Gå til innhold

Minne instillinger


alex100

Anbefalte innlegg

En grei ting med minne er at minne som er laget for å kunne håndtere f.eks. FSB på 200, klarer normalt 7.3.3.2,5@200MHz (400MHz double rated), om man setter ned hastigheten til eksempelvis 166 for å f.eks. kjøre sync mot en Barton prosessor, vil man nok oppleve å kunne kjøre enda lavere latency enn den er beregnet for å håndtere ettersom den kjører med mye lavere klokkehastighet.

 

Min Apacer PC2700 cl2.5 kjører uten problemer på 3.2.2.2@133MHz. Så de beste brikkene du kan pr. dato invistere i om man vil kjøpe nye brikker er Corsairs PC3200LL (Low Latency). De er garantert å kunne kjøre på 6.2.2.2@200MHz, og det er jo nesten verdt å nevne. Det er garantert at de skal kunne kjøre dette. Hvorvidt de kan kjøre f.eks. 3.2.2.2 har jeg ikke peiling på, men de klarer nok lavere enn de er oppgitt til å kunne kjøre med. Du merker fort om de er fornøyd eller ikke. Maskinen lar seg ikke starte om man setter for lav latency.

 

-Chief- blink.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fullt mulig å få startet maskinen med for aggressive minne innstillinger (inntil en viss grense selvsagt). Men du vil fort møte en blåskjerm etterverdt som minnet overoppheter. Det kan fint ta mange minutter før det skjer.

Minnet som jeg bruker per idag er noe "gammel" TwinMOS PC2700 minne og det har en SPD rating på 2.5-3-3-7 ved 333Mhz. Det er fullt mulig å starte maskinen og bruke den på 2-2-2-6 ved 333Mhz. Men det tar maks 30 min med f.eks spilling før den kræsjer.

Lenke til kommentar

Alex,

 

Med ditt oppsett vil beste raminstilling være: 6-2-2-2. Så vidt jeg har sett vil man oppleve en ytelsesforbedring ved å sette verdiene til å gå "opp", dvs. at summen blir den samme (her: 2+2+2 = 6). Denne instillingen gir bedre ytelse enn f.eks. 5+2+2+2 som isolert sett burde være kjappere. Du kan benchmarke minnet selv, eller søke på forumet til nforcershq.com under ditt HK på andre som har testet dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...