Gå til innhold

Hva er EGENTILIG de beste alternativer for normal og telezoomer

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vet at det i løpet av høsten vil "regne" ca 10.000 kroner ned i lomma mi i form av et gavekort. Denne summen skal jeg benytte til noe jeg vil ha i mitt eie i noen år fremover (fordi jeg har fortjent det :new_woot: )

Saken er at jeg tidligere hadde et lite Nikon system som ble stjålet. Nå sitter jeg og skal bygge meg et fleksibelt og hensynsmessig system basert på mitt Canon EOS 550D hus (forsikringen dekket dessverre kun hus og kitobjektivet). Jeg har et 18-135 kitobjektiv, men er ikke spesielt imponert utover f8.

Derfor vurderer jeg følgende alternativ: Et EF-S 15-85 IS og et 70-200 F4.0L IS USM.

Kanskje jeg etterhvert legger til en 1.4 telekonverter hvis 200 mm ikke skulle holde.

Uansett, i teorien virker dette som det mest kostnadseffektive alternativ for super kvalitet og fleksibilitet. MEN, f3,5-5,6 på standard zoom kan jo bli litt for dårlig. Ja, til og med 15 mm kan bli for trangt når man vet at Sigma har et glimrende 10-20 objektiv eller to.

Canon lanserer jo også i disse dager et 70-300 L IS objekitv som jeg kan tro vil koste rundt det samme som et 70-200 F4.0 L IS.

Jeg har jo også mest å hente på å ha et høykvalitets lyssterkt objektiv i normalområdet da det er der jeg vil operere mest, men selv om objektivet har mulighet for 2.8 over hele spekteret er det vel slik at best optisk kvalitet kanskje kommer frem ved f5.6 og oppover..........?????

Hmmmm.....

Jeg tror nok ikke jeg er ute etter direkte råd, men heller erfaringer fra andre som er eller har vært i en situasjon hvor man skal bygge seg opp (eller ned) til et fleksibelt system med kvalitetsoptikk.

Så, vær gjerne med å del erfaringer på hvilke objektiv-valg dere har gjort, og hvorfor, Det er sikkert 1000 poster her som dekker omtrent dette fra før av, men siden det hele tiden kommer mytt utstyr i handelen, regner jeg med at erfaringer og meninger endrer seg noe underveis.......

For å konkretisere:

Hvilke zoomobjektiver til et Canon crop kamera vil dekke fra vidvinkel til tele og gir fantastisk optisk kvalitet?

Er det muligheter jeg ikke ser fordi jeg ikke helt vet hvor jeg skal lete?

Finnes det andre produsenter enn Canon og Sigma som vi gi meg det jeg er ute etter? (eller en kombinasjon av produsenter?)

La oss sette et tak på 20.000 kr :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En normal-zoom som 15-85mm er såpass allsidig at den bør være i enhvers fotograf's samling. Men ettersom du har en 18-135mm, så kan du vente med å bytte den. Jeg har bare prøvd 18-135mm litte grann men synes den oppførte seg greit pip åpent også - har du sjekket at den fokuserer riktig?

Av zoomene, så vil jeg ha gått for 70-200mm - det er ikke så stor forskjell på 200mm og 300mm. Trenger du noe mer enn 200mm, så er det gjerne 4-500mm som er saken.

Men hva skal du ha i tillegg. For lyssterk optikk, så vil jeg vurdert et par fast-objektiver slik at du får det skikkelig lyssterkt. EF 28mm f/1.8, Sigma 30mm f/1.4, EF 35mm f/2, EF 50mm f/1.4, Sigma 50mm f/1.4 og 85mm f/1.8 er de mest aktuelle. Hvilke to, avhenger av hva som passer deg best.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg ville tenkt:

Normalzoom: Canon 17-55 må måles mot Sigma 17-50 OS, og skal vi tro lenstip.com er Sigma betraktelig skarpere enn Canon her. 17-55 har også rykte på seg for å samle opp en del støv. Det er større, tyngre og dyrere enn Sigma 17-50, men det står Canon på det.

Telezoom: Om du tror du kommer til å befinne deg mest i den lengste enden av objektivet, som man for eksempel gjør hvis man er fuglemann, så vil det nye 70-300 være bedre enn 70-200/4 IS. Hvorfor? 300/5,6 gir mer lys enn 200/4, så selv om du må ha ett trinn høyere følsomhet vil du skalere mer ned eller mindre opp, slik at man kan forvente et bedre resultat. De fleste forventer vel at det nye objektivet kommer til å være topp optisk. Om det skulle vært noe alternativ her måtte det kanskje vært det nye Sigma 70-200/2.8 OS. Jeg vet ikke så mye om det, men det er moderne, lyssterkt, stabilisert og priset slik at du kommer deg rundt 20000 selv om du velger Canon 17-55. Men det er jo ikke hvitt da.

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Tror vel du har nevnt de tre mest aktuelle alternativene, men Canons gamle 70-300 IS får også rimelig bra omtale. Tamron har også lansert en 70-300 VC som sannsynligvis kommer i butikkene ganske raskt.

Hvis vi ser på normalzoomer er jo 15-85 et opplagt alternativ, 17-55 F2.8 IS gir jo bedre blender, veldig bra bildekvalitet, men en glippe fra 55mm til 70mm og det er et område jeg personlig synes er gunstig å ha. 15-85 dekker jo dette og gir litt overlapp til en 70-200 eller 70-300, noe som reduserer antall objektivbytter en del. 15-85mm gir også det lille ekstra på vidvinkelsiden som kanskje gjør at du slipper å kjøpe en vidvinkelzoom.

Når det gjelder valget mellom 70-200 eller 70-300 så spørs det på din interesse, hvis du først tror du kommer til å bruke en teleconverter på 70-200 så er det kanskje like greit å kjøpe 70-300. 70-200 med TC kan sikkert gi OK resultat, men mere styr med objektivbytte. Personlig ville jeg sett an tester (og pris) av Canons og Tamrons nye 70-300mm, hvis du må handle nå virker 70-200 F4.0 IS som et fornuftig valg.

Edit: Ser Cax nevnte 70-200 F2.8, og det er selvsagt også et alternativ, men du får et ganske kraftig hopp i størrelse og vekt ved å gå til F2.8.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...