Gå til innhold

flashe bios

enden

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen som kan hjelpe meg litt med å flashe biosen på en maskin jeg nettopp fikk tak i. Har aldri gjort det før, og jeg regner med at det bør gjøres (BIOS er fra 98) for å kunne dytte inn større disker.

Vet ikke engang hvor jeg bør begynne å lete etter ny BIOS...

hk: Chaintech 5AGM/5AGM2/5AGM3/5ATA

mer info om maskinen

Hadde vært flott med en skikkelig innføring/step by step

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

joda, det hjalp endel. Der har vi bios oppdateringsverktøyet på plass. Men det var ingen link til bios. Sikker på at denne bios går til mitt hk

(snakk om å være noob, men jeg holder på å pisse i buksa ved tanken på en bios-flashing :D)

edit:

eller ligger biosen innebakt i programmet?

Lenke til kommentar

er ikke sikker på hvilket det er. Rekka med modellnr er bare sakset fra aida32. Hvis ikke aida vet bedre så gjør ihverfall ikke jeg det :oops:

Må vel åpne og glane på kortet for å finne ut hvilken modell det er?

Men takker og bukker for adressene. nå klarer jeg kanske å få fikset det

(se, det lønner seg noen ganger å "bumpe" :D )

Lenke til kommentar

ok... Har extactet filene.

Har skønt såpass som at .bin filene inneholder den nye BIOSen, men hvordan skriver jeg over den?

edit:

aha! tok litt tid før den sant inn gitt :) Lese postene 10 ganger fra nå av før jeg spør...

Lenke til kommentar

Skal du flashe BIOS'en så må du starte med en egen oppstarts diskett på eldre HK. Kjører du Windows 9x / Me så lager du en oppstarts diskett fra kontroll panel Add/Remove programs og velger fanen helt til høyre...

Kopier inn flash'e verktøyet sammen med den nye BIOS'en inn på oppstarts disketten. Er det ikke plass så slett filer du ikke trenger fra boot disketten som Edit, Xcopy32 osv.

Får du ikke ta i ny BIOS så ble alle større disker levert med f.eks OnTrack disk manager før i tiden som gjør at du kan bruke store disker på gammel BIOS. Jeg vil på det sterkeste anbefale å oppgradere BIOS'en da det kan være kronglete å feilsøke på disker som har Ontrack disk manager installert

Lenke til kommentar
ok, gir meg ikke helt her...

Fikk Fail - due to EMM386 or QEMM

som svar da jeg prøvde å kjøre ctflasha.exe

Noe jeg ikke har fått med meg?

Ikke lett å være ny nå ting ikke virker :(

Du må boote 100% 'rent' for å flashe BIOS, denne feilmeldingen betyr at EMM386-driveren ble loadet. For å hoppe over alle oppstartsfilene trykker du F8 (eller holder inne CTRL) når du booter, og velger Safe Mode command prompt only (Sikkermodus med bare kommandolinjen).

Så kan du kjøre ctflasha.exe.

Husk at du får engelsk tastatur, ettersom tastaturdrivere ikke er loadet.

Har opplevd å flashe litt feil BIOS (ABIT BH6 1.1 på et 1.0-kort), det eneste som ble feil var at jeg hadde masse CPU-innstillinger som ikke fungerte. Det er godt mulig at du ikke får flashet BIOS i det hele tatt hvis den ikke er riktig, endel flasheprogrammer sier stopp.

Det er en god ide å save den opprinnelige BIOSen hvis flasheprogrammet støtter det. Da er det en sjanse for å få den tilbake hvis noe går galt.

Lenke til kommentar

er det intel chipset på hk? prøv å legge inn oppdatert chipset driver og bruk intel application accelerator, denne identifierer disken om den er større enn 8gb om det er det som grensen på kortet, eller 137 om det er det som er grensen på kortet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...