ScudNor Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 (endret) Hei. En tid tilbake bygget jeg meg ny PC, med følgende deler: Strømforsyning: CORSAIR Power Supply 1000W HX. Hovedkort: ASUS RAMPAGE II EXTREME. Prosessor (kjøler): INTEL CORE i7-950 (CORSAIR H50 kjøler). RAM: CORSAIR Dominator 1600MHz 6GB Grafikkort: Powercolor Radeon HD 5970 2 GB. Lydkort: ASUS Xonar D2X Sound Card. Optisk leser: Samsung DVD±RW burner. HDD: Western Digital Caviar® Black™ 500GB. x2 OS SSD: INTEL 160GB X25M SATA GEN2. OS: Windows Home Premium 7 64bit. Skjerm: 24" BenQ E2420HD, HDMI kabel. Har merket en del problemer helt fra starten av egentlig. Har hatt diverse kræsj osv regelmessig. Så gikk det plutselig et par måneder uten noe særlig problemer. Men nå er det blitt verre igjen, og nå vil jeg komme til bunns i hva som er årsaken. PC'en kostet en formue, og det er flaut når man spiller med folk som har halvparten så dyre PCer, og du må forklare for dem hvorfor du nettopp forsvant fra spillet et øyeblikk >.< hehe. Problemet: Pcen har en tendens til å plutselig låse seg på helt tilfeldige tidspunkt i visse spill. Det eneste man kan gjøre er å restarte. Kan forresten nevne at dersom jeg f.eks hører på musikk når PCen krasjer, og bildet av spillet er frosset, kan man forsatt høre musikken spille helt normalt, og jobbe seg nedover playlista : / )Uansett, problem spillene: WOW, L4D2, Company of heroes (også problemer med "flickering" i tekst av og til), Counter Strike Source (krasjer PCen dersom jeg har firefox kjørende samtidig), Assasins Creed 2, COD serien (COD4 spesielt), Day of defeat Source, Napoleon Total War, Silent Hunter 3, Team fortress 2 (kjører også av en eller annen grunn med veldig lav FPS). Den har også problemer med alt som har med multitasking eller tabbing in/out generelt. Dersom jeg tabber ut av et spill for å sjekke noe på firefox, klikker spillet helt når jeg tabber inn igjen, og ingenting fungerer, eneste løsning er restarting av PC. Disse spillene kan kjøres med full grafikk i timesvis uten noen som helst problem: Bad Company 2, Mafia 2, Mass Effect 2, Crysis (litt dårlig FPS), Dragon Age: Origins, Stalker spillene etc. Jeg overklokket skjermkortet for ikke så lenge siden(MSI afterburner). Core voltage: 1162mV. Core clock: 869. Memory clock: 1150. Shader clock: blank (jeg er newb på overklokking og vet ikke hva shader clock er engang) Kjører feilfritt i Kombustor en hel kveld med stabil temp på ca 80 grader på GPU (og litt over 90 grader på VDDC). Etter overklokking synes jeg nesten det har blitt mindre kræsj : / Prosessoren har jeg ikke overklokket. Merknad: en ting jeg synes virker merkelig er "GPU Usage", som jeg har i display på tastatur, samt CPU-temp. Ved spilling kan "GPU usage" til tider ligge mellom 0 og 20%, og jeg kan merke et sekunds lag i spill hver gang den hopper mellom de to verdiene. Så tenker jeg, skulle det ikke ha lugget på et mye høyere forbruk, og mer stabilt? Hvorfor yter det så lavt? Idet et spill krasjer får jeg vanligvis et par sekunder med gjennomsiktige røde ruter over skjermen, og GPU usage hopper opp til 200% og ligger der. Temperatur på skjermkort ved spilling kan ligge på alt fra 50 til 70 grader. Dette overstiges aldri. Har også lagt merke til at idle temp på CPU er 43 grader (noe jeg synes virker høyt for en u-overklokket CPU kjølt med H50 med push-pull-effekt), og at tempen ikke går over 44-45 grader ved spilling : / Hadde trodd den ville steget mer.... Vet egentlig ikke hva som forårsaker problemet...CPU, GPU, eller noe helt annet. Jeg er virkelig ikke ekspert på PC. Men jeg håper det finnes noen her som har svar. Mvh, Scud. Endret 5. september 2010 av ScudNor Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Kunne du linket partnummeret på minnebrikkene? Det kan skyldes inkompatibelt minne. Jeg veit også flere som har løst ustabilitetsproblemer med å endre volt settings på minnebrikkene sine, men det må du spørre andre om da jeg veit for lite om årsaken til at dette hjelper. Lenke til kommentar
Dext Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 (endret) Det du beskriver virker veldig som et skjermkortdriver relatert problem. Hadde selv liknende problemer (og har til en hvis grad fortsatt samme problemet). Først og fremst ville jeg i alle fall skjekket at alle driverne er up-to-date, og så ville jeg prøvd uten å tukle med skjermkortet (altså nullstill all overklokking). Jeg hadde mye problemer med mitt 4870X2, som også er et tokjerne kort, og jeg fikk inntrykk av at de er mindre stabile, så jeg endte til slutt opp med å kjøpe meg et enkjernet kort, men vi får håpe du slipper dette. Forøvrig så er det slik at hvis du Tabber mellom spill (eller andre fullskjermsopperasjoner) så går skjermkortet inn i en strømsparemodus, dvs den setter ned klokke, og av og til minnehastigheten på kortet for ikke å bruke ekstra strøm. Dette gjør at ikke kortet/driverne henger med. Men windows prøver som-oftest å restarte driveren og det er muligens derfor du mister bildet men fortsatt har lyd (søk opp atimdag på google, og så ser du mange med liknende problemer) Men tross alt, dette er kun mine erfaringer med min maskin, så det kan være minnerelatert som det er nevnt før (sjekk bios, for både det og andre mulige faktorer). Endret 5. september 2010 av Dext Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Ta en titt i administrativt panel og sjekk hendelseliste , vær på utkikk etter feilmeldinger som forteller deg noe, som for eksempel at skjermdriveren har stoppet og virke. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Nå har du ikke nevnt det i åpningsposten din men du får altså ikke blåskjermer på bakgrunn av dette overhodet?? Det kunne vært interresant å prøvd et annet skjermkort i denne maskinen for å se om det kan være det som er synderen. Inkompatibelt minne er som sagt også en greie, men det er slett ikke sikkert. Hvis du enten sjekker selv, eller legger ut partnummeret på kittet så kan vi få eliminert dette. Et powersupply med ustabil spenning kan vel også forårsake slike feil, men det er også nesten umulig å teste uten å bytte power. Lenke til kommentar
ScudNor Skrevet 7. september 2010 Forfatter Del Skrevet 7. september 2010 Kunne du linket partnummeret på minnebrikkene? Vet ikke helt hva partnummeret er, men her er link til nøyaktig de jeg kjøpte: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=406347&cks=ASS&assoc=20ACC316-0E63-43E2-9BBE-D2583A1CB52E Finnes partnummeret der? Eller må jeg se på brikkene inne i PCen? Først og fremst ville jeg i alle fall skjekket at alle driverne er up-to-date, og så ville jeg prøvd uten å tukle med skjermkortet (altså nullstill all overklokking). Forøvrig så er det slik at hvis du Tabber mellom spill (eller andre fullskjermsopperasjoner) så går skjermkortet inn i en strømsparemodus, dvs den setter ned klokke, og av og til minnehastigheten på kortet for ikke å bruke ekstra strøm. Dette gjør at ikke kortet/driverne henger med. Men windows prøver som-oftest å restarte driveren og det er muligens derfor du mister bildet men fortsatt har lyd (søk opp atimdag på google, og så ser du mange med liknende problemer) Men tross alt, dette er kun mine erfaringer med min maskin, så det kan være minnerelatert som det er nevnt før (sjekk bios, for både det og andre mulige faktorer). Alle driverene skal være up-to-date etter det jeg vet, men jeg skal sjekke at det stemmer. Og ja, kanskje jeg prøver å nullstille kortet. Sjekket ut dette "Atikmdag" greiene. Og ja, det glemte jeg å nevne i første posten. Dette har forekommet hos meg flere ganger tidligere. Har funnet en nettside med flere fix's som jeg kanskje kommer til å prøve ut senere. Du sier "sjekk BIOS", men jeg har veldig liten peiling på BIOS og har ikke peiling på hva jeg skal se etter >.< Ta en titt i administrativt panel og sjekk hendelseliste , vær på utkikk etter feilmeldinger som forteller deg noe, som for eksempel at skjermdriveren har stoppet og virke. Har gått ganske grundig gjennom listene, men finner ingenting mistenkelig. Nå har du ikke nevnt det i åpningsposten din men du får altså ikke blåskjermer på bakgrunn av dette overhodet?? Det kunne vært interresant å prøvd et annet skjermkort i denne maskinen for å se om det kan være det som er synderen. Inkompatibelt minne er som sagt også en greie, men det er slett ikke sikkert. Hvis du enten sjekker selv, eller legger ut partnummeret på kittet så kan vi få eliminert dette. Et powersupply med ustabil spenning kan vel også forårsake slike feil, men det er også nesten umulig å teste uten å bytte power. Nei, blåskjerm hører til sjeldenheten, har såvidt forekommet. Får se om jeg kan få tak i et skjermkort og få testet det. Jaja, får si takk for mange gode svar, nå føler jeg hvertfall at jeg er på rett spor xD hehe Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Minnebrikkene er verifisert kompatible med hovedkortet ditt så da er det ute av verden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå