Gå til innhold

Leter etter ultraportabel laptop

Moosher

Anbefalte innlegg

Ser etter laptop og sliter litt med hvilken jeg skal velge.

Har sett på:

Macbook Pro 13'3"

Asus UL30Jt

Asus U35Jc

Har også sett litt på HP Envy og Sony Vaio 13'3"

Det jeg hovedsaklig skal bruke pcen til er, frem og tilbake fra skolen, Word og surfing (msn, facebook, nettaviser osv.). Kommer ikke til å spille noen spill på pcen, så det er ikke så viktig. Det viktigste er at den har god batteritid, lav vekt (rundt 2 kg) og godt tastatur. 14 tommer kan også være aktuell hvis den har god battertid og veier under 2kg. Grunnen til at jeg har tatt med Macbook, Sony og HP er fordi de har optisk drev som er en god fordel siden det blir min pc nr.1.

Vet det finnes mange tråder som handler om akkurat dette, men jeg blir bare mer forvirret over hvilken jeg burde kjøpe. Beklager for rotete innlegg, er trøtt :innocent: Setter pris på all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser etter laptop og sliter litt med hvilken jeg skal velge.

Har sett på:

Macbook Pro 13'3"

Asus UL30Jt

Asus U35Jc

Har også sett litt på HP Envy og Sony Vaio 13'3"

Det jeg hovedsaklig skal bruke pcen til er, frem og tilbake fra skolen, Word og surfing (msn, facebook, nettaviser osv.). Kommer ikke til å spille noen spill på pcen, så det er ikke så viktig. Det viktigste er at den har god batteritid, lav vekt (rundt 2 kg) og godt tastatur. 14 tommer kan også være aktuell hvis den har god battertid og veier under 2kg. Grunnen til at jeg har tatt med Macbook, Sony og HP er fordi de har optisk drev som er en god fordel siden det blir min pc nr.1.

Vet det finnes mange tråder som handler om akkurat dette, men jeg blir bare mer forvirret over hvilken jeg burde kjøpe. Beklager for rotete innlegg, er trøtt :innocent: Setter pris på all hjelp!

12 timers bateri, et godt grafikkort hvis du skla skifte mening og ellers en barsk 13"

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=177376&model=&salg=

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett litt på den Acern, og specs ser bra ut på den og prisen er perfekt! Har du noen erfaringer med den? Blir den veldig varm, støyer den osv? Er veldig skeptisk, etter all den negative oppmerksomheten Acer har fått.

Edit.

Endret av Mobil-Search
Lenke til kommentar

Har sett litt på den Acern, og den ser specs ser bra ut og prisen er perfekt! Har du noen erfaringer med den? Blir den veldig varm, støyer den osv? Er veldig skeptisk til Acer, fordi det virker som at det er problemer med Acer.

Akkuratt denne er en meget god acer maskin, hatt min i snart 2mnd. Storfornøyd! Bruker nesten ikke 17" laptoppen min mer, så vurderer å selge den.

Den er kjølig, også under spilling (sett i forhold til konkurrenter med samme specs) og svært stillegående. Batteritiden ligger i praksis rett over 10 timer ved websurfing på trådløst nett (trådløst nett aktivert reduserer batteritiden med ca 1,5 timer). Vekt og design er meget bra. Obs på at 9 cell modellen har et batteri som stikker ut under maskinen, om du syns dette er negativt eller positivt får du avgjøre selv. Jeg ser på det som positivt, da den (for meg) er mer behagelig å ha på fanget samt at tastaturet får en liten helling som er positivt når jeg skriver på den.

Perfekt er den dog ikke, de innebygde høyttalerene er dårlige og duger ikke til mer enn generelt bruk. Spill/musikk bør ikke nytes via disse høyttalerene. Tastaturet kan kreve litt tilvenning, men er helt greit når man blir vant med det. Det er også meldt om varierende skjermkvalitet rundt på nettet, noe jeg kan skrive under på. Har hatt brukt 2 forskjellige, den ene med meget bra skjerm, den andre med mindre bra skjerm.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett litt på den Acern, og den ser specs ser bra ut og prisen er perfekt! Har du noen erfaringer med den? Blir den veldig varm, støyer den osv? Er veldig skeptisk til Acer, fordi det virker som at det er problemer med Acer.

