Gå til innhold

gtx 275 i SLI, men helt forskjellig temperatur


Testdrive

Anbefalte innlegg

Har 2 Gainward GTX 275 kort i SLI, da det ene jeg har hatt i ca 1 år og det andre jeg kjøpte brukt.

 

Problemet er at mitt kort som jeg har hatt i ca 1 år holder seg på ca 75 grader i load, mens kort nr 2 kommer helt opp i 105 grader i load, med vifter på 100% De har også helt forskjellige temperatur i idle da det ene har ca 10-15 grader varmere, konstant.

 

Har nettopp lagt skrudd opp kortet og lagt ny kjølepasta og blåst bort ALL støv, men fremdeles like varmt.

Kabinettet er av typen Silverstone Raven RV01 som skal vist ha god kjøling (hovedkorter er snudd 90 grader)

 

Hva kan jeg gjøre nå for å ordne dette?

 

Kortet til venstre på bildet er det som går varmt hele tiden (105 grader i load)

post-135324-1283692539,3683_thumb.jpg

post-135324-1283692559,1491_thumb.jpg

Endret av Testdrive
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 2 Gainward GTX 275 kort i SLI, da det ene jeg har hatt i ca 1 år og det andre jeg kjøpte brukt.

 

Problemet er at.. ..rader i load)

Har sli med 8800gtx selv er normalt at tempen på det ene kortet er annenledes enn det andre, ingen ting å bekymre seg for.. at de stiger til over 100c. er mye, har vært oppe i de tempraturene selv, men ville ikke tro at gtx275 produserte så mye varme som 8800gtx gjør. prøv å sett kabinettet slik at skjermkortene ligger vannrett. Det er vell heatpipes på kjølern og de kjøler vel best når de ligger vannrett.. (har ikke satt meg 100% inn i dette, men test det ut)

Lenke til kommentar

Har 2 Gainward GTX 275 kort i SLI, da det ene jeg har hatt i ca 1 år og det andre jeg kjøpte brukt.

 

Problemet er at.. ..rader i load)

Har sli med 8800gtx selv er normalt at tempen på det ene kortet er annenledes enn det andre, ingen ting å bekymre seg for.. at de stiger til over 100c. er mye, har vært oppe i de tempraturene selv, men ville ikke tro at gtx275 produserte så mye varme som 8800gtx gjør. prøv å sett kabinettet slik at skjermkortene ligger vannrett. Det er vell heatpipes på kjølern og de kjøler vel best når de ligger vannrett.. (har ikke satt meg 100% inn i dette, men test det ut)

Dette går ikke ettersom kabinettet er bygd slik at hovedkortet skal monteres 90 grader rundt, slik at all varmluften kan stige oppover og ut

Lenke til kommentar

Kortene har forskjellig tilgang på luft. Det innerste kortet trekker varmluft fra siden av det andre, og blir derfor litt varmere.

Samme tenker jeg, derfor at det er helt på tryne at PCI slottene er så nærme hverandre. Det ene ligger klemt innpå det andre, skal ikke mer enn 3 mm til så hadde de vært klar ifra hverandre..

Lenke til kommentar

Kortene har forskjellig tilgang på luft. Det innerste kortet trekker varmluft fra siden av det andre, og blir derfor litt varmere.

Samme tenker jeg, derfor at det er helt på tryne at PCI slottene er så nærme hverandre. Det ene ligger klemt innpå det andre, skal ikke mer enn 3 mm til så hadde de vært klar ifra hverandre..

 

Men hvorfor er det da kortet til venstre som går varmt? Sikker på at du ikke roter litt med hvilket kort? Er logisk at det er kortet til høyre siden dette ligger intill PCB'en på det andre kortet

Lenke til kommentar

Du får beholde dine 2 kr, ser ut til at det allikevel er kortet til høyre som er "synderen", men kun når det står i SLI. Fjerner jeg kortet til venstre går tempen ned til normalt.

 

Har nå satt "montert" en ekstra vifte som blåser luft inn imellom kortene, noe jeg håper gir litt bedre effekt, har dere andre forslag? 105 grader er fremdeles ganske varmt :ermm:

post-135324-1284485025,2473_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hva med å stille viftene manuelt på dine GPUer?

 

Selv har jeg hatt SLI,2x 8800gtx.

Nå har jeg 2x 5870 i crossfire.

 

På begge disse har jeg alltid hatt manuel vifte-styring på.

105 grader er mye..

 

At Gpu nr 1 er varmere enn nr 2 er normalt.

 

Men hvis det ene kortet er ett år eldre enn det andre,har det nok samlet mye støv,prøv å blås ut "gammel morro" med trykkluft.

Endret av jetzbullet
Lenke til kommentar

Hva med å stille viftene manuelt på dine GPUer?

 

Selv har jeg hatt SLI,2x 8800gtx.

Nå har jeg 2x 5870 i crossfire.

 

På begge disse har jeg alltid hatt manuel vifte-styring på.

105 grader er mye..

 

At Gpu nr 1 er varmere enn nr 2 er normalt.

 

Men hvis det ene kortet er ett år eldre enn det andre,har det nok samlet mye støv,prøv å blås ut "gammel morro" med trykkluft.

Skrudd kortet fra hverandre, påført ny pasta på GPU'en og blåst rent for ALT av støv :new_woot:

Men om jeg setter på manuell, vil ikke temperaturen stige drastisk mer? :ermm:

Lenke til kommentar

Du må laste ned ett kjøleprogram for dette,sett deretter viftene på GPUene til 100%. så ser du.

 

Lenge siden jeg hadde Nvidia kortene,brukte ett program fra EVGA.com som heter EVGA Precision Utility.

 

Sorry skumlesing på jobb..

 

Hva med å bytte om kortene,eller hver for seg?

 

GPU i spor 1 tar jo luft INN på toppen av chipen til GPU spor 2. Er ganske varmt der :blush:

Endret av jetzbullet
Lenke til kommentar

Du får beholde dine 2 kr, ser ut til at det allikevel er kortet til høyre som er "synderen", men kun når det står i SLI. Fjerner jeg kortet til venstre går tempen ned til normalt.

 

Har nå satt "montert" en ekstra vifte som blåser luft inn imellom kortene, noe jeg håper gir litt bedre effekt, har dere andre forslag? 105 grader er fremdeles ganske varmt :ermm:

 

Jepp var det jeg regnet med. Det og stille viftene manuelt er selvfølgelig en løsning, men ikke ideelt spør du meg. 2 vifter som begge snurrer på 100% gir sykt mye støy og ikke noe jeg kunne levd med.

 

Vil nok heller prøve og få satt inn en stor vifte slik at den blåser på toppen, og evt en 120mm nedenfor som blåser inn bak og opp langs kortene.

Lenke til kommentar

Monterte en vifte under begge kortene som nå blåser "kald" luft opp og igjennom kortene, fungerte faktisk ganske bra :)

Så blir kanskje man monterer en på toppen på utsiden for bedre effekt.

 

Men synes det er litt rart at MSI ikke har tatt hensyn til dette, ja er klar over at kortet er gammelt og originalt ikke hadde støtte for SLI men allikevel dumt å plasere PCI slotene SÅ nærme hverandre :p

Lenke til kommentar

Mine (sli) 8800gtx lå som sagt på mellom 75 og 105 grader, etter jeg byttet til vannkjøling hvor jeg har fullcover blokker m/innebygd peltier element. ligger ingen av kortenen på over 40 grader. kansje dette kan være en ide for deg.. ulempe at det koster litt da..

Har du en link eller et bilde av hvordan dette bil se ut?

 

Er det snakk om vannkjøling til CPU eller GPU?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...