Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Historie om gravemaskinmerket Schaeff - noen med link?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, hvilken er det du har? HR30 eller HR26 eller noe annet?

Dette var en maskin som ble mye brukt på vestlandet, motorsalg i Bergen var importør og her på Østlandet var de skjeldne og se.

De var nokså tidlig ute med små beltemaskiner og er enkle, nokså solide og vedig tyske så de bør være greie og eie.

De greide seg ikke så bra i konkurransen mot de store merkene, noe de har til felles med svært mange andre, Hymas, Åkerman osv gikk jo også dukken.

Men som du sier finner man lite om de, at du finner mye om Brøyt er ikke så rart, de var jo nokså unike i sin tid og er jo en maskin veldig mange har ett forhold til her i Norge.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Hei der, jeg så denne linken på startsiden og siden jeg også har til hensikt å anskaffe meg en Schaeff-26. Skal faktisk hente den i morgen lørdag. Så da lurer jeg også på om du skaffet deg den der graveren, selv om jeg handler 9 år etter innslaget ditt. Har du funnet noe historikk eller ?

post-237307-0-78127000-1302279164_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Blitt noen handel?

Nai.. Var en gammel H24 74 mod. med 2 syl luftavkjølt Dautz motor. Kjørte 2 timer for å kikke og i mellomtiden hadde fyren kjørt startmotoren i sju steiner uten å få start. Senere ble maskinen flyttet med kran. Understellet stod igjen i myren... Hyggelig fyr forresten.

Nå har vi andre planer og vi sparer til vi skal flytte til Houston neste år. Håper USA ikke går konken i natt.

Edit: Jeg ble oxo medlem i 2002. Dette er det eneste forumet jeg bruker! Sikkert fordi det er så greie folk her, bortsett fra et og annet troll! Bor nok et troll i oss fleste. Begynn å diskuter syklister i trafikken, og trollingen er i gang! Humre.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Aha , men jeg gleder meg som en liten i tyskland under andre verdens krig når han fikk en HJ uniform under treet, haha bare kødd dett her , men jeg finner ingen bilder av denne H24 74 mod. med 2 syl luftavkjølt Dautz motor. Du har ikke noe som du har tatt selv av maskinen. Jeg har kjøpt en 1970 modell som jeg skal fikse litt opp. Jeg er lastebil og buss reperatør så jeg liker litt store grove maskiner som er så enkle å fikse på at man kan gjøre dette selv. dette skal være en 3 sylindret Deutch motor totakt dieselmaskin. Vi henter den i morgen så etter en stund dukker det nok opp en video på youtube med frakten som vi skal gjøre.

post-237307-0-59450100-1302289806_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Her er et bilde av motoren. (Prøvde å rediger det i picasa, men ble ikke stort bedre. )

Et tips er å bestille deler fra Kina. Dersom du har tolmodighet til å vente på deler er det mye å spare her. Kinesarene er behjelpelig, men lite stødig i engelsk. Skal se om jeg får fatt i link. Lykke til!

Edit: Ser fram til Youtubefilm! Er det den maskinen som stod i Rogaland? Var noen som hadde benyttet den til å grave frem en ridebane. Drittøff maskin! Husk å monter en god stereo og masse antenner og lys.

Edit 2: Kinaleverandør, Deutz.

post-14885-0-75091500-1302292762_thumb.jpg

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...