Akkuratt denne er en meget god acer maskin, hatt min i snart 2mnd. Storfornøyd! Bruker nesten ikke 17" laptoppen min mer, så vurderer å selge den.

Den er kjølig, også under spilling (sett i forhold til konkurrenter med samme specs) og svært stillegående. Batteritiden ligger i praksis rett over 10 timer ved websurfing på trådløst nett (trådløst nett aktivert reduserer batteritiden med ca 1,5 timer). Vekt og design er meget bra. Obs på at 9 cell modellen har et batteri som stikker ut under maskinen, om du syns dette er negativt eller positivt får du avgjøre selv. Jeg ser på det som positivt, da den (for meg) er mer behagelig å ha på fanget samt at tastaturet får en liten helling som er positivt når jeg skriver på den.

Perfekt er den dog ikke, de innebygde høyttalerene er dårlige og duger ikke til mer enn generelt bruk. Spill/musikk bør ikke nytes via disse høyttalerene. Tastaturet kan kreve litt tilvenning, men er helt greit når man blir vant med det. Det er også meldt om varierende skjermkvalitet rundt på nettet, noe jeg kan skrive under på. Har hatt brukt 2 forskjellige, den ene med meget bra skjerm, den andre med mindre bra skjerm.

Hørtes som du er veldig fornøyd med den, og det er bra for min del :D og det med skjermkvalitet, gjelder det en viss type av den modellen eller må man kjøpe og håpe på at man får en med bra skjermkvalitet?

Lurte også på om hvordan denne Acern er like holdbar som Macbooken er, med tanke på at macen er lagd av aluminium? Har ikke fått prøvd den acern, siden de ikke har den i de butikkene jeg har vært innom.

Lenke til kommentar

Hørtes som du er veldig fornøyd med den, og det er bra for min del :D og det med skjermkvalitet, gjelder det en viss type av den modellen eller må man kjøpe og håpe på at man får en med bra skjermkvalitet?

Lurte også på om hvordan denne Acern er like holdbar som Macbooken er, med tanke på at macen er lagd av aluminium? Har ikke fått prøvd den acern, siden de ikke har den i de butikkene jeg har vært innom.

Det er helt tilfeldig, og det er forskjeller i skjermkvalitet mellom maskiner med samme skjermprodusent/modellnummer også.

Holdbarhet er det for tidlig å si noe om, for min del føles den bra ihvertfall, skjermlokket er av aluminium, resten er plast, men virker solid nok, dog en mac vil nok være mer solid, men koster deretter også :)

Lenke til kommentar

Takk for all hjelp, nå har jeg ihvertfall minimert listen ned til to pcer, enten Macbook Pro eller Acer 3820TG. Vanskelig valg, fordi jeg er egentlig mer eller mindre avhengig av at det er optisk drev i pcen, men samtidig så vet jeg ikke om det er verdt å betale ca. 1000 lapp ekstra for å få det integrert i pcen. Og Macbooken ha ikke verdens største harddisk heller.

Lenke til kommentar

Jeg har en MacBook (ikke Pro, den hvite rimelige). Det er en maskin å bli veldig glad i. Mac'en er min tredjemaskin og fungerer mest som platespiller/kino/surfebrett.

Pluss: MacOS har en del veldig snedige løsninger, som at du lett hopper mellom forskjellige skrivebord i samme arbeidsøkt.

Mac'ene er helt overlegne på multimedia.

Dette er den eneste maskinen jeg har hatt som verken går varm eller bråker.

Det er en sexy maskin rett og slett.

Minus: Du går glipp av mye når du ikke har Windows.

Office for Mac er ikke på høyde med Windowsversjonen dessverre. Men i enkel/normal bruk er ikke det et problem.

MacBook'en er akkurat litt for tung til at du ikke merker at den ligger i veska. Ultraportabel er den ikke.

De fleste som kjøper en Mac blir vanvittig glad i maskinen sin, og mange blir fundamentalistiske idioter. Så det er en god opplevelse. Jeg er "tospråklig" og nøyer meg å si at en Macbook absolutt er verd pengene.

Min førstemaskin er en ultraportabel 12" LG LW25 med alt mulig. Var nettopp på jakt etter tilsvarende til datteren min. Lærdommen er at slikt lages ikke lenger, alt med innebygget DVD i 12" og nedover er gamle ting på vei ut. Det ble en Asus Eee og ekstern DVDbrenner til slutt.

Lykke til! Beste hilsen Harald

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...