Gå til innhold

Hjelp til innkjøp av stasjonær til 3D design og animasjon


Anbefalte innlegg

Ang. kabinetter vil jeg gjerne hjelpe litt til.

 

HAF serien er svært bra. Har selv et HAF 922, som er knall på de aller fleste punker. De eneste minusene jeg kan trekke frem er et interiør som ikke er sort. I tillegg så er det en "åpen" luke for kabelrydding. Jeg fortrekker solide bakplater med gummi åpninger/rubber grammats.

 

Det skal alikevel sies at kabelrydding er ganske så lett, og det at den ikke er sort inni langt fra plager alle. Mye for pengene.

 

Et kabinett å se på er Cooler Master 690 II Advanced. HEr er det masse kjøling å få tak i, og innsiden er helrå. Et knall kabinett til lite penger.

 

HAF X er en kongene på haugen uten tvil. Har du penger og liker designet er det absolutt ingenting som burde hindre deg i å kjøpe dette da det sansynligvis gir mest kjøling av alle kabinetter uten å sette inn ekstra vifter eller å betale 3k+ for et Lian Li X**** kabinett.

 

Fractal Design R3 er definitivt verdt å se på. Dette er veldig stillegående med lydisolerte matter, og du har mulighet for ganske så bra kjøling hvis du setter inn litt ekstra vifter. Dette er også veldig stilrent.

 

Cooler Master Storm Sniper BLack Edition har MASSE kjøling, MASSE plass, og koster ikke skjorta heller.

 

Jeg anbefaler alle sammen helhjertet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i7-950 er definitit et riktig valg med tanke på den siste tids prisjusteringer.

 

Av minnesett kan jeg anbefale Corsair XMS-serien.

 

Skjermkortet er helt ok. Du får det du btaler for.

 

Når det gjelder kabinett så er mer smak og behag. Fetteren min har HAF og det er langt ifra det beste han kumne kjøpt. Selv har jeg 2x SilverStone FT01 og det er utmerket bortsett fra at det er litt for trangt innvendig for de helt store SLI-oppsett. Utseendet og diskbrakettene er veldig bra på dette kabinettet. Egentlig så er det kun Corsair 800D som holder mål på det norske markedet, men det er sett fra behovene til entusiaster og det finnes mange kabinetter som passer for mellomstore oppsett.

 

Siden PSU er en komponent med lang holdbarhet kunne du godt ha investert i en av bedre kvalitet. Jeg kommer neppe til å kjøpe noe annet enn Seasonic så lenge de fortsetter med den kvaliteten de er kjent for. Effektmessig så er det ikke vits å overdrive med mindre du skal ha étt stort skjermkortoppsett.

Har testet overklokket 980x + GTX 480 + 10 disker på Corsair HX 620 og det gikk problemfritt.

 

Hovedkortet du har satt opp helt greit. Det har ingen åpenbare mangler, men det har heller ikke det lille ekstra uten at det gjør noe særlig.

 

Vil anbefale 3-parts-kjøling for prosessoren da boxed-vifte ikke er helt det store selv om den gjør jobben.

Lenke til kommentar

Er nå sikker ved valg av HDD, CPU, skjermkort samt PSU. Er fortsatt litt usikker når det gjelder RAM, men har skiftet til 2x 6gb (3x2gb) og HK, siden jeg ikke har peiling på det.

Kabinett blir enten CM HAF eller Antec Twelve Hundred.

 

Handleliste til 3D Design og Animasjon

 

pc`en er knall den. eneste er kabinett som maccan også anbefaler (omtrent alle de han nevner har side dør vifte om jeg ikke tar feil) og hvis du sier enten CM HAF eller Tvelwe Hundred så ville jeg deffinitivt gått for CM HAF pga kjølinga

 

Rammen er knall den også. OCZ er veldig bra merke og leverer bra de. Corsair er utmerket men tenk heller på størrelsen og hastigheten istedenfor merket.

 

HK er bra det. ingen store minuser og ingen store plusser

 

skift kabinett til CM HAF og trykk på kjøp er min anbefaling ;)

Lenke til kommentar

Når det gjelder kabinett så er mer smak og behag.

 

 

at du syns det er stygt er din smak og behag som du selv sier.

 

men det tar ikke vekk at kabinettet har et av dagens beste kjølings systemer.

