Gå til innhold

[Løst] Riks-TV og svakt signal

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har Riks-TV, men signalet er så svakt at det er på grensen til å ikke virke.

Jeg har en dekoder fra Sagem.

Problemet er at når jeg ser på TV, vil med ujevne mellomrom bildet "lagge" og lyden forsvinne i noen sekunder. Dette er utrolig irriterende.

Noen ganger går det så langt at jeg får "blåskjerm" der det står at signalet er for svakt. Dette hender noen ganger til dagen.

Jeg har den råeste antennen som Expert kunne selge, og den er optimalt innstillt.

Hvordan blir jeg kvitt problemet?

Sagem-dekoderens firmware lar meg slå av eller på antennespenning, men dette utgjør null forskjell.

MÅ jeg ha ny dekoder? Jeg har hørt at Sagem er den dårligste boksen av alle, når signalet er svakt.

Blir dette problemet bedre av å bytte til f.eks. Samsung eller Grundig? Jeg vil ha den mest følsomme dekoderen.

Og det er enda et problem:

Jeg har vært så heldig å få både Sagem-boksen og billedrørs-TVen fra Philips helt gratis.

De er sammenkoblet med en SCART-kabel.

Oppløsningen og skjermstørrelsen driver og endrer seg hele tiden, helt tilfeldig. Noen ganger stikker undertekstene utenfor. Dette kan skje midt i et program, uten at noen har rørt fjernkontrollen.

Skyldes dette TVen eller dekoderen? Bør jeg bytte TVen?

Er en moderne flatskjerm med innebygget dekoder følsom nok til å ta inn signalet, eller er eksterne bokser bedre enn innebygde dekodere?

Vil en Alt-I-Ett-løsning være den eneste måten å bli kvitt problemet med at den bytter oppløsning hele tiden?

Hva bør jeg kjøpe? Grundig eller Samsung? Evt. noe annet?

Jeg stiller ikke ekstremt store krav til HD og slikt. Men det skal VIRKE.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå kjøpt en Philips 42" TV med Riks-TV-cam modul.

Jeg har fått det til å "virke", men både bilde og lyd lagger så forferdelig at jeg knapt vet hvilket program jeg ser på.

Er det virkelig MULIG?

Supporten i alle butikkene jeg har spurt, sier at Sagem er dårligst, og dermed må alt annet, inkludert Philips-TVen, være bedre.

Elkjøp sa at Sagen har levert for svake strømforsyninger, så jeg fikk en gratis strømforsyning i service-desken, selv om jeg ikke trodde jeg kom til å bruke denne dekoderen mer.

Jeg sitter nå og ser på TV. Men det er Sagem-boksen som mottar signalet, selv om TVen har mottaker.

TVen klarer knapt å gjennomføre et kanalsøk. Annenhver gang finner den 53 kanaler, annenhver gang finner den ingenting.

Når den har funnet kanaler, er det såvidt mulig å åpne en av dem, men det er altså så dårlig at man ikke skjønner hva slags program man ser på.

Noen som vet hvorfor en helt ny TV fra Philips er MER kresen på signalstyrke, enn den beryktede Sagem-dritten?

Eller kan dette skyldes noe annet?

Lenke til kommentar

Det ER dårlig signal akkurat her, både ifølge Riks-TV sine kart, og signalsjekken på Sagem-boksen.

Likevel virker det med Sagem. Jeg ser på National Geographic Channel akkurat nå.

Men Sagem er viden kjent for å suge HARDT på signalstyrke.

TVen min suger tydeligvis ENDA HARDERE, noe jeg ikke trodde var mulig da jeg snakket med selgerne.

Flere av dem hevdet at alt er like bra, unntatt Sagem, som er elendig.

På plussiden, har Sagem-boksen begynt å oppføre seg mye bedre etter at den fikk sterkere strømforsyning.

Men jeg har betalt 700 kroner for cam-modulen, og ønsker ikke å måtte bruke 2 fjernkontroller for å se på TV.

Lenke til kommentar

Jeg har nå kommet frem til at dette TV-apparatet er et fordømt mandagsprodukt.

Grunnen?

Fordi når jeg skal søke etter kanaler, spør den om land.

Velger jeg Norge, finner den (som regel) kanalene. Men når jeg prøver å se på en kanal, får jeg melding "Ikke noe signal".

Velger jeg Andre i stedet for Norge, finner den også kanalene. Men nå begynner den ikke på 1, men på 100. NRK1 er kanal 100 og NRK2 er kanal 101 osv...

Jeg får inn NRK krystallklart og uten hakking. Men alle andre kanaler er "Kodet program".

Så nå venter jeg for å se om alt virker når jeg mottar aktiveringskoden.

PS.

"alle" sier at Sagem er dårlig på svake signaler, mens Grundig skal være bra.

Hvis TVen gir for mye tull, kjøper jeg en PVR.

Skal også se om jeg får til å oppdatere firmwaren. Kanskje problemet som diskriminerer Norge forsvinner da.

(Edit: Det gjorde det ikke.)

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Lefdal tok imot TVen uten å protestere, og gav meg en ny som er akkurat lik den forrige.

Å teste den er umulig før om noen dager, for da drar jeg til hytten der jeg har Riks-TV-antennen.

Servicen til Lefdal er upåklagelig, og selgeren sa at han hadde sett akkurat dette problemet en gang før.

Pluss at det hadde vært "en del" problemer med denne modellen, uten at han husket hvilke.

Satser på at det løser seg.

TVen har forresten gått opp nesten 1500 kroner siden sist. Men jeg fikk den nye TVen uten å betale mer.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Klar over at dette er en retrobump, men jeg fortalte jo aldri hvordan eventyret endte.

Nye Riks-TV-brukere har kanskje nytte av å lese slutten på sagaen.

Den andre Philips-TVen, som var identisk med den første, var like dårlig.

Lefdal returnerte den, og gav med en tusenlapp i rabatt på en ny TV fra LG.

Den har fungert glimrende helt siden jeg fikk den.

Problemet var ikke CAM-modulen, antennen eller signalet. Problemet var en elendig TV-modell fra Philips. LG-TVen har fungert upåklagelig i all ettertid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvilken Philips modell hadde du?

Det er så lenge siden at jeg ikke husker.

Lefdal hadde den på tilbud til 4444 kroner, tror jeg. Billig dritt.

Husker bare at den hadde 42".

Husker at den kunne foreta kanalsøk og finne kanaler av og til om CAM-modulen ikke var satt inn.

Den fant ingenting hvis CAM-modulen var satt inn.

Men selv når det virket, virket det elendig.

Jeg oppdaterte firmwaren på TVen, men det løste heller ikke problemet.

Jeg byttet min umiddelbart når jeg var hjemme fra hytteturen.

Da hadde jeg prøvd omtrent alt av kabler, kanalsøk med og uten CAM-modul osv...

Men den fungerte greit med SCART og HDMI, bortsett fra at fjernkontrollen måtte pekes veldig rett for at den skulle lystre.

Ikke en bra TV i det hele tatt.

Du har hatt den i 2 år uten å klage til butikken? Hvorfor klaget du ikke til butikken?

Nøyaktig hvilke problemer har du med den?

Jeg har fremdeles den gamle Sagem-boksen her.

Om du trenger en billigløsning kan du få den mot at du dekker frakt.

Inkludert den nye, sterke strømforsyningen som gjør at den fungerer mye mer stabilt enn før.

Sånn ser den ut:

SagemITD-91HD.jpg

Den har fungerende HDMI, SCART og component.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...