alex100 Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 se siggen for specs. hva bør disse instillingene stå på for best performance: SDRAM Active Precharge Delay - kan velge mellom 1-15 SDRAM RAS to CAS Delay - kan velge mellom 1-7 SDRAM RAS Precharge Delay - kan velge mellom 1-7 SDRAM CAS Latency - kan velge mellom Auto, 2, 2.5 og 3 hadde vert fint om noen kunne si noe om dette. er det disse instillingene man skifter på for å overklokke minne? takker for alle svar... Lenke til kommentar
Endre Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Ja, det er de innstillingene. Still dem ned så lavt det går, øk evt. vdimm litt for å kjøre stabilt. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Prøv først 6.3.3.2,5 og hvis det går bra så ta 5.2.2.2 (2,5) Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Prøv først 6.3.3.2,5 og hvis det går bra så ta 5.2.2.2 (2,5) jeg kjører nå på 5-2-2 (2) da. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Ja, det er de innstillingene. Still dem ned så lavt det går, øk evt. vdimm litt for å kjøre stabilt. så jeg kan kjøre de på 1-1-1 (2) viss det er stabilt? jeg vet at dette er høyst usannsynlig. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Det klarer du ikke :wink: hva er sannsynlig. når vet jeg når jeg ikke klarer å stille lenger ned? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 du klarer ikke boote opp kassen din. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 du klarer ikke boote opp kassen din. og hva skal jeg da gjøre for å sette instillingene tilbake? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Resette biosen. Clear Cmos. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Resette biosen. Clear Cmos. og det gjør jeg ved å ta ut batteriet i noen minutter? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Står i manualen, ta ut strømkontakt og batteri, kortslutte to pinner, sett batteri tilbake. sjekk i manualen :wink: Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 hva er det som er mest sannsynlig at jeg klarer å kjøre da? er 4-1-1 (2) urimelig? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Og et "tips": når cpuen min er overklokket, og jeg stiller på for lave ram timings, trenger jeg ikke resette bios. Andre gangen jeg slår på blir instillingene stilt ned av seg selv (hk tror oc av cpuen er grunnen til at pcen ikke startet opp på forrige forsøk). Dette antar jeg funker for deg også siden du har samme hk. Og hvis du må resette bios, trenger du ikke ta ut batteriet i noen minutter. Du må kun ta ut en jumper (se manualen for hvilken) i noen sekunder mens pcen er slått av, og så sette den tilbake på samme plass (fortsatt mens pcen er slått av). Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Og et "tips": når cpuen min er overklokket, og jeg stiller på for lave ram timings, trenger jeg ikke resette bios. Andre gangen jeg slår på blir instillingene stilt ned av seg selv (hk tror oc av cpuen er grunnen til at pcen ikke startet opp på forrige forsøk). Dette antar jeg funker for deg også siden du har samme hk. Og hvis du må resette bios, trenger du ikke ta ut batteriet i noen minutter. Du må kun ta ut en jumper (se manualen for hvilken) i noen sekunder mens pcen er slått av, og så sette den tilbake på samme plass (fortsatt mens pcen er slått av). hvilke timings kjører du på? Lenke til kommentar
Chief Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Og et "tips": når cpuen min er overklokket, og jeg stiller på for lave ram timings, trenger jeg ikke resette bios. Andre gangen jeg slår på blir instillingene stilt ned av seg selv (hk tror oc av cpuen er grunnen til at pcen ikke startet opp på forrige forsøk). Dette antar jeg funker for deg også siden du har samme hk. Og hvis du må resette bios, trenger du ikke ta ut batteriet i noen minutter. Du må kun ta ut en jumper (se manualen for hvilken) i noen sekunder mens pcen er slått av, og så sette den tilbake på samme plass (fortsatt mens pcen er slått av). Når du driver å stresser med å overklokke og å tweake mest mulig ut av rammen med lavere latency, så hender det at maskinen ikke lar seg slå på. Eller den slår seg på, alle kadoder lyser o.l., men det kommer ikke bilde på skjermen. Da er det bare å holde inne power-knappen og så setter booter den med FSB på 100, men CMOS er ikke resatt, og alle instillingene er fortsatt som de var da du lagret og resatte maskinen! -Chief- Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 hva er det som er mest sannsynlig at jeg klarer å kjøre da?er 4-1-1 (2) urimelig? 3-2-2-(2) hvis du har Winbond, men du tjener mer på å klokke opp fsb. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 hvilke timings kjører du på? 2-3-3-2 @ 2,8v er det laveste brikkene mine klarer. Lenke til kommentar
thoering Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 se siggen for specs. hva bør disse instillingene stå på for best performance: SDRAM Active Precharge Delay - kan velge mellom 1-15 SDRAM RAS to CAS Delay - kan velge mellom 1-7 SDRAM RAS Precharge Delay - kan velge mellom 1-7 SDRAM CAS Latency - kan velge mellom Auto, 2, 2.5 og 3 hadde vert fint om noen kunne si noe om dette. er det disse instillingene man skifter på for å overklokke minne? takker for alle svar... Følgende er bare pirk, men likevel: overklokking = øke klokkefrekvens, derfor ordet over-klokking ... De instillingene du nevner går på latency, forsinkelse, og endring av disse må vel kalles tweaking vil jeg tro? Lenke til kommentar
Ash Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Følgende er bare pirk, men likevel: overklokking = øke klokkefrekvens, derfor ordet over-klokking ... De instillingene du nevner går på latency, forsinkelse, og endring av disse må vel kalles tweaking vil jeg tro?Eller finjustering på godt norsk. :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå