enden Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Alle de store hjemmefiklerkjedene har sitt eget system for oppheng av verktøy - altså tavler der man setter opp diverse duppeditter for å henge fra seg verktøy på rett sted. Jeg har lest sammenligninger av disse før, men finner ikke igjen noe i farten. Hvilket system synes dere er best med tanke på pris og funksjonalitet? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 (endret) Sånn personlig foretrekker jeg metalvegger der man enkelt kan selv sette opp fester for å henge opp verktøy , finnes mange løsninger som selges for verksteder. Edit : Når det gjelder pris så er jeg veldig usikker på hva som lønner seg best, viktig uansett at systemet er laget sånn at verktøyene ikke løsner da dette kan fort bli dyrt om borrmaskinen smeller i betongulvet pga et oppheng som løsner. Endret 5. september 2010 av Malvado Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) De tavlene du får på både Jula, Biltema og Clas Ohlson, (samt IDG Tools, som ikke er en typisk "hjemmefiklerkjede") med Ø4mm hull c/c 12 mm er de jeg har satset på å kle veggene i garasjen/verkstedet med, og som jeg mener gir best mix av pris og funksjonalitet. På proffe verksteder brukes oftest tavler med 9 mm firkantede hull c/c 38mm, som det nok finnes større utvalg i kroker til, men til en noe høyere pris. Merk deg at utvalget av tilgjengelige kroker til de runde hullene er noe forskjellig hos de forskjellige kjedene, hvor ingen har alt (?), men IDG Tools har en god del som ingen av de andre har. Hvis du lager litt større hull i krokene kan du også bruke denne typen. Edit: Enda en side med forskjellige kroker. Endret 8. september 2010 av Inge Rognmo 1 Lenke til kommentar
enden Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 Det er nok helst Clas, Jula, Biltema jeg vil satse på, da jeg ikke har lyst til å bruke mer penger på tavlene enn verktøyet Er det sånn at krokene går om hverandre på de ulike systemene herfra så kan jeg jo shoppe rundt etter utvalg Lenke til kommentar
Qumad Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Det er nok helst Clas, Jula, Biltema jeg vil satse på, da jeg ikke har lyst til å bruke mer penger på tavlene enn verktøyet Er det sånn at krokene går om hverandre på de ulike systemene herfra så kan jeg jo shoppe rundt etter utvalg En ting er kvadratmeterprisen på tavlen, en annen ting man må tenke på er hvilke typer kroker osv man skal bruke og prisen på disse.Typisk er at det er forskjellig på de forskjellige utsalgsstedene (Clas, Tools, Jula og Biltema) er størrelse på hullene og/eller avstanden mellom festene på baksiden av krokene. Dette gjør at akkurat den pipeholderen til Clas som så så genial ut ikke passer til tavla som Du kjøpte hos Jula osv. Jeg endte på Biltema sin verktøystavle. De forskjellige produsentene har litt ulike kroker osv. Biltema sin har bla. magnetskål og magnetlist (obs. magnetlisten min passet ikke på tavlen min, skal ta den med opp og høre med dem, i katalogen så er den fremstilt som at den hører til tavlen). Endret 16. september 2010 av Qumad Lenke til kommentar
enden Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 Så de er altså ikke krysskompatible... Tenk så fint det hadde vært i verden hvis alt var standardisert Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Typisk er at det er forskjellig på de forskjellige utsalgsstedene (Clas, Tools, Jula og Biltema) er størrelse på hullene og/eller avstanden mellom festene på baksiden av krokene. Dette gjør at akkurat den pipeholderen til Clas som så så genial ut ikke passer til tavla som Du kjøpte hos Jula osv. Som sagt tidligere, Clas Ohlson og Biltema går definitivt om hverandre, det har jeg prøvd/erfart selv, med tavler kun fra Biltema og en god del kroker fra Clas Ohlson. Deler fra Jula og IDG Tools har jeg riktignok ikke prøvd selv enda, men jeg registrerer at tavlene hos Jula har helt identiske ytre mål (96x40 eller 80), farge (grå) og pris (199,-/349,-) som Biltema sine, og at de av krokene som begge kjedene har i sortimentet ellers ser nøyaktig like ut. Opplysningen Ø 4,2 c/c 12 mm er heller ikke til å ta feil av, og stemmer med tavlene og krokene jeg har. De fleste krokene som skal festes med flere enn en skrue har dessuten som oftest ett eller flere avlange hull slik at det vil tåles en del avvik i c/c-avstanden. Det som derimot ikke passer er disse fra Raaco/Clas Ohlson, av åpenbare årsaker.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå