Gå til innhold

Hjelp til min utdanning - jeg trenger noen svar.

Gjest medlem-197195

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-197195

Jeg har lenge prøvd å planlegge utdannelsen min. Jeg har ennå ikke kommet meg ut av ungdomsskolen, så muligheten er alltids der. Har rundt 4 i snitt.

Kort sagt vil jeg gå på studiespesialisering, for å så studere rettsvitenskap (jus) på UiO.

- Er det vanskelig å komme inn på studiespesialisering?

- Hva slags snitt og slikt er nødvendigt for Generell Studiekompetanse og studere jus?

- Om jeg går ut av 3. uten gode nok karakterer, kan jeg ta de opp igjen?

- Hva lærer jeg i studiene?

- Etter dette er det:

23-24 år - Obligatorisk Advokatkurs

(Kurset strekker seg over ett semester).

24-26 år - To-års Godkjent Juridisk Praksis

(Advokatfullmektig)

Alle svar er satt stort pris på, jeg legger veldig stor vekt på fremtiden min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

Nei, det er ikke vanskelig å komme inn på SSP, noen skoler har høyere snitt enn andre, men du kommer alltids inn.

2.

Om du går ut av 3. uten gode nok karakterer kan du ta det opp igjen, du kan ta hele året om igjen eller du kan ta det opp som privatist. Å ta opp et fag i privatist vil si at du har 1/2 år på å lese, så går du opp til eksamen og får karakteren din.

3.

Hva du lærer i studiene kommer ann på deg selv. Med fellesfagene lærer du det samme som alle andre, generelt om samfunnet og flere sider ved det (Norsk, historie, RLE, engelsk, gym, språk). Men du har mange valgsfag å velge mellom. For eksempel matte: første året velger du mellom 1P eller 1T (1T er vanskeligst), andre året velger du mellom 2P eller 2T (kommer ann på om du gikk 1T/P) ELLER du kan velge S1 eller R1 matte, litt høyere nivå på R1 enn det er på S1. Tredje året kan du velge S2 eller R2.

Pluss at du har Fysikk, Biologi, Geologi osv osv. Det er VELDIG mye å velge mellom.

Anbefaler sterkt at du prater med _flere_ rådgivere om dette. Med flere så mener jeg fra forskjellige steder, din skole, den VGS du har tenkt til å gå på osv.

Håper det hjalp litt.

Endret av Flux1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Det ga meg svar på videregående skole.

Men jeg lurer forsatt på hva som er nødvendig for å få generell studiekompetanse og å studere rettsvitenskap på UiO.

Også, hva lærer jeg i rettsvitenskap? Hva skjer når de 5 årene der er omme? Er det sant at jeg kan ta ett semester i utlandet?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Jeg går bare i 2.klasse på VGS så jeg vet ikke så mye om høyere utdanning.

Men du går generell studiekompetanse ved å fullføre VGS på SSP linja.(Gjerne litt mer også)

Må jeg ikke ha en høy snittkarakter og fullført eksamen for å få det, da?

Lenke til kommentar

Hvor har du fått alle disse underlige ideene om studiespesialisering fra?

Du får selvsagt generell studiekompetanse uansett hva slags karakterer du får, så lenge du står på eksamen. Du trenger riktignok gode karakterer for å komme inn på Rettsvitenskap etter videregående.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Ok, så jeg får jeg Generell Studiekompetanse så lenge jeg har bestått eksamen i SSP. Etter det kan jeg gjenoppta karakterer om jeg ikke fikk nødvendig snittkarakter som privatist i ett halvt år.

Har jeg forstått dette riktig?

Lenke til kommentar

Ja det stemmer. Men da søker du med det nye vitnemålet i en annen kvote, med muligens litt høyere snitt. Det er også andre ting du kan gjøre etter videregående for å forbedre poengsummen din i denne andre kvoten.

Det beste er selvsagt å komme inn rett fra videregående, eller evt om du ikke føler deg klar, at du får plassen rett fra videregående, og heller søker om utsettelse et år, og går på folkehøyskole eller lignende.

Om du har den "drømmen", bør du spørre noen lærere i dine ulike fag om tips til hvordan du kan få bra nok karakterer. Da vil de skjønne at du er engasjert og interessert i akademiske ting, og sikkert hjelpe deg så godt de kan.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Ja det stemmer. Men da søker du med det nye vitnemålet i en annen kvote, med muligens litt høyere snitt. Det er også andre ting du kan gjøre etter videregående for å forbedre poengsummen din i denne andre kvoten.

Det beste er selvsagt å komme inn rett fra videregående, eller evt om du ikke føler deg klar, at du får plassen rett fra videregående, og heller søker om utsettelse et år, og går på folkehøyskole eller lignende.

Om du har den "drømmen", bør du spørre noen lærere i dine ulike fag om tips til hvordan du kan få bra nok karakterer. Da vil de skjønne at du er engasjert og interessert i akademiske ting, og sikkert hjelpe deg så godt de kan.

Drømmen er helt klart å studere Rettsvitenskap på UiO.

Jeg har lenge vært deprimert, og har liten tro på at jeg går rett ut av videregående med nødvendig snittkarakter, men jeg gjør selvførgelig mitt aller beste. Jeg skal snakke med rådgiver på min nåværende skole og rådgiveren på videregående skolen jeg skal til. Dette skal jeg kjempe for, men det aner meg at jeg må ta opp fag etter 3. år.

Lenke til kommentar

Jeg har lenge vært deprimert, og har liten tro på at jeg går rett ut av videregående med nødvendig snittkarakter, men jeg gjør selvførgelig mitt aller beste. Jeg skal snakke med rådgiver på min nåværende skole og rådgiveren på videregående skolen jeg skal til. Dette skal jeg kjempe for, men det aner meg at jeg må ta opp fag etter 3. år.

Ikke vær så negativ :)

VGS er ikke så vanskelig som man skal ha det til. Bare følg med i timen og gjør litt lekser hver dag så alt ikke hoper seg opp så får du fint 4 eller 5 i faget uten altfor mye stress.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Ikke vær så negativ :)

VGS er ikke så vanskelig som man skal ha det til. Bare følg med i timen og gjør litt lekser hver dag så alt ikke hoper seg opp så får du fint 4 eller 5 i faget uten altfor mye stress.

Vel, gjør jo så mangt på ungdomsskolen, får vanligvis 3'ere, med 5'ere og 6'ere i fag som engelsk, samfunnsfag og musikk.

Lenke til kommentar

Kort sagt vil jeg gå på studiespesialisering, for å så studere rettsvitenskap (jus) på UiO.

01. Er det vanskelig å komme inn på studiespesialisering?

02 Hva slags snitt og slikt er nødvendigt for Generell Studiekompetanse og studere jus?

03 Om jeg går ut av 3. uten gode nok karakterer, kan jeg ta de opp igjen?

04 Hva lærer jeg i studiene?

05 Etter dette er det..

01. Det avhenger litt av hvor i landet du bor; men det skal godt gjøres å ikke komme inn på studiespesialisering. Konsekvensen av lavt snitt vil gjerne heller bli at du ikke får gått på den skolen du i utgangspunktet ønsket.

02. For generell studiekompetanse krever det at man står i alle obligatoriske fag, samt de eksamnene man blir trukket opp i.

Slik ser et kompetansebevis ut (ikke bestått vgs) og slik ser et vitnemål ut (bestått vgs). I eksempelet her er årsaken til kompetansebevis at eleven strøk under sin skriftlige matematikk R2 eksamen.

03. Du får standpunktkarakterer hvert år på VGS i ulike fag. Ser du i linken til vitnemålet over ser du hvilke fag det er satt standpunkt på under hvilket år. Men er fullt mulig å ta opp fag etter VGS som privatist. Dette kan enten gjøres gjennom privatskoler som sonans og bjørknes, eller på egenhånd gjennom privatistweb.no. Oppmelding her er mulig to ganger i året, eksamen er sirkus et halvt år etter at oppmeldingen fant sted.

Vel å merke: når man tar opp et fag som privatist havner man i ordinær kvoten. Mer om poengberegning og opptak til høyere utdanning kan du lese om her. Samordnaopptak er siden man innen 15 april hvert år kan søke seg til høyere utdanning.

04. Det er en grunn til at det heter studiespesialisering (tidligere almenn) og generell studiekompetanse. Det du lærer på VGS er grunnleggende kunnskaper innenfor de gitte fagene du har; samt formes holdninger, meninger og (gode) studievaner. Dette er med på å kunne forberede deg til den litt mer formelle delen av høyere utdanning og kanskje arbeidslivet.

Om du mente hva lærer man på rettsvitenskap? Ta en liten titt her. En grei og kort oversikt over hva en lærer. Det er også verdt å titte litt videre på UIO sin forside for rettsvitenskap.

05. Et semester er et halvt år. Rettsvitenskap (jus) er et studium med 10 semester. For en oversikt over hva hvert semester innebærer kan du titte her.

Antall år du ser for det du er når du er ferdig finner jeg litt urealistiske.

Året man fullfører VGS fyller man 19 år. Kommer du direkte inn på rettsvitenskap og går sammenhengende er du ferdig når du er 25 år. Vil du praktisere som advokat tar dette som du skriver to år etter fullført studium, hvordan du oppnår dette finner du blant annet på lovdata (norges lover). Da er du med et direkte løp 27 år.

Men en har militæret (1 år), eventuelle uforutsigbarheter eller pauser før, underveis i studiumet eller mellom etter fullført rettsvitenskap og praktis (1 år) og siste men ikke minst tiden det vil ta for deg å ta opp fagene du trenger for å komme inn på rettsvitenskap (1-2 år). I 2009 krevde dette henholdsvis 58 eller 54.7 poeng under ordinærkvoten.

Det realistiske, har du ikke et snitt godt over 5, er at det vil gå en to til fire år ekstra. Så et sted mellom 29 og 31 år før du kan jobbe som praktiserende advokat, (om dette er det du ender opp med).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

01. Er det vanskelig å komme inn på studiespesialisering?

02 Hva slags snitt og slikt er nødvendigt for Generell Studiekompetanse og studere jus?

03 Om jeg går ut av 3. uten gode nok karakterer, kan jeg ta de opp igjen?

04 Hva lærer jeg i studiene?

05 Etter dette er det..

01. Det avhenger litt av hvor i landet du bor; men det skal godt gjøres å ikke komme inn på studiespesialisering. Konsekvensen av lavt snitt vil gjerne heller bli at du ikke får gått på den skolen du i utgangspunktet ønsket.

02. For generell studiekompetanse krever det at man står i alle obligatoriske fag, samt de eksamnene man blir trukket opp i.

Slik ser et kompetansebevis ut (ikke bestått vgs) og slik ser et vitnemål ut (bestått vgs). I eksempelet her er årsaken til kompetansebevis at eleven strøk under sin skriftlige matematikk R2 eksamen.

03. Du får standpunktkarakterer hvert år på VGS i ulike fag. Ser du i linken til vitnemålet over ser du hvilke fag det er satt standpunkt på under hvilket år. Men er fullt mulig å ta opp fag etter VGS som privatist. Dette kan enten gjøres gjennom privatskoler som sonans og bjørknes, eller på egenhånd gjennom privatistweb.no. Oppmelding her er mulig to ganger i året, eksamen er sirkus et halvt år etter at oppmeldingen fant sted.

Vel å merke: når man tar opp et fag som privatist havner man i ordinær kvoten. Mer om poengberegning og opptak til høyere utdanning kan du lese om her. Samordnaopptak er siden man innen 15 april hvert år kan søke seg til høyere utdanning.

04. Det er en grunn til at det heter studiespesialisering (tidligere almenn) og generell studiekompetanse. Det du lærer på VGS er grunnleggende kunnskaper innenfor de gitte fagene du har; samt formes holdninger, meninger og (gode) studievaner. Dette er med på å kunne forberede deg til den litt mer formelle delen av høyere utdanning og kanskje arbeidslivet.

Om du mente hva lærer man på rettsvitenskap? Ta en liten titt her. En grei og kort oversikt over hva en lærer. Det er også verdt å titte litt videre på UIO sin forside for rettsvitenskap.

05. Et semester er et halvt år. Rettsvitenskap (jus) er et studium med 10 semester. For en oversikt over hva hvert semester innebærer kan du titte her.

Antall år du ser for det du er når du er ferdig finner jeg litt urealistiske.

Året man fullfører VGS fyller man 19 år. Kommer du direkte inn på rettsvitenskap og går sammenhengende er du ferdig når du er 25 år. Vil du praktisere som advokat tar dette som du skriver to år etter fullført studium, hvordan du oppnår dette finner du blant annet på lovdata (norges lover). Da er du med et direkte løp 27 år.

Men en har militæret (1 år), eventuelle uforutsigbarheter eller pauser før, underveis i studiumet eller mellom etter fullført rettsvitenskap og praktis (1 år) og siste men ikke minst tiden det vil ta for deg å ta opp fagene du trenger for å komme inn på rettsvitenskap (1-2 år). I 2009 krevde dette henholdsvis 58 eller 54.7 poeng under ordinærkvoten.

Det realistiske, har du ikke et snitt godt over 5, er at det vil gå en to til fire år ekstra. Så et sted mellom 29 og 31 år før du kan jobbe som praktiserende advokat, (om dette er det du ender opp med).

Å herregud, dette kommer jeg ikke til å greie. :ermm:

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å få snitt på 5, eller en gang stå i de

obligatoriske fagene i det hele tatt. Kan egentlig glemme det hele, virker helt umulig.

Lenke til kommentar

Helt enig med innlegget over! Selv jenter med luft i hodet kan jo gå ut med over 4 i snitt. Nå som du har et mål trenger du vel ikke være så deprimert mer, fokuser på det og se fremover. Spør om råd fra lærere og jobb godt.

Det er forresten nesten bare jenter på jus i Oslo, så det blir nok et koselig klassemiljø. You'll be popular. :tease:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-197195

Helt enig med innlegget over! Selv jenter med luft i hodet kan jo gå ut med over 4 i snitt. Nå som du har et mål trenger du vel ikke være så deprimert mer, fokuser på det og se fremover. Spør om råd fra lærere og jobb godt.

Det er forresten nesten bare jenter på jus i Oslo, så det blir nok et koselig klassemiljø. You'll be popular. :tease:

Vel, jeg går jo forsatt i tiende klasse, så bør vel ikke ta nederlaget på forskudd.

Takk for all motivasjon og svar, setter veldig pris på det. Gjelder jo tross alt fremtiden min. ;P

Lenke til kommentar

Støtter innleggene over som ber deg om å ikke gi opp, selv om jeg til en viss grad er uenig i hvor "lett" VGS fremstilles. Et snitt på minst 5 bør du minimum ha, som nevnt.

Jeg vil anbefale deg å droppe i fag som R1 / fysikk og kjemi, selv om disse gir ekstrapoeng er de "ekstrapoengene" man får ved å ha 6 i 2P og Engelsk evt sosiologi og rettslære mye bedre enn å ha 3-4 i realfagene, i tillegg er det mye mer nytte i sosiologi/rettslære/engelsk dersom du skal studere jus, språk og nettopp rettslære står selvfølgelig sterkt der (selv om du må forberede deg på å måtte lære noen ting fra rettslære "om igjen" på jus vil jeg fortsatt si det er god læring i det).

Lykke til

Lenke til kommentar

Hva slags tull er det at du MÅ ha minst et snitt på 5?

I følge samordnaopptak, ble poenggrensen for opptak våren 2011 48.8. Med andre ord kunne du greid deg med 4.9 i snitt, eller til og med mindre om du har en del realfag.

Det kan være lurt å ta fag som IT. Etter det jeg har hørt er det ganske lett å få en 6'er + at du får 0,5 realfagspoeng. Hvis du er flink til å pugge kan du ta fag som Biologi og Geologi. De får du også 0.5 realfagspoeng for.

Tar du f.eks IT1 og IT2.

Trenger du 47.8 i snitt.

Har du god studieteknikk går dette bra. Finn ut hvilken måte du lærer best på. En god metode er å lese gjennom pensum før hver prøve, også gå i gruppe å spørre hverandre om hva dere har lest.

Lenke til kommentar

Hva slags tull er det at du MÅ ha minst et snitt på 5?

I følge samordnaopptak, ble poenggrensen for opptak våren 2011 48.8. Med andre ord kunne du greid deg med 4.9 i snitt, eller til og med mindre om du har en del realfag.

Nå er det sånn at forskjellen på 5 i snitt og 4.9 er så marginal at enkelte rett og slett ikke gidder å tenke på den. Bruk av ordet MÅ er ikke kommet fra min munn, uansett. Om en med relativ sikkerhet vil komme seg inn på jus ved UiO til (for eksempel) neste år bør man strengt talt ha et snitt over 5, da variasjonen i karakternivået ofte overstiger din lille margin mellom 4.9/4.8 og 5. Hvordan det er om 4 år er det vanskelig å svare på, men at det blir noe vesentlig enklere tviler jeg på.

Å ta realfag for å studere jus føler jeg blir noe feil, men dersom IT er så enkelt som du hevder skader det nok ikke å ta det, selv om jeg personlig heller ville valgt engelsk da det gir bedre språkgrunnlag og argumenasjonsevne. Tok selv biologi og elsket det men det var også et svært tungt fag i forhold til mange andre fag. Forbereder deg godt til jus, med andre ord. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...