Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen gir ingen respons etter power-on

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en gammel boks som jeg har drevet å skrudd litt på selv. Den inneholder en helt ny PSU (ref: tidligere innlegg), ASUS M2A-VM HDMI hovedkort, en Socket AM2 AMD Athlon64 PCU, to 500GB disker montert med patentbånd (ref: tidligere innlegg 2).

Problemet mitt oppstod da jeg i min villfarelse skulle prøve å montere den ene disken der som diskettstasjonen egentlig skulle være. Det var trangt om plassen, og jeg måtte fjerne CPU med vifte og alt. Viste seg å være dårlig valg; for det første passet ikke disken i hullet uansett, for det andre slet jeg skikkelig med å få CPU tilbake på plass. CPU'en er montert med kjøleribber og vifte på topp. Jeg klarte ikke å frigi selve CPU'en fra kjøleribbene, og måtte dermed sikte det jeg klarte for å få den på plass i hovedkortet (uvisst om jeg klarte det eller ei, men det føltes som om det hele klikket på plass med litt lirking).

Uansett så starter ikke maskinen lengre. Det vil si, ved å koble til strøm og trykke på power, starter alle enheter som vifter og disker. Det er til og med et lite LED på hovedkortet som lyser grønt. Men den går ikke videre derfra. Skjermen mottar ikke signaler, og tastaturet blir aldri initialisert. Jeg har prøvd å resette CMOS slik beskrevet i manualen og her, men det gir ingen resultater.

Ville jeg kommet så langt hvis CPU'en var ødelagt? Kan den være ødelagt hvis alle pins fortsatt er intakte (ikke bøyde)? Noen tips om hvordan jeg kan få liv i den?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du klarte ikke å "frigi" fra kjøleribben?

AMD CPU har en rekke pinner som skal ned i sokkelen, om du har bommet evt brukt litt makt eller ikke truffet rett kan du ha bøyd pinnene og kanskje ødelagt CPU.

Jeg ville demontert CPU på nytt og sjekket pinnen under. Om de er ok ville jeg løsnet CPU fra kjøler. Om den sitter hardt hjelper det å vri på prosessoren mens du holder kjøleren i ro. Den sitter sikkert fast i kjølepasta. Monter så CPU. Lurt med ny pasta og fjerning av gammel.

Andre muligheter er at du har kommet borti minnebrikkene slik at de ikke sitter skikkelig.

Hva som skjer avhenger litt av evt skade og feil, det er vanskelig å si akkurat hva f.eks noen skjeve pinner vil føre til

Sjekk kabler.

Endret av Pastafarian
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, jeg fjernet vifta og med litt lirking på CPU'en fikk jeg den faktisk løs til slutt. Det var to bøyde pins der, men jeg prøvde å rette dem ut så godt jeg kunne. Jeg fikk satt den skikkelig på plass, montert kjøleribbe og vifte (hadde ikke kjølepasta, så den gamle får duge litt til).

Nå får jeg endelig start på maskinen, men jeg får opp følgende feilmelding:post-218960-1283689462,366_thumb.jpg

Herfra går den aldri videre. Hva kan jeg gjøre nå da? Resette CMOS igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...