Drogin Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 (endret) Jeg synes jeg ser en klar trend for utviklingen av RPG's. Spillene blir dumbed down, konsollifisert, og actionifisert. Det finnes unntak. NWN og NWN2 er eksempler på spill av nyere dato som krever et lite fnugg av intellekt for å fullføre. Eksempel på spill som er blitt voldtatt av trenden: Dragon Age Origins: De lovet et hardcore RPG av Baldurs Gate kvalitet, men da trailern kom ut, full av gore og marilyn manson musikk, forstod jeg at spillet var tapt. Man levler opp på godt under 20 sekunder med nærmest ingen betenkingstid eller valg, og looting/shop systemer, characterbuild, og spesielle valg du tar underveis er svært dumbed down. Som oftest følte jeg det som et slasher fps i isometric view. Oblivion: Fiendene levler opp samtidig med deg. Need I say more? Level-up systemet er klønete og egentlig designet for å "gå rett frem" og spille casual uten å tenke noe særlig når man levler. Skal man tenke blir det automatisk power-levling, og dette funker på en spesielt klønete måte(velge main-skills man egentlig ikke bruker etc). Fallout 3: Se Oblivion.(Jo, de har fortsatt auto-levling av monstere. Men bare idet du beveger deg inn i en ny sone. Med andre ord, auto-levling made even more stupid!) I tillegg har de prestert en latterlig lav lvl-cap og man merker knapt dine valg av perks etc. Når jeg sammenlikner character build i Fallout3 og Fallout tactics, begynner jeg å gråte. Mass Effect 2: Greit, Mass Effect var heller ikke utpreget RPG-messig. Men i Mass Effect2 var absolutt alle RPG-elementer fjernet. COD:MW2 har faktisk mer character build. Gothic 3: Sett bortifra alle bugs etc, var spillet OK de første 3 timene. Etter dette var du istand til å hamle opp med alle steder i spillet, og jeg hadde problemer med å merke noen nevneverdig forskjell på lvl 20 og lvl 30. Jeg ønsker meg et mer voksent spill(nei bioware, det betyr ikke nødvendigvis sex-scener og gore, spesielt ikke på bekostning av gameplay!). Jeg vil ha: - Et dypt character system. En lvlup kan med fordel ta 1 minutt eller 2 å gjennomføre. Og det bør helt klart være nødvendig å planlegge lvlups for nå fremtidige mål. - INGEN auto-levling for monsters. Og det ligger mer i dette enn som så. Jeg krever faktisk av utviklerne av spillet å skreddersy monsteres vanskelighetsgrad og spre dem rundt i spillet slik at man får varierende og utfordrende gameplay, og alltid noe å kunne strekke seg etter mens man spiller. Et nydelig eksempel på dette er Gothic 2. Selv helt ved starten av spillet gjør du lurt i å holde deg til veien, for går du inn i skogen blir du fort griseeid. Selv om du er helt i starten av spillet. I enkelte huler kan du faktisk ikke bevege deg inn i før late mid game, selv om du er på begynnelsen av spillet. Du må faktisk være litt observant og forsiktig når du utforsker. - Detaljerte verdner. Størrelse er fint det, men ikke på bekostning av kvalitet. Skrekk-eksempel: Oblivion. Store tomme generiske områder. Stjerne-eksmepl: Gothic 2. Detaljerte og varierte områder med kriker og kroker som skriker etter å bli utforsket. Selv om verdenen er liten bruker du beundringsverdig lang tid på å utforske alt. - God story. Åpne verdner og valg er fint det, men det bør IKKE gå på bekostning av story. - Let us feel epic! Når vi har klart å komme oss opp fra grusen og blitt mektige, la oss få nyte det. Eksempel: NWN2 når vi får eget slott. Morrowind, da vi får eget slott og innbyggerne gradvis gir oss mer og mer respekt. Dette elementet kan nesten ikke overdrives for mye. Hvorfor lages ikke slike spill lenger? (Ikke nevn Risen. Jeg har prøvd det, og det skuffet. Det var repetivt, tilnærmet ingen utforskningsverdi(ingen ting som motiverer deg til å utforske verdnen), og fiendene var delt i 2: Noen var alltid lette å bekjempe uansett level. Noen var alltid vanskelige å bekjempe uansett level. Videre også dårlig spredning av monstere(se "auto-level" poenget mitt), og spillet hadde skuffende med lore/story/atmosfære. Endret 5. september 2010 av Drogin 2 Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Jeg er stort sett helt enig. Mass Effect 2 har tilsynelatende svært få RPG-elementer, men de fleste fra det første er faktisk med. De er bare bygd bedre inn i spillet og vises ikke så bra. Vi har f.eks færre skills å velge i, men det er bare fordi en rekke kjedelige skills som First Aid er bygd bedre inn i selve spillet. Andre skills fra ME1 er ganske ubrukelige, så de er enten fjernet eller slått sammen med andre skills. Akkurat den biten syntes jeg er ganske bra. Synd med resten av spillet... Jeg vet jeg begynner å høres ut som hakk i platen, men har du prøvd Dragon Quest IX? Før du tilter og sier det bare er et JRPG vil jeg si det ikke er det. Eller teknisk sett er det vel fortsatt et JRPG, men jeg vil påstå det er en blanding av JRPG og "vanlig" RPG. Vi har en stor verden som åpnes opp mer og mer etterhvert, en rekke klasser, lager alle fire folkene dine selv (pluss opp til fire du kan ha i reserve) og så videre. Historien er litt tynn, men til gjengjeld er det vanvittig mye annet du kan gjøre, selv etter at du har gått gjennom historien. Skal jeg sammenligne det med noe vil jeg si det er en svært bra blanding av Final Fantasy og Elder Scrolls. Om du overser at det er et JRPG til DS og gir det en sjanse kan du nok bli sittende en stund. Lenke til kommentar
Robinvi Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Spill har for stor fokus på Grafikk og Action for tiden. De lager spill ganske enkle også, fordi de fleste som spiller ikke orker å bruke lang tid på en oppgave. Dette ser man i alle typer spill, utfordringene er mindre. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Ser du tenker stort sett som meg du og, jeg laget en lignende post for noen uker siden. Personlig så spiller jeg faktisk en del eldre rpg spill på nytt igjen, nettop fordi underholdningsverdien er der, men generelt har jeg faktisk begynnt å kutte ned ganske mye på CRpg nettop pga lite variasjon. Desverre så er ordentlige Rpg's en mangelvare, har litt forhåpninger når det gjelder neste Deus Ex, men setter ikke lista alt for høyt så fallet ikke blir for vondt. Mer eller mindre så har jeg personlig flagget ut til konsoll når det gjelder rpg spill, det siste gode spillet jeg prøvde var Demons souls på ps3 og dette var klart mer hack n slash enn mange andre, men det var i alle fall gøyalt og utfordrende. Gjennsynet med Final Fantasy serien på Ps3 ble dog veldig smertefull, igjen en spillserie som har blitt voldtatt av utviklerne som tror de vet hva folk ønsker seg... Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 5. september 2010 Forfatter Del Skrevet 5. september 2010 (endret) Av gode spill vil jeg nevne: - Fallout 1 & 2 - Fallout tactics - Gothic 1 & 2 - Neverwinter nights 1 & 2 - Morrowind(iallefall delevis) - Baldurs gate Endret 5. september 2010 av Drogin Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Ikke Baldurs Gate 2? Forøvrig helt enig med deg. Lenke til kommentar
Shelfen Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Sier bare Sacred 2 jeg Synest det er et flott LAN spill om folk setter seg ned litt å spiller det. Du har vertfall en god variasjon av vanskelighets grad du kan velge, om du tar det Hardcore eller Gold så får du deg en utfordring for å komme deg gjennom spillet, dersom du kommer deg langt så må du tenke på resistansen og angreps element du angriper med. Selve spillet er morro, litt enkelt i begyndelsen men tar seg opp dersom man ikke tar Easy graden. Verdenen er fast og er ganske så svær, så du kommer til å kjenne deg igjen etter en stund spilletid. Oppdragene er ikke så dypt som man ville det skulle ha blitt men, det er noen oppdrag som går dypt og kan være spennende om man vil følge med. Menmen, noen slakter spilet menst andre roser det. GLHF. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Jeg likte Sacred 2, hadde det bare ikke vært så forbanna Buggete... Med windows 7 og fullversjonen (+ extra teksturer) fikk jeg mer blåskjerm enn jeg har sex med dama i løpet av en uke, noe som selvsagt førte til at jeg satte fyr på DVD'ene i sinne. Så sørget jeg for å bruke tiden mer "konstruktivt" med samboeren min 2 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 Jeg likte Sacred 2, hadde det bare ikke vært så forbanna Buggete... Med windows 7 og fullversjonen (+ extra teksturer) fikk jeg mer blåskjerm enn jeg har sex med dama i løpet av en uke, noe som selvsagt førte til at jeg satte fyr på DVD'ene i sinne. Så sørget jeg for å bruke tiden mer "konstruktivt" med samboeren min Amen. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Pass på å ikke spill det for mye når det funker, så slipper du blåskjerm fra dama. Final Fantasy: The 4 Heroes of Light er for øvrig ute på onsdag, og neste Kingdom Hearts kommer på fredag. Greit nok blir JRPG aldri "ekte" RPG (men Dragon Quest IX var nært), men så lenge de har minst ett av ordene Dragon, Quest, Final, eller Fantasy i tittelen holder det for meg. (Edit: FF kommer ikke før åttende oktober til Norge? Faen...) Endret 6. september 2010 av vikingkylling Lenke til kommentar
Lange Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Av gode spill vil jeg nevne: - Fallout 1 & 2 - Fallout tactics - Gothic 1 & 2 - Neverwinter nights 1 & 2 - Morrowind(iallefall delevis) - Baldurs gate Da har du gleden av å spille Planescape Torment. Beste historien, atmosfære og karakterer i et spill noensinne. Lenke til kommentar
Shelfen Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Jeg likte Sacred 2, hadde det bare ikke vært så forbanna Buggete... Med windows 7 og fullversjonen (+ extra teksturer) fikk jeg mer blåskjerm enn jeg har sex med dama i løpet av en uke, noe som selvsagt førte til at jeg satte fyr på DVD'ene i sinne. Så sørget jeg for å bruke tiden mer "konstruktivt" med samboeren min Sant det. Men innen updates så funker det fint igjen om du greier å starte spillet. Mange har problemer med det, jeg hadde det selv med at jeg ikke kunne komme meg på Menyen engang. Måtte deaktivere en audio driver for å starte spillet. Lol Og for å oppdatere så kan du ikke altid starte med multilanguage patchen. Du må bygge den opp med rundt 5 patcher vist du har CD som ikke er patchet fra før, alt dette finner du svar på i Sacred 2 Forumet. Har enda ikke fått noen problemer med spillet etter jeg oppdaterte og skaffet meg Ice and Blood expansjonen, satt å spilte i rundt 5-6 timer i strekk da, uten feil! "Gather around me! all for me! all for me! gather around me!" Hadde en Quest NPC som fulgte etter meg og ropte dette hele j%vla tiden til det ble morro, fikk heller ikke drept han fordi monsterene ignorerte han. xD Tror dette ble fiksa etter patchene. Edit: Litt for mange smilies... Endret 6. september 2010 av Shelfen Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Fiendene levler opp med deg.. har vel sine grunner? - Da er det lettere i starten, i stedet for at det er dritvanskelig i starten, og easy-peasy etter noen timer.. - Du er ny for spillet, og lærer etter hvert. Da du er noe god i spillet, merker du noe motstand, men var lettere i starten da du ikke var så god i spillet, og ikke hadde bra våpen/level.. Lenke til kommentar
Lange Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Altså lettere for nybegynnere? Det er vel egentlig problemet. I tillegg gjør det spillet mye kjedeligere, Du vet at hver eneste fiende i spillet er samme lvl som deg. Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Da bør "Borderlands" være midt i blinken for dere. Lenke til kommentar
Lange Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Nei, der kan du skyte en fyr i hode 50 ganger uten at han dør. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 (endret) Borderlands? Det er jo bare et rent FPS skytespill med uendelige random våpen, hvis forskjell er at det ene våpenet har 1.2x max damage eller 1.3% høyere electrical damage mere enn det forrige. Endret 7. september 2010 av Bytex Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Nei, der kan du skyte en fyr i hode 50 ganger uten at han dør. Ja, han er jo høyere level enn deg. Om en skudd i huet er nok, ser jeg ikke helt vitsen med levler i det hele tatt.. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Borderlands var et greit fps skytespill med noen Rpg elementer, desverre så var det mye skyting og relativt lite rpg for min del. God underholdning, men man går fort lei. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Fiendene levler opp med deg.. har vel sine grunner? - Da er det lettere i starten, i stedet for at det er dritvanskelig i starten, og easy-peasy etter noen timer.. - Du er ny for spillet, og lærer etter hvert. Da du er noe god i spillet, merker du noe motstand, men var lettere i starten da du ikke var så god i spillet, og ikke hadde bra våpen/level.. Ja, at fiendene er samme nivå som deg har helt klart enkelte fordeler, men det har også noen store ulemper. Det blir enklere i starten, og du har større mulighet til å utforske som du vil. Men på den annen side blir det fort kjedelig, siden du aldri vil få en utfordring annet inn bosser. Og tenk deg å finn en hule langt ute i ødemarken med ganske farlige fiender. Du drar ned dit likevel, bruker litt mer potions enn du hadde tenkt, quicksaver og quickloader ganske ofte og sliter deg helt frem til slutten. Der finner du et magisk sverd som nesten bokstavelig talt oser av badass. (vent, det ble litt feil...) Men når du drar ut igjen møter du noen helt vanlige fiender som har like bra våpen som deg. Alt strevet med å finne det sverdet er plutselig helt forgjeves. Om fiendene ikke levler med deg vil du ikke få det særlig mye vanskeligere i starten, siden fiendene er samme level som deg. Vil du ha en utfordring kan du bare stikke litt lengre enn sonen du er i, og fiendene er plutselig farligere. Når du har kommet lengre ut i spillet vil de første områdene være kjedelige, men til gjengjeld er du så høyt level at mange fiender lar deg være i fred eller stikker av om du drar tilbake. Om noen fiender er for farlige kan du levle en del og komme tilbake senere og slakte hele gjengen, og så videre. Alt i alt er det langt flere fordeler med å ha spillerens level og monstrenes level uavhengige av hverandre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå