Gå til innhold

Oppsett på et kjøp av kamere. kan ikke noe om kamera...

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen her inne :)

Har lest mange mange innlegg på forumet og syns det er mange bra svar og få :)

Og ikke minst hyggelig folk :))

Men her er hva jeg lurer på:

Har ALDRI eid et ekte kamera før men elsker og ta bilder :)

Nå skal jeg kjøpe inn det jeg trenger og starte en ny hobby som jeg vet blir moro.

Tenke og kjøpe dette:

Digitalkamera speilrefleks. vet ikke hva jeg skal kjøpe...

Står mellom:

Canon Eos 500D SLR

Canon EOS 550D SLR

Utstyr:

Canon EF 100-300 mm f/4.5-5.6 USM

Canon Solblender EW-83J

Canon Blitz Speedlite 430EX ll

Kingston Secure Digital 32GB SDHC

Og Monster Cable, Mini HDMI-HDMI, 2m til og koble til tv for og se på hva jeg har filmet :)

Linse som følger med er:

m/18-55IS

Er dette bra oppsett eller er jeg på jorde nå :p

Kommer til og bli en fast maser her inne framover, dette er fordi jeg ikke kan noe men er nygjerrig av natur :)

Håper på raskt svar da jeg er like tålmodig som et barn på julaften.. He he :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet :thumbup:

Det ser ut som en bra kombinasjon av utstyr. Jeg ville kostet på meg den ekstra tusenlappen opp fra 500D til 550D på grunn av litt bedre sensor (DXomark) og litt bedre videomodus.

Ps. Du trenger ikke kjøpe alt på en gang. Bli gjerne litt kjent med kameraet, kit-objektivet og speilrefleks-fotografering generelt før du bestiller flere objektiver og blits.

Minnekort på 32 GB virker litt overkill. Høres ut som du skal krysse Amazonas-jungelen til fots uten PC å overføre til under veis. 8-16 GB holder veldig mange bilder og mye video.

Her har du en rimelig kabel som jeg tror passer (HDMI-miniHDMI). Pris 33 kroner inkludert frakt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Gjør som Simen1 sier og ikke kjøp mer enn absolutt nødvendig til å begynne med. Og siden du ikke vet noen ting, som du selv sier, så bruk et par hundrelapper på en god fotobok. Ofte anbefalt er Magnar Fjørtoft sin bok. Søk og du vil finne.

Og ikke minst, det følger med en manual med det kamera du kjøper. Denne er laget av noen som kjenner kamera godt (produsenten). Les denne manualen, med kamera i fanget. Prøv ting på kamera etter hvert som du leser det i manualen.

Og når det du har gjort det en gang, så gjør du det en gang til. Da lærer du mye, fort...

Lenke til kommentar

Hei og velkommen til forumet.

Får begynne med og si at jeg har på følelsen at du har et ønske om og lære deg de fotografiske hjemligheter for å kunne utnytte kameraet på en god måte.

Vil begynne med og anbefale og bytte ut 100-300 med Canon 55-250 IS,når man bruker et teleobjektiv er stabilisering veldig viktig og det har 55-250 IS samt at dette objektivet har rykte på seg og levere god bildekvalitet.De 50 mm du mister i teleenden har ikke så mye og si,det er bedre at objektivene overlapper hverandre angående brennvidder "18-55/55-250".

Kingston er veldig flinke til og lage rambrikker,ikke fullt så flinke på minnekort.

Det er flere som har hatt problemer med disse kortene "meg inkluder" vil heller kjøpt noen som er alment anbefalte så som sandisk og lexar,kjøp gjerne et par mindre kort så du er sikker på at du har minst et kort tilgjengelig uansett tenkt scenario.

Blitsen er bra,bare ikke kjøp billiger blits,de fungerer ikke på samme måte som en mer profesjonell blits som 430EX II og hold deg til original-blitser da de er enklere og forholde seg til.

Solblendere kjøper uoriginale du på Ebay,for omtrent ingenting :)

Edit:kan også nevne Canon 50mm f/1.8 et fastobjektiv som fordrer mer av brukeren,hvis du har intensjoner og lære så hjelper dette objektivet deg mye på en relativ rask måte.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takker for mange fine svar.

Jeg vil ta mange natur bilder i starten og bilder av barna mine. Er ofte på bil treff og vil både filme og ta bilder. Noen av bildene vil jeg stå ca 25-50-75 og 100 meter i fra.

Jeg liker og ta bilde utover havnet i solnedgang og sånne ting.

Så trenger en linse til disse av tingene :)

Valget blir 550 :)

Kjøper denne minnebrikken i stede:

Sandisk microSDHC Card 8GB

Får vel bare ta kamera nå og så kjøpe ting etterhvert.

Men er bare litt gira se :))

Vil jo ha alt på en gang og sette i gang.. He he.

Lenke til kommentar

Jeg ville også kjøpt mindre minnekort, men flere enn ett. Grunnen til det er at jeg bruker kortleser til å tømme kameraet, og flere enn en gang har jeg opplevd at kortet står igjen i den når jeg er ute og tar opp kameraet. Da er det kjekt at man alltid har noen reservekort liggende i en lomme i sekken. Selv har jeg 2 stk 4GB og ett 8GB i reserve, og bruker et 16GB i kameraet til vanlig. Ekstra batteri er også veldig kjekt. Filming og bruk av Liveview (om kameraet har det) bruker ganske mye strøm, og det er kjipt å bli tom for strøm når man er ute.

Lenke til kommentar

Da er dette blitt bestillt:

Canon EOS 550D Digital Slr m/18-55IS

Canon EF-S55-250mm f/4-5.6 IS

Canon LP-E8 batteri

2 * Sandisk microSDHC Card 8GB

Så venter jeg med og kjøpe noe mer til jeg har fått lært meg kamera.

Bare få tak i et bra pc program til og fikse litt på bildene nå så :)

Lenke til kommentar

Det viser en med handlekraft og som stoler på komplett ukjente personer :D

Gratulerer,det kan føles i begynnelsen som vanskelig og få til dette,men læring gir mestring.

Det er bare og spørre i vei hvis du lurer på noe underveis,det er mange gode guider her på forumet men de får vi komme tilbake til når du har lest manualen og begynner og forstå litt.

Edit:husk og formater kortene i kameraet,og gjerne bruk samme metode hver gang du skal slette bildene på kortene da er du mer sikker på at all gammel informasjon er borte og gir en mer problemfri bilde-overføring.

Den medfølgende softwaren er meget god og jeg vil anbefale deg og bruke den fra første stund,du kan også bruke RAW-formatet i kamera;Canon DPP vil gi deg full kontroll over bildene og du kan i etterkant påføre bildene akkurat den bildestilen du vil.

Begynn gjerne med P på programhjulet,den gjør samme jobb som full auto men gir deg litt handlefrihet,men det kan vi komme tilbake til senere :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jo lest flere tråder her og folk blir 95% fornøyd etter det folk anbefaler så :)

Innimellom må en bare stole på det andre har og si å det gjore jeg nå.

Tviler ikke i det hele tatt på at dette blir bra. Har bare et problem nå:

Må vente på kamera :p he he.

Men spiller ingen rolle om hvor bra utstyret er vis fotografen er dårlig..

Så kan ikke forvente meg supre bilder på et to tre, men lov og håpe på det da :))

Blir fast her inne framover jeg nå :)

Tar i mot alle tips med stor takk.

Og tusen takk for tipsene jeg har fått allerede :))

Mvh Glenn

Lenke til kommentar

Jeg har brukt micro SDHC kort med adapter i mange forskjellige kamaeraer, uten andre problemer enn at de er trege. Ofte spiller det liten rolle, men hvis det ikke er for sent å bytte ville jeg gjort det. Det er ikke alle det følger adpter med heller.

Jeg hadde vel også kuttet ekstra batteri hvis du ikke vet at du har bruk for et. Det som følger med holder lenge hvis du kan lade jevnlig.

Lenke til kommentar

Jeg tar sjansen og prøver de ut.

Skal melde meg på kurs i morgen også :)

Skal hit:

http://vidarkolstad.net/Fotokurs.html

Har en vennine som står modell for han innimellom og han her er vist dyktig og morsom :)

Og bare 500 kr, det er billig!!

Må ha ekstra batteri, dette på grunn av at jeg er mye ute og reiser. Vil ikke stå der uten strøm :p Da tror jeg hadde blitt forbanna.. He he.

Og nå venter jeg bare på at kamera mitt skal komme da :) Alle jeg har snakket med sier det samme:

Dette kommer du til aldri til og angre på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...