en av routerne til PC. Gå i startmeny til Windows Velg Kjør... Skriv: CMD <enter> Du får nå opp et sort vindu. Der skriver du ipconfig <enter> Hva får du som ipadresse og gateway? 10.0.0.x? 192.168.1.x? 169.x.x.x? Får du ikke noen av de to første, så prøv: ipconfig /release <enter> ipconfig /renew <enter> Hjelper ikke noe av dette og du får 169.x.x.x, så sjekk nettverkskabel og om du har nettverkskortet i enhetsbehandling (kontrollpanel, enhetsbehandling) Får ingen siffer nei, får opp "medium frakoblet"... Dette er når jeg har koblet på modem og routeren. Når jeg kjører ipconfig med kun modem får jeg opp ethernet lokal tilkobling: tilkoblingsspesifikt. DNS-suffiks: LAN Ip adresse: 10.0.0.X nettverksmaske: 255.255, osv. standard gateway: 10.01.XX.X Hvis modemet syncer opp mot Nextgentel så kan du teste med å koble en maskin med kabel rett i modemet, hvis du da får internett tilgang så kan du sette opp routeren. Det kan som Lafda sier være smart å resette denne til factory defaults med en gang og så logge på ved å blanke ut adressefeltet i en nettleser og skrive: 192.168.1.1 og taste enter. Da skal du få opp en login boks/dialog hvor brukernavn og passord skal være, bruker:admin, passord:password Du bør endre dette passordet så fort du har fått satt opp routeren. Routeren skal stå til å motta innstillinger automatisk så lenge du har Nextgentel. Du bør også sette et kryptert passord på de/den trådløse sonen du velger å bruke, Rangemax kan kjøre 2 ordinære trådløse nettverk, og 2 trådløse gjestenettverk samtidig. Per default er gjestenettverkene disabled men de ordinære nettverkene i 2,4Ghz og 5Ghz skal funke med en gang og bør derfor sikres med et unikt passord. Det er flere nivåer av kryptering og du bør bruke noe som er strengere enn WEP, f.eks WPA eller WPA2. Fant ut av lysene på modemet, power, ethernet, dsl lyser. Internett lyser ikke, uavhengig om jeg bruker routeren eller ikke. Så jeg kommer ikke videre.. Endret 7. september 2010 av Citysleeps Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Du kan jo dobbelsjekke hvilken IP du får rett i modemet. Du skal ha gateway 10.0.0.1 der og ipadresse 10.0.0.xxx. Siden DSL lyser og internet ikke, så er det mulig at oppsettet med brukernavn og passord for pålogging mot NGT (i modemet) ikke stemmer. Du skal kunne sjekke dette på http://10.0.0.1 med det funket vel ikke tidligere? Har du en annen PC du kan sjekke dette med? Litt rart du ikke får IP fra Netgearrouteren. Det er litt merkelig hele greia. Lenke til kommentar
Citysleeps Skrevet 7. september 2010 Forfatter Del Skrevet 7. september 2010 (endret) Du kan jo dobbelsjekke hvilken IP du får rett i modemet. Du skal ha gateway 10.0.0.1 der og ipadresse 10.0.0.xxx. Siden DSL lyser og internet ikke, så er det mulig at oppsettet med brukernavn og passord for pålogging mot NGT (i modemet) ikke stemmer. Du skal kunne sjekke dette på http://10.0.0.1 med det funket vel ikke tidligere? Har du en annen PC du kan sjekke dette med? Litt rart du ikke får IP fra Netgearrouteren. Det er litt merkelig hele greia. Prøvde det i ste, kun modem og ipconfig, og kom frem til dette: ethernet lokal tilkobling: tilkoblingsspesifikt. DNS-suffiks: LAN Ip adresse: 10.0.0.X nettverksmaske: 255.255, osv. standard gateway: 10.01.XX.X Med en gang jeg setter på routeren så stopper alt opp, og jeg kommer meg ikke engang inn på noen ip-adresser. Jeg får gå inn på http://10.0.0.1 og prøve med frem med modemet først før jeg prøver meg frem med routeren. Endret 7. september 2010 av Citysleeps Lenke til kommentar
Citysleeps Skrevet 7. september 2010 Forfatter Del Skrevet 7. september 2010 Tilordne forbindelsens offentlig IP-adresse til en LAN-enhet Denne siden lar deg tilordne Internet-forbindelsens offentlige IP-adresse til en spesifikk enhet i LANet ditt... You might want to do this if: * You encounter issues with some applications through the Network Address Translation engine of your SpeedTouch. * This device is running server applications (web server, ...) and you want it to be accessible from the internet. * This device has to be considered as the unique entry to your local network (DMZ). Kan dette være noe å forsøke eller skal jeg ikke klusse med noe der inne? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 (endret) Den adressen du skriver for gateway, er den det du har? 10.01.xx.x? Du kan skrive alle sifferne her, siden dette er lokal ip og ikke internettadressen din. For at du skal kunne få kontakt med modemet (routermodem), så må din IP og modemet ha samme subnett. Dvs at de tre første tallgruppene må være identiske: 10.0.0.___ Endret 7. september 2010 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Citysleeps Skrevet 7. september 2010 Forfatter Del Skrevet 7. september 2010 Den adressen du skriver for gateway, er den det du har? 10.01.xx.x? Du kan skrive alle sifferne her, siden dette er lokal ip og ikke internettadressen din. For at du skal kunne få kontakt med modemet (routermodem), så må din IP og modemet ha samme subnett. Dvs at de tre første tallgruppene må være identiske: 10.0.0.___ Åh, nei, en skriveleif i farten. gateway og ip er identiske borsett fra siste sifferet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå