Gå til innhold

Hvordan få tak i Slot A prosessorer?


Black Star

Anbefalte innlegg

Glad og lykkelig og med penger på konto troppet jeg opp på Komplett data for å kjøpe en ny prosessor. Jeg har en 650MHz prosessor på et hovedkort som tar opp til 1 GHz, og syntes det var på tide med en oppgradering. Men den gang ei... mannen bak disken fortalte meg at det ikke gikk ann å få tak i prosessorer til hovedkortet mitt lenger, ivertfall ikke nytt. Jeg har nemlig et Slot A hovedkort, og de prosessorene lages ikke lenger (?). Synes det høres rart ut, men velger å tro på Komplett Data.

 

Spørsmålet mitt er derfor : Hvordan får jeg tak i Slot A prosessorer? Jeg har prøvd bruktmarkedet her, QXL, GiBud og div. andre steder, men uten hell.

 

Til orientering er hovedkortet mitt et ASUS K7V-T Slot A hovedkort med 200MHz frontside bus.

 

På bruksanvisningen står betegnelsen : 1GHz AMD Athlon Processor support (K7, K75, and Thunderbird Cores).

 

Regner med at jeg trenger ny vifte også. Noen anbefalinger på Slot A vifter som tåler opp til 1 GHz?

 

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

Jeg har slitt med samme problemet selv. Hadde et Asus K7M hovedkort med en 600Mhz cpu. Tenkte jeg skulle komme meg opp til GHz'en jeg og, men den gang ei. 1GHz Slot-A cpu'er ble produsert i et svært lite antall og er nærmest umulig å få tak i. Eneste stedet jeg har funnet slike cpu'er er via eBay og et lite kanadisk firma som selger dem for ca. 3500kr. =) Jeg fant etter noe pønsking ut at Slot-A er et dødt prosjekt. Endte opp med en 1.33GHz Slot-A T-Bird og et A7V133 hovedkort til ca. 2000kr tilsammen =)

Lenke til kommentar

Uffda... noen som vet hvorfor de setter i gang et prosjekt som Slot A for så å kansellere hele produksjonen etter kort tid? Tåpelig, og de lurer jo kundene til å tro at vi bare kan oppgradere CPUen om vi vil ha raskere maskin senere.

 

Vel vel. Takk for svarene ivertfall. Jeg får grave litt lenger ned i lommeboken og kjøpe ett nytt hovedkort også. Men da må jeg vel ha ny RAM også? Nei, livet er ikke lett :sad:

Lenke til kommentar

Har du standard sdram enten pc100 eller pc133 så bruker du samme rammen så det slipper du å kjøpe nytt.

Men husk å kjøpe en ny prosessorkjøler når du først bestiller. Den du har passer ikke din nye enten socket a amd eller intel system om du faller på det.

Kjøp en som bråker minst mulig. Det vil du ikke angre på

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Stonescream på 2002-01-31 15:58 ]

Lenke til kommentar

Kjøler avhenger av tykkelsen på lommeboken og evt. ønsker om levetid på prosessor og overklokkings muligheter. Er du ute etter noe 'midt på treet' kan jeg anbefale en Taisol CGK760, siden denne er rimelig og har gode kjøle egenskaper. Har du planer om å evt overklokke, og evt. også er bekymret over støy vil jeg anbefale en Swiftech SK6 eller en Alpha PAL 8045 med en Papst vifte. 26dB viften til Papst støyer lite og kjøler bra. Alt dette har de på http://www.microplex.no

 

Anbefaler også at du legger ut litt ekstra for skikkelig kjølepasta.

 

Mvh,

Oxide

Lenke til kommentar

Hvordan blir følgende oppsett

 

 

*Abit KT7A Hovedkort Socket A

 

http://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...10&GrpID=5&s=pl til 920 kroner.

 

*Kan den ta f.eks 1,4 GHz Athlon prosessorer?

For eksempel denne :

 

http://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...=4&GrpID=6&s=pl til 1290 kroner

 

*Også tenkte jeg på denne vifta :

 

http://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...28&GrpID=1&s=pl til 254 kroner

 

Kjølepasta :

 

http://www.komplett.no/k/k.asp?action=info...28&GrpID=1&s=pl til 36 kroner

 

Den samlede prisen blir akkurat 2500 kroner på Komplett Data. Vil dere anbefale dette? Er ikke interessert i å bruke så mye mer penger enn dette foreløpig.

 

Er dette hovedkortet oppgraderbart til raskere CPU'er? Vil det være mulig å overklokke med denne vifta + kjølepasta uten å ødelegge CPUen? Og så vidt jeg forstår så skal jeg kunne bruke de 256MB med RAM jeg allerede har (SDRAM PC133 7-7,5ns)

 

Takknemlig for alle synspunkter og kommentarer.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har Athlon 750 slot a prosessor.

Den har jeg modifisert til 900 mhz ved å fjerne og flytte noen motstander på selve prosessoren.

Nå kjører jeg den med litt overklokket buss hastighet og den kjører stabilt og fint på 950mhz.

Du finner evt hvordan du skal gjøre dette hos

 

http://www6.tomshardware.com/cpu/99q3/9908...erclock-01.html

 

Kanskje dette kan være et alternativ?

Du burde kunne sette den til 750 og klokke bussen slik at du får en 800mhz. Evt enda høyere.

Så kan du evt vente litt til med å kjøpe nytt hovudkort og prosessor.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-31 16:47, Afseth skrev:

Hvordan blir følgende oppsett



*Abit KT7A Hovedkort Socket A


til 920 kroner.


*Kan den ta f.eks 1,4 GHz Athlon prosessorer?

For eksempel denne :


til 1290 kroner


*Også tenkte jeg på denne vifta :


til 254 kroner


Kjølepasta :


til 36 kroner


Den samlede prisen blir akkurat 2500 kroner på Komplett Data. Vil dere anbefale dette? Er ikke interessert i å bruke så mye mer penger enn dette foreløpig.


Er dette hovedkortet oppgraderbart til raskere CPU'er? Vil det være mulig å overklokke med denne vifta + kjølepasta uten å ødelegge CPUen? Og så vidt jeg forstår så skal jeg kunne bruke de 256MB med RAM jeg allerede har (SDRAM PC133 7-7,5ns)


Takknemlig for alle synspunkter og kommentarer.


 

............

ta og spar deg for komplott.no og kjøp heller en Athlon XP 1600+, koster nesten det samme, er bedre

Lenke til kommentar

Men da må jeg vel ha ny RAM også. Tror jeg investerer i en så billig oppgradering som mulig til jeg får råd til å kjøpe en bedre om ikke så lenge.

 

BTW... jeg er veldig fornøyd med "komplott" som du kaller det. Liker ikke å handle over postordre, så jeg kjøper det i Kompletts butikk her i Oslo. Jeg har aldri opplevd så lave priser i en butikk (ikke i Oslo ivertfall), samt at servicen er overlegen (Ett eksempel : hovedkortet mitt brøt sammen en gang. De hadde ikke samme type på lager så jeg fikk et nytt og bedre og dyrere uten å betale ekstra, 5 minutter etter jeg leverte det ødelagte hovedkortet).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...