Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til deling av internett og oppsett av nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg får montert trådløs internett hoss min tante, det er ca 50m mellom oss. Fra koplingsboksen brukes det TP-kabel som tilkopling. Det jeg lurer på er hva trenger jeg av utstyr for å dele internetten med henne? Har to maskiner hjemme på samme rom som jeg også ønsker å kople sammen på samme nettverket..

Kan jeg sette en switch hoss min tante, strekke en TP-kabel som jeg kan kople til begge maskinene mine? Har skjønt det slik at man bare bruker 2 par i kablen, slik at jeg kan bruke de 2 andre parene til den andre maskinen.

Forslag til type ruter o.l mottaes med stor takk.

Håper noen har muligheter til å hjelpe meg med dette :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

blir det trådløse en router eller bare et rent accesspunkt?

Hvis ruter så har hun vel en ledig port til overs. Strekk kabel over til deg, og stapp den inn i en switch. 196,- (komplett.no) har du vel råd til for å slippe å kødde med kabel?

Lenke til kommentar

Takk for svaret enden :)

Jeg var kanskje litt uklar i formuleringen min.

Alt som blir lever fra Fibre er Skjerm, mottakeren og en TP-kabel som monteres til maskinen.

Sånn jeg ser det trenger jeg en switch eller noe hoss henne, for å kunne kople meg til.

+ at jeg trenger en switch hjemme hoss meg, viss det da ikke går ann å bruke samme kabelen til begge maskinene.

Er jeg helt ute å kjøre nå? :o

Lenke til kommentar

ok. Du mottar enellerannen boks som kobles til innlinja og fungerer som et slags modem, og en tp-kabel som kobles fra "modemet" til nettverkskortet på pc'n. Hva mener du med at de leverer skjerm? jeg tenker monitor, som i den du sitter og ser på nå... Er jeg helt på jordet?

Uansett, hvis det bare er en port på "modemet" så må du sette en switch hos tanta di og trekke kabel derifra over til en switch hos deg, og derfra kabler til dine maskiner.

Er det derimot flere portert på "modemet" så kan du plugge kabel direkte derfra til deg, men fortsatt med switch hos deg. Anbefaler ikke å kødde med kablene

Lenke til kommentar

Med skjerm så mente jeg "parabol" heter muligens noe annet på data språket. :lol: Basestasjonen står i Lakselv, og jeg bor ca 5 km i fra den.

Jepp det ser ut til at jeg må gjøre det som du sier, hadde håpet på å slippe unna med bare en switch.

Takker for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...