Programvare Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Hei Med kameraet mitt tar jeg bilder i råfiler og jpeg. Jeg vil importere og konvertere NEF-filene fra minnekortet mitt til to forskjellige mapper G:\Bilder\2010 og H:\Bilder\2010 med DDMM som automatisk opprettet undermappe med beste JPEG-kvalitet og omdøpe alle filene til DDMMYY. Jeg har fiklet litt i export og prøvd en del på "Get photos from camera", men ingen lar meg gjøre det helt rett. Problemet er at det ikke er noe filter i "gpfc"-funksjonen og jeg gidder ikke sitte å merke hundrevis av bilder manuelt. I tillegg vil den ikke lagre bildene riktig på to steder. Den lager ingen undermappe i "save copies to"-muligheten og jeg har heller ingen mulighet til å kontrollere kvaliteten på bildene. Export-funksjonen har ingen mulighet til å duplisere bildene og jeg får heller ingen sjanse til å fikse filnavnene slik jeg vil. Fant hvert fall ikke noe slikt i preset. All hjelp mottas. Lenke til kommentar
se# Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Mulig at jeg har oversett noe, men jeg ante ikke at Bridge kunne gjøre det du ønsker. Bridge lagrer vel ikke JPG-filer? Jeg trodde Bridge bare kopierte JPG-filer inn fra kameraet med den kvaliteten kameraet er innstilt på. Hvis Bridge skulle åpne og lagre JPG-bilder på nytt ville du jo automatisk fått dårligere kvalitet på alle bildene. Rename-funkjsonen i import har jeg ingen erfaring med, men du kan gjøre en endring av navn i etterkant med "Tools | Batch rename" funksjonen, denne er ganske fleksibel. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 Bridge har som jeg nevnte, mulighet til å eksportere råfiler fra minnekort over til JPEG-filer med høyeste kvalitet. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Jeg bruker også Brigde til import. Har merket at jeg ikke får undermapper i "save Copies to" og at de filene som havner der heller ikke får den navneendringen jeg vil ha, men har det navnet kameraet gir. Det løser jeg ved at den mappen som kopiene går til bare er en midlertidig backup på en intern disk forskjellig fra den eksterne jeg ellers tømmer minnekortet til. Jeg har to eksterne harddisker, den ene er frakoblet og jeg kobler den til en gang i måneden for å ta backup av den eksterne som permanent er tilkoblet. Når den backupen er gjort og backupdisken er koblet fra igjen sletter jeg alle filene på den interne som Brigde bruker til å lagre Backupfiler. På den måten har jeg alltid bildene på to forskjellige harddisker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå