Gå til innhold

Hjelp til innkjøp av stasjonær til 3D design og animasjon


Anbefalte innlegg

God dag.

 

Er nå på jakt etter en ny pc som skal brukes til 3d animasjon og design og søker hjelp til innkjøp av deler.

 

Info

 

* Budsjettet ligger på omkring 9-12k

* Har ingen planer om å overklokke systemet.

* Hvis det er et bedre alternativ å bestille pc fra f.eks komplett er det greit.

* Helst et stort kabinett som f.eks Antec Twelve Hundred.

* Skjerm kan kjøpes separat

 

 

Spørsmål

 

* Hvor mye ram burde jeg ha?

* Er SSD viktig når det gjelder hva denne pcen skal brukes til?

* Hvor kraftig skjermkort og prosessor burde jeg ha?

* Eventuelt; hvor mange prosessorkjerner vil gi maksimal ytelse?

 

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er du fleksibel med budjsettet?

 

trenger du tastatur og mus, 2 skjermer, og alt annet eller?

 

satte nettopp opp et forslag til en annen som skulle ha til akkurat samme som deg

komplett.no handleliste

 

trykk kjøp og fjern det du ikke vil ha (for eksempel 1 skjerm og tastatur/mus) så er du nede i prisen du ønsker

det er ikke lagt med skjermkort der fordi han jeg lgde det for hadde skjermort fra før som er eldre og venter heller på de nye kortene fra ati som kommer i år så du trenger gjerne å legge med skjermkort ja.

 

 

anbefaler denne pc`en til ditt bruk

 

* Hvor mye ram burde jeg ha?

* Er SSD viktig når det gjelder hva denne pcen skal brukes til?

* Hvor kraftig skjermkort og prosessor burde jeg ha?

* Eventuelt; hvor mange prosessorkjerner vil gi maksimal ytelse?

 

1: 8gb ddr3 1333mhz minimum

 

2: ja SSD er viktig da det øker perfomance når du jobber betraktelig

 

3: gtx 460 holder lenge det og er mer enn godt nok til det du skal bruke det til fordi skjermkortet brukes ikke mye i 3d verden.

CPU: Intel i7 minimum (aldri AMD) til 3d arbeid...

 

4: mange milliarder men quad core holder lenge det og vil gi fin ytelse. du får ikke 6kjerna+ Intel til ditt budsjett

 

 

Handleliste prisguiden

 

her ei ei ganske lik handleliste der du får 12gb ram og alt du trenger med skjermkort og alt. funker veldig bra til ditt formål

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Hei

 

Det kommer litt på hva slags programmer du skal kjøre. Skal du jobbe med Maya, 3dsmax ol programmer for annimasjon/spill/film holder det nok lenge med det alternativet over (selv om jeg ville gått for i allefal 2 gb mer ram , større scener krever stitt).

 

Skal du derimot jobbe med produksjon design, dvs at du krever høy presisjon på flater, linjer og punkt bør du absolutt ha et skikkelig proff skjermkort.

 

Da vil det billigste alternative (I allefal hvis du er student, og hvis du er proff vil du uansett ha garantiene) være dell!

 

Da vil jeg for rundt 9000 ambefale et t1500 precision system. (skjerm kan du finne utenom).

Dette kan du få et Nvidia FX 580, som er et veldig godt proff skjermkort i lavprisklassen. Samt en i7 prossesor som holder i lange baner, og en god slump Minne kan du putte inn i systemet (jeg vil ambefale minst 8gb minne, det kommer godt med da du får større scener).

 

SSD er ikke nødvendig, ting går raskere i oppstart, åpning av programmer. Men i faktisk produksjon øyemed er det prossesor og minne som avgjør. Men for all del, jeg bruker SSD for raskere flyt og følelse ved bruk.

Uansett skal du ha et slikt system gå for Dell, det er billigere (jeg betalte 14300 for et proff system jeg ikke klarte og bygge for mindre en 17000 på hvilken som helst netshop). Da systemet røk fikk jeg dagen etter en mann på døra som fant feilen (minne brikke som var problemet, bytte og fiksa på stedet).

 

Men har du lyst til å bygge er jo det gøy også :) men da igjen;

 

4 kjerner prossesor (i7)

Proff skjermkort (hvis du skal holde på med design og trenger pressisjon, fx 580 er verdt pengene. Og for all del gå for Nvidia skal du ha CAD skjermkort. FireGL har utrolig dårlig dirvere sammenlignet med Nvidia sine).

Endel minne min 8gb

HD SSD er bra, ikke nødvendig i produksjon med følelsen er god da ting går raskt å starte etc.. Går du for Dell, bestill SSD senere da Dell leverer ganske håpløse Samsung disker. Du vil ha Intel Gen2 sine.

 

Annyway håper noe av denne ukontrolerte blapringa hjalp.!

 

God dag.

 

Er nå på jakt etter en ny pc som skal brukes til 3d animasjon og design og søker hjelp til innkjøp av deler.

 

Info

 

* Budsjettet ligger på omkring 9-12k

* Har ingen planer om å overklokke systemet.

* Hvis det er et bedre alternativ å bestille pc fra f.eks komplett er det greit.

* Helst et stort kabinett som f.eks Antec Twelve Hundred.

* Skjerm kan kjøpes separat

 

 

Spørsmål

 

* Hvor mye ram burde jeg ha?

* Er SSD viktig når det gjelder hva denne pcen skal brukes til?

* Hvor kraftig skjermkort og prosessor burde jeg ha?

* Eventuelt; hvor mange prosessorkjerner vil gi maksimal ytelse?

 

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

3d animasjon og design sier han

 

linja han skal gå heter 3d design og animasjon og er hos noroff (det er første året)

der brukes 3ds max

idefagskolen har også men der deler de opp design og animasjon i 2 år og bruker maya

 

det er det jeg tipper han mener

 

jeg går 3d design og animasjon hos noroff webstudent selv for tida

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Jeg har satt i sammen en monster pc til deg. (Uten skjerm/mus og tastatur)

 

https://prisguiden.no/profil/lister/118246

 

Den koster 15 000,- så hvis du greier og strekke deg litt til så har du pc i flere år fremover.

Har ikke tatt med stømforsyning, da jeg ikke har sjekket hvor mye de enkelte komponentene bruker, det måtte du i så fall ha sjekket selv.

 

Du har ihvertfall noe å gå ut i fra, så kan du kutte der du kutte vil :) for å komme ned til budsjettet ditt...

 

ang spørmsål:

 

* Hvor mye ram burde jeg ha?

* Er SSD viktig når det gjelder hva denne pcen skal brukes til?

* Hvor kraftig skjermkort og prosessor burde jeg ha?

* Eventuelt; hvor mange prosessorkjerner vil gi maksimal ytelse?

 

1. Minimum 6 gb, har selv 8 gb, men RAM er så billig at her kan du få mye mer for en liten peng. Har satt opp 12 gb i lista over.

 

2. SSD er ikke viktig, det holder masse med en vanlig hd med 300 mb sek. Se i lista.

 

3.Skjermkort er ikke det viktigste men det er fint å ha noe som er bra alikevell til gaming.

Prossesor derimot er meget viktig fordi den tar seg av all kalkuleringen når du skal rendre animasjonen din og 3d modeller ellers. Derfor har jeg valgt et hovedkort der du har mulighet til å stappe inn 2 stykk CPU'er/prossesorer. Har det selv, kunne ikke greid meg uten :)

 

4- Jo flere jo bedre, quad core er som regel bedre en en trippel eller dual core, men det kommer jo også ann på mhz som er hvor fort/hvor god prosessoren er. Intel i7 er en meget god prosessor, da den i tillegg til 4 quad cores kan simulere 4 core til, så da har du egentlig 8 threads.

 

Når det kommer til den lista jeg har satt i sammen så bør du få andre til å se over den og finne ut om alt er komptiabelt.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

 

 

DrHawkins, ja jeg trenger alt annet som skjerm, tastatur osv.

Og du har korrekt, jeg skal gå 3D animasjon og design ved Noroff til neste år.

Når det er sagt betyr det at jeg er student, og trenger ikke altså den råeste pcen for mest mulig ytelse ettersom jeg ikke kommer til å få bruk for det før om noen år.

 

Visste ikke at jeg trengte så mye ram, men kjekt å vite. Så ut som det var blandede meninger om SSD. Øker det ytelse når man arbeider, eller bare når man starter opp programmer / os?

 

Når det gjelder skjermkort er ikke det akkurat det viktigste som nevnt over. Gamer litt, men ikke storbruker av mmorpg o.l.

 

Ertsaas, når du sier CAD skjermkort, hva mener du da? Hadde vært fint hvis noen kunne definere det litt mer.

 

Hovedprogrammet jeg skal bruke blir 3Ds Max som DrHawkins utpekte.

Lenke til kommentar
Visste ikke at jeg trengte så mye ram

Du greier deg fint med 8 GB RAM, men prismessig er det ikke mye som skiller 8 GB fra 12 GB.

Ved rendering av tunge 3d scener (mange 3d objekter, mange forskjellige textures) så kan du oppleve og få denne feilmeldingen "Error: failed to allocate memory", da har du for lite RAM på pcen. Ellers så kjører man som oftest mange programmer samtidig, som f.els opera, firefox, 3ds max, photoshop, zbrush, windows media player osv...alt dette tar opp mye RAM til sammen, derfor er det lurt å heller kjøpe litt for mye, enn litt for lite.

 

Så ut som det var blandede meninger om SSD. Øker det ytelse når man arbeider, eller bare når man starter opp programmer / os?

SSD øker ikke ytelsen i et 3d program med mindre du konstant laster inn teksturer, eller du konstant sitter og trykker på save knappen. Økt ytelse er i så fall minimal, og ikke verdt pengene etter min mening. Og når du allerede har et lavt budsjett burde du bruke penge på noe annet heller. Om du starer operativsystemet 20 sek raskere, eller du åpner 3ds max 5-10 sec raskere haller lite og si. Da ville jeg heller lagt pengene i prossoren, slik at du sparer inn timer i stedet for sekunder ved rendring :)

 

Putt pengene dine i denne rekkefølgen, så får du en god 3d pc.

1. Prosessor

2. RAM

3. Grafikkort

4. Hardisk

 

Jeg anbefaler på det sterkeste og ta en titt på hovedkort med mulighet for to prosessorer.

Har oppdatert lista slik at den passer budjsettet ditt bedre, 12 000,- ligge prisen på nå.

Jeg bytta ut 2 stykk i7 950, mot 2 stykk i7 920 og så bytta jeg ut infinity grafikortet med MSI Radeon HD 5770.

 

https://prisguiden.no/profil/lister/118246

Endret av RAVENyeahLikeInBIRD
Lenke til kommentar

SSD øker ytelse når man jobber ja... det øker fps i viewporten og det øker hvor raskt modifiers jobber og legger seg opp og slike ting. men det er ikke must og det er ikke slik at du merker veldig stor forskjell i ytelse (spesielt ikke til studie arbeidet)

 

skjermkort som du sier gamer litt men ikke seriøst. et gtx 460 holder i masse vis og lenge for deg :)

 

grunnen til mengde med ram er når du rendrer.

når du jobber med 3ds max så bruker du gjerne 2-3gb men når du rendrer så bruker du lett 5gb ram på en litt større scene (som du vil få som første obligatoriske oppgave)

 

Oppdatert handleliste prisguiden

 

da har jeg oppdatert handlelisten og optimalisert den for at du har alle produktene hos 1 butikk for å spare på frakten samt jeg har økt til bedre ram og bedre cpu og har valgt8gb ram istedenfor 12gb (pga det halverte prisen)

Du ligger litt over budsjettet men fjern SSD`en så er du innenfor budsjettet ditt da SSD er ingen must men kjekt å ha.

 

 

CAD skjermkort er for eksempel:

http://www.komplett....aspx?sku=434506

 

det spesialiserer seg på 3d oppgaver og er kun nødvendig for firmaer som driver med store arkitekt oppgaver og slike ting.

det kortet jeg linket til og et gtx 480 er ganske så like i specs men forskjellen er drivere...

(det finnes såklart billigere versjoner men de er gamle, veldig gamle)

 

håper du blir fornøyd med den oppdaterte handlelista og det er perfekt pc til ditt bruk ;)

 

samme komplett handleliste

denne er og god men den fra prisguiden vil være litt bedre men det er ikke med mye... begge har alt du trenger (hvis ikke jeg har oversett noe)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

RAVENyeahLikeInBIRD, er det virkelig nødvendig med 2stk prosessor?

Har lagd en handleliste nå selv basert på noen av deres innslag hvor jeg bare har med 1 prosessor og ikke ssd. (heller ikke skjerm for den saks skyld ettersom jeg er usikker på hva slags skjerm jeg burde ha til forbruket.)

 

Et annet spørsmål er valg av hovedkort. Valgte selv i min egen handleliste å ha i7 950 og GTX 460 og er ikke sikker på hvilket hovedkort som passer best til de.

 

Har fått vite at jeg får 4gb ram av en venn, samt et tastatur og mus, så det er nå ikke nødvendig å ha i handlelista. Kan linke det jeg hittil har i handlelista.

Bare å komme med kritikk hvis nødvendig.

 

3D Animasjon og Design

 

Glemte helt å si at jeg helst vil ha et stort kabinett, som er grunnen til at jeg har Antec Twelve Hundred i handlelista, kan sikkert klare meg med et midi tower også, men som sagt vil jeg helst ha stor plass.

Lenke til kommentar
er det virkelig nødvendig med 2stk prosessor?
Nei, du kan fint holde på med 3d med bare en prosessor. Spesielt i begynnelsen, når modellering, texturering, animasjon kommer til å være viktigere enn rendering. Alikevell, når prisforskjellen er så liten ville jeg gått for den maskinen som gir mest igjen for pengene over lengre tid.

 

Valgte selv i min egen handleliste å ha i7 950 og GTX 460 og er ikke sikker på hvilket hovedkort som passer best til de.
Kan ihvertfall si med en gang at prosessoren du har valgt ikke er kompitabel med hovedkortet du har valgt. Det er viktig å sjekka at alle komponentene passer i lag. i7 prosessoren passer bare i LGA1366 sokkel. Sokkelen i hovedkortet ditt er LGA1156

Grafikkortet passer fint i hovedkortet du har valgt, det samme med RAMmen du valgt. Hovedkortet passer også Antec kabinettet.

 

Så du må enten finne et nytt hovedkort eller finne en ny prosessor.

Lenke til kommentar

Forresten, er det et annet kabinett jeg burde velge framfor Antec Twelve Hundred?

Isåfall, hvilke(t)? Syns det virker stress å bygge i et lite kabinett ettersom jeg ikke har gjort det før, og en venn har en Twelve Hundred som ser meget ryddig og pent ut, så det er grunnlaget for at jeg vil ha det x)

Vet ikke om et midi tower holder for meg?

 

EDIT: Skiftet forresten HK til et som har riktig sokkel.

Endret av Kaffesau
Lenke til kommentar

kabinett:

noe med side dør vifte da det hjelper på temps noe helt utrolig

 

cpu/HK: finn nytt HK ikke finn ny cpu

 

jeg har et setup med 2 cpu`s og jeg merker at det er power i de når jeg rendrer og slikt men jeg har egentlig ikke brukt for de enda for jeg har ikek store nok oppgaver. (jeg er bare entusiast som ville prøve ut multi cpu setup så passa det greit sammen med studiet i tillegg)

 

ram: skal du få 4gb av en kamerat? du må passe på at de passer, altså ddr3 og helst samme hastighet for hvis du kjøper mer ram i høyere hastighet så vil de i den høye hastigheten synke ned til de som har den lavere hastigheten

 

HAF 932 er big tower utav den serien (haf 922 som jeg la ved i mine handlelister er midi tower)

 

den handlelista di så veldig bra ut

Lenke til kommentar

2. SSD er ikke viktig, det holder masse med en vanlig hd med 300 mb sek. Se i lista.

 

HDD har ikke slike hastigheter og hvorfor i alle dager setter opp en flere år gammel F1-serie med platetetthet på 250GB når F3 har vært ute lenge med platetetthet 500GB.

 

Har du snøring på hva du driver med? Jeg antar TS vil ha tips og

ikke synsing/villeding.

 

Harddisken du har satt opp er en eldgammel modell.

Du har satt opp hovedkort for arbeidsstasjon og det krever Xeon-prosessor med støtte or 2 sokler for å få brukt begge soklene. Det er ikke behov for et slikt hovedkort.

Prosessoren du har satt opp er faset ut av produksjon. Den er oppført som ikke lagervare.

Minnet har lav frekvens 1066MHz. det er kortsiktig å ikke kjøpe brikker på minst 1600MHz, til nød 1333. 1066 matcher specs, men det blir utrolig lite å gå på hvis det settes en divider som gjør at frekvensen kommer over 1066.

 

Dette er sjanseløs synsing på måfå. :nei:

 

Det er halvhjertet å bygge en PC i dag uten SSD. Det er den eneste betydelige ytelsesøkningen siden flerkjerneprosessor. Det koster ikke mye å få operativsystem og programmer over på SSD og med tanke på ytesesforskjellen er det absolutt å anbefale. SSD er ikke absolutt nødvendig men det blir som natt og dag. De fleste som får SSD for første gang kan ikke kjenne igjen PCen sin etterpå og spør seg selv hvorfor de ikke skaffet SSD tidligere.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

BadCat, har tenkt å skaffe meg SSD senere, men akkurat nå har jeg ikke budsjett for det.

Har du en harddisk som du kan anbefale for mitt bruk?

Hvordan HK burde jeg ha som vil gi best ytelse? (helst ikke altfor dyrt though)

 

DrHawkins, trodde haf 922 var mini tower, men jaja x)

Anbefaler du en CM HAF? eller er det egentlig mye det samme bare kabinettet har bra kjøling?

Lenke til kommentar

@badcat

enig angående f1 vs f3 du skriver om

 

@itspersonal

det øker perfomance litt ja men ikke betraktelig så har du god rask mengde ram så spiller det ikke så mye rolle men ja 3 eller 6 brikker er det beste

 

@kaffesau

jeg anbefaler CM HAF 922/932/X ja pga kjølingen i det samt systemet innvendig og rydding i kabler og koblinger i kabinettet.

men om du ikke liker kabinettet så anbefaler jeg omtrent anything midi/big tower med 200-250mm side dør vifte

HK som jeg satte opp (og du satte opp hvis ikek jeg husker feil) er et veldig bra HK. det har x58 south/north bridge og det er high end og er veldig gode så ingen bekymringer der ;)

922 er ikke mini nei, det er midi. jeg har sett selv at enkelte butikker har skrevet feil...

CM HAF er verdt hver eneste krone ;)

Lenke til kommentar
HDD har ikke slike hastigheter og hvorfor i alle dager setter opp en flere år gammel F1-serie med platetetthet på 250GB når F3 har vært ute lenge med platetetthet 500GB.

Jeg var ikke klar over at det var kommet en F3 serie, men ja F3 er å anbefale over F1.

 

Har du snøring på hva du driver med? Jeg antar TS vil ha tips og

ikke synsing/villeding.

 

Jeg vil håpe og tro at jeg har litt peiling ihvertfall. Har drevet med 3D i 5 år og har bygget de 2 siste pcene selv med tanke på nettopp dette. Er superfornøyd med performance jeg har oppnåd på disse.

 

Du har satt opp hovedkort for arbeidsstasjon og det krever Xeon-prosessor med støtte or 2 sokler for å få brukt begge soklene.
Hmm. Kan du dokumentere at man må ha xeon prosessor for dette hovedkortet? (Hvis det er tilfelle så har jeg jo selvfølgelig gjort en bummer og det er bra at du opplyser det.)

 

Det er ikke behov for et slikt hovedkort.
Klart det er behov for et hovedkort som støtter 2 quad prosessorer, enten det er xeon, eller i7. Du kan ikke ha jobbet mye emd 3d.

 

Prosessoren du har satt opp er faset ut av produksjon. Den er oppført som ikke lagervare.
Det kan sikkert være så, men har nå det egentlig noen som helst å si når man får kjøpt den i flere nettbutikker uansett?

 

Minnet har lav frekvens 1066MHz. det er kortsiktig å ikke kjøpe brikker på minst 1600MHz
Er da ikke frekvense på disse 1333 MHz da?

 

Dette er sjanseløs synsing på måfå.
Jeg hevder ikke å vite alt, og det er bra at du og andre kommmer med innspill på hva som kan gjøres bedre. Jeg har derimot lang erfaring med 3d, og hva jeg personlig krever av en 3d pc. Nå er kanskje ikke dette den ultimate pcen jeg har satt i sammen, både med tanke på restriksjoner i budsjettet og tiden jeg har brukt til å samle isammen alle komponentene. Men - Jeg har da ihvertfall kommet med konkrete forslag, og gitt mine synspunkter ut i fra den erfaringen jeg har innen 3d og den "begrensede" kunnskapen jeg har innen de seneste pc komponentene.

 

Det er halvhjertet å bygge en PC i dag uten SSD

 

SSD er dyrt og fyren er på et lavt budsjett, det finnes lang smarte ting og putte pengene inn enn en eller to SSD hardisker.

 

Anbefaler deg å sette i sammen en liste selv. Og skift toneleie, det er mange som vet mye mer en deg igjen... :)

Endret av RAVENyeahLikeInBIRD
Lenke til kommentar
Klart det er behov for et hovedkort som støtter 2 quad prosessorer, enten det er xeon, eller i7. Du kan ikke ha jobbet mye emd 3d.

det er klart det er et behov for 2 quad cpuer i systemet med 3d arbeid men ikke de 5 første årene nei

 

en i7 holder lenge nok

 

http://www.cbscores.com/

 

 

Jeg var ikke klar over at det var kommet en F3 serie, men ja F3 er å anbefale over F1

da er ikke du mye oppdatert:

 

Jeg vil håpe og tro at jeg har litt peiling ihvertfall. Har drevet med 3D i 5 år og har bygget de 2 siste pcene selv med tanke på nettopp dette. Er superfornøyd med performance jeg har oppnåd på disse.

for det første så har 3D INGENTING med hardware å gjøre.

gå inn på 3dhue.com å se hvor blåst i huet de er på hardware delen

athidi som har jobbet for funcom innrømmer selv han ikke har peiling. flere der inne som har jobbet i mange år med 3d innrømmer å ikke ha hardware peiling

 

siden du ikke visste det var komemt F3 hdd og bygget de 2 siste maskinene dine selv så lurer jeg på hvor gamle de er og hvor god performance de gir

 

 

 

skal du ha et oppsett med 2 cpuer så er du oppe i 20 000 bare ved cpu HK og ram (varierer)

Dual cpu oppsett

 

 

Hmm. Kan du dokumentere at man må ha xeon prosessor for dette hovedkortet? (Hvis det er tilfelle så har jeg jo selvfølgelig gjort en bummer og det er bra at du opplyser det.)

http://www.asus.com/...oOxbkv8HgVqHLrz

hvem kjøper et dual cpu HK uten å kjøpe 2 cpu`er??? og nei jeg tviler på det vil funke med kun 1 cpu

 

Er da ikke frekvense på disse 1333 MHz da?

du blander litt her

pc 8500 = 1066mhz

pc 10600 = 1333mhz

pc 12800 = 1600mhz

pc 15000 = 1866 mhz

pc 16000 = 2000 mhz

pc 17066 = 2133 mhz

pc 18000 = 2250 mhz

pc 18600 = 2333 mhz

 

 

 

 

gå inn på 3dhue og inn på hardware og les om deres oppsett så ser dere om hvilke pc`er de sitter med

la meg quote fra en diskusjon:

NR.1 - En kraftig maskin har INGEN TING med skils å gjøre.

NR.2 - Å ha en dårlig maskin gjør deg til en mye mer effektiv bruker fordi du er tvunget til å jobbe på effektiv måte, hvis ikke får du ikke gjort noe. Med mindre man ikke skjønner bedre.

 

NR.3 - Å ha en kraftig maskin og være bortskjemt med renderfarm og minne kan gjøre brukeren inn-effektive. Det vil si at brukeren er så vant til å la maskinen jobbe for seg.

 

NR.4 - Kombinerer man en kjapp maskin og det å jobbe effektiv (noe de fleste burde klare om man har råd) så er dette helt klart det beste. For de av oss som holdt på med 3d for 10 år siden hadde ikke annet valg en å jobbe effektiv da man satt på noen fisemaskiner sammenligner med hva som eksisterer idag.

 

Det er INGEN vits å kvarulere noe mer på dette.

 

 

NR.5

Før displacement maps, normal maps og z-brush så var det ofte at man kunne jobbe med highpoly modeller i viewporten. Dette ble avgjort av hvilket detaljnivå som var ønsker. Idag kan man jobbe på en annen måte ved å la renderingen ta seg av subdividingen slik at man kan jobbe mye mer effektivt i selve programmet/viewport. Dette krever minne slik at maskinen skal klare å holde prorammet igang frem til subdividingen og renderingen er ferdig.

 

Spillmodeller lages ofte i highpoly versjoner slik at de kan bake inn mest mulig detaljer inn i selve teksturen som i senere tid blir lagt over den low poly versjonen som åpnes i spillmotoren.

 

 

http://www.3dhue.com...wforum.php?f=12

sjekk hvilke pc`er folk sitter med. det er folk som enda sitter med pc fra 2003 og produserer vanvittig brae ting

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Samsung F3 1TB er en bra disk for ca 600,- så kan du ekspandere med SSD når økonomien tillater det.

 

Jeg vil håpe og tro at jeg har litt peiling ihvertfall. Har drevet med 3D i 5 år og har bygget de 2 siste pcene selv med tanke på nettopp dette. Er superfornøyd med performance jeg har oppnåd på disse.

 

Anbefaler deg å sette i sammen en liste selv. Og skift toneleie, det er mange som vet mye mer en deg igjen... :)

 

Hvis du skal gi råd til andre så holder det ikke å håpe eller tro at du har peiling. Du roter tross alt med andres penger og ikke minst tid.

 

Jeg hadde ikke tid til å komme med noen liste der og da.

 

Føler ikke for å skifte noe toneleie når du gjorde så mange alvorlige feil med forslagene dine. Ser ikke bort ifra at du er hyggelig menneske. Uansett så har du anbefalt hovedkort du ikke vet prosessorkompatibiliteten på, anbefalt prosessor som er faset ut i vår, anbefalt minne uten å kjenne merkingen for hastigheter for så å bekrefte det etterpå.

 

Hvis du velger å poste forslag så får du tåle kritikk eller avstå fra å poste.

 

Det er garantert noen som har bedre peiling enn meg, spesielt de som har spesialisert seg på étt felt, det forandrer likevel ikke det faktum at du fremtsiller deg selv som at du har lite snøring på dette. Når det gjelder hardware så har jeg 20 års erfaring. Føler jeg står på tørr grunn siden jeg har erfaringer med å bygge PC på samtlige platromer siden 237 pins sokkel 3. Jeg bytter ut maskinvaren min stort sett hvert år i tillegg til at jeg har buygget flere hundre PCer. Jeg har elektronikkutdannelse og har erfaring med service på PC-utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...