Gå til innhold

Diverse spørsmål om fradrag fra enkeltmannsforetak

robinogn

Anbefalte innlegg

Heisann! Har nettopp startet et enkeltmannsforetak som jeg bruker til å fakturere spillejobber jeg har.

I og med at skatteprosenten er så latterlig høy vil jeg naturligvis få trukket ifra det jeg kan, og har dermed et par spørsmål;

Kan jeg trekke ifra leie av øvingslokale på skatten? Hvis jeg betaler en sum på 1000 kr per måned, for mye av dette får jeg evt trukket ifra?

Jeg har nylig vært på ferie i Istanbul, og lurer på om dette kan skrives av som en tur for å lære mer om tyrkisk musikk? Det burde jo være relevant for foretaket mitt.

Kan jeg få trukket av klær som sceneantrekk?

Får jeg på noe måte trukket ifra regninger ifra treningssenteret? selvom dette kanskje ikke kan sies å være spesielt relevant for foretaket?

Og til slutt; Hvis jeg tar vare på kvitteringer på bussbilletter jeg har når jeg har skullet reise til og fra øvinger og spillejobber i andre byer, for jeg trukket ifra dette?

Hadde vært helt topp om noen kunne hjulpet meg med dette!:)

Mvh

Robin

Endret av robinogn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg trekke ifra leie av øvingslokale på skatten? Hvis jeg betaler en sum på 1000 kr per måned, for mye av dette får jeg evt trukket ifra?

Hvis du ikke bruker lokalet annet enn til øvinger, så vil jeg tro du kan trekke fra hele leiebeløpet.

Jeg har nylig vært på ferie i Istanbul, og lurer på om dette kan skrives av som en tur for å lære mer om tyrkisk musikk? Det burde jo være relevant for foretaket mitt.

Veldig tvilsomt, og særlig når du allerede har forklart at det egentlig var en ferie... Vær i så fall forberedt på å måtte forklare innholdet i denne "studieturen" i detalj, hvilke tyrkiske musikere/band du var på besøk hos/pratet med hver av dagene du var der.

Kan jeg få trukket av klær som sceneantrekk?

Til en viss grad, kanskje, men om det er klær som også (kan) brukes privat kan det være litt tvilsomt.

Får jeg på noe måte trukket ifra regninger ifra treningssenteret? selvom dette kanskje ikke kan sies å være spesielt relevant for foretaket?

Nei. Andre foretak enn enkeltmannsforetak kan kanskje få fradrag for treningssenterabonnement til sine ansatte, men den ansatte må så på den andre siden skatte av dette frynsegodet. For EPF ville det hele ende med et "nullsumspill".

Og til slutt; Hvis jeg tar vare på kvitteringer på bussbilletter jeg har når jeg har skullet reise til og fra øvinger og spillejobber i andre byer, for jeg trukket ifra dette?

Ja.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...