 

samt at det er veldig bra system for hdd`s og psu og annet, samt det er fin plass til å rydde kablene og slike ting så:

 

og nei det bråker ikke mye nei. 200mm vifte på 600rpm bråker ikke mye... 80-120mm vifte 2000-4000rpm bråker... skjerkortet bråker. skru ned hastigheten på vifta på skjermkortet så er maskinen nesten lydløs sammen med v8 kjølere

 

overall er det et knallbra kabinett enten du liker det eller ei (samme sier reviews)

 

 

@kaffesau

kjøp med en cpu kjøler ja. det mangler du. anbefaler v8 elller noctua sine

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Skal du ha det beste på tempratur så er Antec 900 veien å gå. Det kabinettet har til dags dato toppet hardware.no's tester på tempraturer.

 

http://www.hardware.no/artikler/antec_twelve_hundred/77321/4

 

Personlig kan jeg ikke fordra hverken Antec 900/1200 eller HAF serien fra CM. Begge seriene ser ut som traktorinspirert kabinetter som er rettet mot fjortenåringer.

 

Jeg quoter en kommentar fra HAF X tråden, som jeg mener beskriver perfekt hvem disse kabinettene er rettet mot:

ikke mobb haf x det er det beste kabinetet i verden omfg i just love it

og ja et ser helt jævli råtttttt ut<333 :new_woot:

 

 

Uansett så er ikke kjøling en problemstilling for trådstarter, da han ikke har planer om å overklokke.

Jeg ville heller satset på et kabinett med _nok_ plass og andre gode egenskaper som støysvakhet og praktiske egenskaper.

 

Fractal Design R3 er et meget godt valg, og jeg mener det er i dette tilfellet det beste alternativet. Ryddig, nok plass, pent og stilrent og ikke minst særdeles støysvakt.

 

Ekstra CPU kjøler har du heller ikke behov for når det ikke er snakk om overklokking. Bruk heller pengene på en SSD.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Kommer ikke til å overklokke nei, og i det første året kommer jeg heller ikke til å ha 2 skjermkort i sli. Jeg kan også vente å se med CPU vifte etterhvert. Hvis kjølingen ikke er god nok fra før kan jeg jo bare kjøpe en V8 som sagt før i tråden.

 

Når det gjelder kabinett så får jeg egentlig se. Kan se på noen reviews og tester av de ulike kabinettene jeg tenker på og så får jeg se hva jeg velger.

Lenke til kommentar

Den orginale CPU viften som følger med vil være god nok. Sansynligvis så vil den også være god nok for lett overklokking.

En CPU kjøler er som du nevner svært lett å legge til hvis behovet skulle melde seg.

 

Med det skjermkortet som du har valgt, vil det være plass til SLI i de aller fleste kabinettene, hvis ikke alle ATX kabinettene.

Du har absolutt ikke behov for et 'Big tower' og klarer deg fint med 'midi' standard ATX størrelse.

Lenke til kommentar

Lite tips ang. skjermkort. Endel av ATIs 4xxx serie kan moddes til firepro kort.

 

4870 f.eks. kan moddes til dette:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=440337

 

Da får du et kort som gir 2-3 ganger ytelsen av et gtx460 i programmene du skal bruke. Minst.

 

Mitt 4870 ga rundt 30 fps i specviewperfs maya 02 test før modding, rundt 220 etter.

 

I 3Dmax 04, ble resultatene "bare" i overkant av det dobbelte etter modding.

 

P.S.

Salgsannonser er ikke tillatt, så en snill moderator fjernet den for meg.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Noctua NH-U12P SE2 er en kjøler med godt forhold mellom støy og termiske egeskaper. Du får med 2 vifter, low noise adapter (setter ned turtallet på viften) og termisk pasta av god kvalitet.

 

Hva jeg synes om designen er uansett uinteressant da jeg ikke har noe med andres smak å gjøre. Plast/stål chassi er plast/stål.

Lenke til kommentar

Jeg må bare slenge meg på med en komentar anående kabinett - ser Antec1200 ligger i handlelista: Antec1200 er et gedinget kabinett, blytungt og med et utseende som minner meg om diverse dårlige sci-fi serier på tv :) Ikke noe galt med kabinettet i bunn og grunn, men det tiltaler ikke meg på noe som helst vis. Det er også en støvsamler - bare se på de "geometriske mønstrene" på toppen ;) Jeg vil også kategorisere HAF922 i samme gruppe..

 

Jeg monterte et system i et 1200 nå nettopp, erfaringen med det var at kabling var veldig enkelt å skjule takket være plass bak hovedkortplate og strategisk plasserte gjennomføringshull. Men fremdeles, kabinettet er altfor stort og ruvende etter min mening. Samt at det er noen veldig dominerende blå ledvifter i front - tre stk. Kabinettet passer utmerket i et gutterom men ikke i en kanskje mer offentlig plassering som for eksempel i en stue.

 

Jeg vil heller anbefale Antec300 på grunn av følgende fakta:

 

-Stilrent og enkelt design. Du kan selv putte inn vifter med lys i front om det skulle være ønskelig. test

-Veldig god luftgjennomstrømning

-Billig! under kr 500

 

Dette har vi selv stående i stue men medfølgende vifter ble erstattet med tre 500rpm vifter. Hardiskene høres mest :) Jeg har også bygd opp fire andre systemer i dette kabinettet og ser at plassen er mer enn tilstrekkelig så lenge man bare har ett grafikkort.

Lenke til kommentar

HAF 922 er langt fra en støvsamler :)

Jeg har hatt mitt gående siden juni, og jeg har rett og slett ikke trengt å vaske støv enda.

Det er rett og slett støvfritt der inne.

 

Lydfritt er det ikke. Viftene lager litt lyd, men det er langt fra irriterende også.

 

Syntes 690 II advanced kanskje er det beste valget.

 

Antec kabinettete har ikke super god plass heller. Jeg er ikke spess glad i de.

Lenke til kommentar

Siste sjekk før bestillingen mest sannsynligvis blir satt igang.

Handleliste for 3D Animasjon og Design

 

Har byttet kabinett til CM 690 II Advanced, hvis noen har innvendinger så er det bare å si ifra. Eneste jeg ikke har peiling på er hovedkortet, men som sagt tidligere i tråden så ingen store minuser og ingen store plusser med det. Angående skjermkort er jeg rimelig sikker, ettersom ytelsen på kortet virker bra nok til det jeg skal drive med, men hvis noen vet om noen bedre så blir jeg takknemlig om det blir sagt ifra.

Skiftet også RAM til Corsair XMS3 DDR3-1333 6GB fordi det var så lang ventetid på OCZ sine.

Endret av Kaffesau
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke GTX460 kortet er et godt valg. Til gaming er det flott, men god gaming ytelse er på ingen måte lik god 3dsmax ytelse.

 

Det er flere poster på autodesks forum om folk som sliter med GTX4xx kort og 3dstudio. Jevnt over hele fjøla er at de får dårligere ytelse enn med de eldre kortene de oppgraderte fra.

 

Se f.eks. her:

http://area.autodesk.com/forum/autodesk-3ds-max/installation---hardware---os/asus-geforce-gtx-480-problems-in-3ds-max-2011/page-2/

 

I can confirm that the new 400 series cards from Autodesk DO NOT play nicely with 3DSMax or other pro-level 3d graphics applications. Word from Nvidia is because these cards are targetted at gamers, and that they will not be addressing these issues. Should you want improved performance to match that of their previous generations of cards, you will now have to get a Quadro based card. My new GTX 470 cards performs slightly worse than my old 6800 GT, and about 1/4 of the speed of my old 8800 GTX. I used the BMark4 test scene and these were my results. Both tests were run at 1920x1200 with the Direct3D renderer.

 

Se tråden for mer spesifikk info, og benchmarks med tall.

Lenke til kommentar

Lite tips ang. skjermkort. Endel av ATIs 4xxx serie kan moddes til firepro kort.

 

4870 f.eks. kan moddes til dette:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=440337

 

Da får du et kort som gir 2-3 ganger ytelsen av et gtx460 i programmene du skal bruke. Minst.

 

Mitt 4870 ga rundt 30 fps i specviewperfs maya 02 test før modding, rundt 220 etter.

 

I 3Dmax 04, ble resultatene "bare" i overkant av det dobbelte etter modding.

 

Som 'megselv' skriver, er det mulig at du kan få softmoddet et ATI 4870 til et Firepro kort. D.v.s. at du legger inn drivere til et Firepro kort, mens du egentlig bruker 4870.

Det finnes guider til hvordan du gjør dette på nett.

Lenke til kommentar

enig med itspersonal og i tillegg så skal han ikke bruke 3ds max i så tunge scener at det vil påvirkes

 

jeg sitter med ati 4890 TOP og jeg har 359fps i viewporten med over 60 000 polys på en karakter i oblig 3 oppgaven

 

oblig 1 oppgaven som gikk på 3-400 000 polys hadde jeg også fin fps på rundt 50-100

 

oblig 2 som er animasjon hadde også et par hundre tusen polys og hadde fin fps på over 100

 

så det med skjermkort har ingen innspilling under studie tid eller de 5 første årene

 

det er når man har skikkelig tunge scener som for eksempel et helt spill eller en hel by og lignende man virkelig trenger et CAD kort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...