Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi: dekomponering fra NaNO3 til NaNO2 og O2

Anbefalte innlegg

Heisann.

Er ikke helt stø når det gjelder kjemi. oppgaven er:

Natrium nitratet NaNO3 dekomponerer til NaNO2 og O2 ved oppvarming. Hvor mange gram NaNO2 ble dannet når dekomponeringen av NaNO3 gav 5,29g O2?

Jeg så på en side at 2NaNO3 --> 2NaNO2 + O2, og at det betyr at for hvert Mol av O2 som blir produsert, må 2 mol av 2NaNO3 bli dekomponert.

Men jeg skjønner ikke helt hvordan de kommer frem til dette. Assistanse blir tatt imot med stort takk!

Også kanskje et lite hint om hvordan jeg skal gå videre for å komme frem til svaret =)

På forhånd takk.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så på en side at 2NaNO3 --> 2NaNO2 + O2, og at det betyr at for hvert Mol av O2 som blir produsert, må 2 mol av 2NaNO3 bli dekomponert.

Men jeg skjønner ikke helt hvordan de kommer frem til dette. Assistanse blir tatt imot med stort takk!

Legg først merke til at siden det er like mange atomer av natrium (og nitrogen, for den saks skyld) i både NaNO3 og NaNO2, så må disse to forbindelsene ha samme koeffisient foran seg i den balanserte ligningen. Så er det bare å justere antall oksygen helt til det går opp.

Mer matematisk formulert: du skal finne x, y og z i reaksjonsligningen xNaNO3 = yNaNO2 + zO2.

Vi teller antall atomer av hvert grunnstoff før og etter reaksjonen. Da får vi følgende ligninger:

Na: x = y

O: 3x = 2y + 2z

(Du kan også lage en slik balanse for nitrogen, men den blir lik den for natrium.)

Kombiner ligningene, så får du at x = 2z. Da kan du bare velge z = 1, så får du x = 2, og den balanserte ligningen blir 2NaNO3 = 2NaNO2 + O2 slik den skulle bli.

Edit: Byttet om x og z på slutten der, kanskje ikke så bra :)

Endret av GeO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...