Gå til innhold

Minne instillinger


alex100

Anbefalte innlegg

se siggen for specs.

 

hva bør disse instillingene stå på for best performance:

 

SDRAM Active Precharge Delay - kan velge mellom 1-15

SDRAM RAS to CAS Delay - kan velge mellom 1-7

SDRAM RAS Precharge Delay - kan velge mellom 1-7

SDRAM CAS Latency - kan velge mellom Auto, 2, 2.5 og 3

 

hadde vert fint om noen kunne si noe om dette. er det disse instillingene man skifter på for å overklokke minne?

 

takker for alle svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og et "tips": når cpuen min er overklokket, og jeg stiller på for lave ram timings, trenger jeg ikke resette bios. Andre gangen jeg slår på blir instillingene stilt ned av seg selv (hk tror oc av cpuen er grunnen til at pcen ikke startet opp på forrige forsøk). Dette antar jeg funker for deg også siden du har samme hk.

 

Og hvis du må resette bios, trenger du ikke ta ut batteriet i noen minutter. Du må kun ta ut en jumper (se manualen for hvilken) i noen sekunder mens pcen er slått av, og så sette den tilbake på samme plass (fortsatt mens pcen er slått av).

Lenke til kommentar
Og et "tips": når cpuen min er overklokket, og jeg stiller på for lave ram timings, trenger jeg ikke resette bios. Andre gangen jeg slår på blir instillingene stilt ned av seg selv (hk tror oc av cpuen er grunnen til at pcen ikke startet opp på forrige forsøk). Dette antar jeg funker for deg også siden du har samme hk.

 

Og hvis du må resette bios, trenger du ikke ta ut batteriet i noen minutter. Du må kun ta ut en jumper (se manualen for hvilken) i noen sekunder mens pcen er slått av, og så sette den tilbake på samme plass (fortsatt mens pcen er slått av).

 

hvilke timings kjører du på?

Lenke til kommentar
Og et "tips": når cpuen min er overklokket, og jeg stiller på for lave ram timings, trenger jeg ikke resette bios. Andre gangen jeg slår på blir instillingene stilt ned av seg selv (hk tror oc av cpuen er grunnen til at pcen ikke startet opp på forrige forsøk). Dette antar jeg funker for deg også siden du har samme hk.

 

Og hvis du må resette bios, trenger du ikke ta ut batteriet i noen minutter. Du må kun ta ut en jumper (se manualen for hvilken) i noen sekunder mens pcen er slått av, og så sette den tilbake på samme plass (fortsatt mens pcen er slått av).

 

Når du driver å stresser med å overklokke og å tweake mest mulig ut av rammen med lavere latency, så hender det at maskinen ikke lar seg slå på. Eller den slår seg på, alle kadoder lyser o.l., men det kommer ikke bilde på skjermen. Da er det bare å holde inne power-knappen og så setter booter den med FSB på 100, men CMOS er ikke resatt, og alle instillingene er fortsatt som de var da du lagret og resatte maskinen!

 

-Chief- blink.gif

Lenke til kommentar
se siggen for specs.

 

hva bør disse instillingene stå på for best performance:

 

SDRAM Active Precharge Delay - kan velge mellom 1-15

SDRAM RAS to CAS Delay - kan velge mellom 1-7

SDRAM RAS Precharge Delay - kan velge mellom 1-7

SDRAM CAS Latency - kan velge mellom Auto, 2, 2.5 og 3

 

hadde vert fint om noen kunne si noe om dette. er det disse instillingene man skifter på for å overklokke minne?

 

takker for alle svar...

Følgende er bare pirk, men likevel: overklokking = øke klokkefrekvens, derfor ordet over-klokking ... De instillingene du nevner går på latency, forsinkelse, og endring av disse må vel kalles tweaking vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Følgende er bare pirk, men likevel: overklokking = øke klokkefrekvens, derfor ordet over-klokking ... De instillingene du nevner går på latency, forsinkelse, og endring av disse må vel kalles tweaking vil jeg tro?
Eller finjustering på godt norsk. :wink:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...