Icera Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Så, alt starta vel for et par uker sia, greide å få et virus som tok knekken på boot enheten på partisjon C. jeg hadde en annen harddisk som også hadde windows, så jeg brukte den, og overså problemet. I dag bestemte jeg meg for å formatere alt, siden jeg ikke fikk i gang tingene på pcen min brukte jeg en annen pc til å formatere begge harddiskene og la inn windows på begge(tilfelle den ene var ødelagt) etter at begge diskene var ferdig og innstalasjonen på plass tok jeg med de ned å satte de inn. Nok en gang kom: reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key. på begge diskene, jeg finner begge diskene inne i bios, har prøvd å boote de hver for seg, men, jeg kan heller ikke boote windows CD, prøvd å sette CDen som boot-prio, fortsatt samme, jeg har trykt på F8 for å komme inn i boot menu og starte den derifra, fortsatt unable to boot. Har også prøvd å boote begge diskene inne fra boot-menu, ingen ting vil funke. Det som er rart er at jeg kan boote Asus p5k driver cden, men det er ingen filer inne på denne som kan hjelpe meg,(dog kan boote cden, i motsettning til alle andre CDer) Nå nettopp prøvde jeg å resette BIOS, tenkte at det kanskje var noe feil her, lastet ned den nyestet versjonen, og kjørte en flashBIOS som ligger inne i BIOS, resultat: Gamle BIOS er slettet og nye er på plass, men får fortsatt: reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key. da jeg prøver å boote. Begynner å bli ganske desp, skjønner ikke hva som er feil så håper at noen her kan hjelpe meg. MHV - Tom Lenke til kommentar
War Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Med hilsen vennlig, artig. Får du trykket del under boot for å så sette HHD / evt rett disk som nr 1 på boot? For å så boote på OS-cd for å så trykke på reparere ,så reparere oppstart? Lenke til kommentar
STREN Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 (endret) hei har du installert windows på 2 harddisker?? ser lite vits i å gjøre det. jeg ville tatt å formatert alle partisjoner og installert windows på nytt. ta gjerne å slett pertisjonen å lag nye så er du sikker på at alt av virus er vekke. da lager du også ny bootsector på HDen (MBR) //--STREN--// Endret 4. september 2010 av STREN Lenke til kommentar
Icera Skrevet 4. september 2010 Forfatter Del Skrevet 4. september 2010 (endret) Med hilsen vennlig, artig. Får du trykket del under boot for å så sette HHD / evt rett disk som nr 1 på boot? For å så boote på OS-cd for å så trykke på reparere ,så reparere oppstart? Ja, problemet er at jeg ikke kan boote noe som helst. hei har du installert windows på 2 harddisker?? ser lite vits i å gjøre det. jeg ville tatt å formatert alle partisjoner og installert windows på nytt. ta gjerne å slett pertisjonen å lag nye så er du sikker på at alt av virus er vekke. da lager du også ny bootsector på HDen (MBR) //--STREN--// Vel, grunnen var i tilfelle ene harddisken var ødelagt, sletta alt på begge diskene og la inn windows på nytt, kan fortsatt ikke boote noe som helst, kan heller ikke boote windows CD. Og når man legger inn windows på nytt så får den også en ny bootsector? Endret 4. september 2010 av Icera Lenke til kommentar
PerB Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 I dag bestemte jeg meg for å formatere alt, siden jeg ikke fikk i gang tingene på pcen min brukte jeg en annen pc til å formatere begge harddiskene og la inn windows på begge(tilfelle den ene var ødelagt) etter at begge diskene var ferdig og innstalasjonen på plass tok jeg med de ned å satte de inn. Feil fremgangsmåte. Noen av de systemfiler som boot er avhengiog av ligger på harddisk på den andre maskinen.I tillegg er instalalsjonen tilpasset hardware på den andre maskinen. Lenke til kommentar
Icera Skrevet 4. september 2010 Forfatter Del Skrevet 4. september 2010 I dag bestemte jeg meg for å formatere alt, siden jeg ikke fikk i gang tingene på pcen min brukte jeg en annen pc til å formatere begge harddiskene og la inn windows på begge(tilfelle den ene var ødelagt) etter at begge diskene var ferdig og innstalasjonen på plass tok jeg med de ned å satte de inn. Feil fremgangsmåte. Noen av de systemfiler som boot er avhengiog av ligger på harddisk på den andre maskinen.I tillegg er instalalsjonen tilpasset hardware på den andre maskinen. Hvordan skal jeg få reinnstalert windows på den pcen jeg ikke får boota noe som helst? får jo ikke til å boote windows XP cden(er kun asus p5k hovedkort cden som vil boote) har prøvd fler forskjellige XP cder(fler og fler, home og prof) Lenke til kommentar
War Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Selv om du ikke får bootet på den så kan du ikke bare legge inn OS i en annen pc. Du får opp bios ved å trykke del under oppstart? Dett i en disk og sett boot til CD-Disk. Da skal den boote på cd (OS). Lenke til kommentar
Icera Skrevet 4. september 2010 Forfatter Del Skrevet 4. september 2010 Selv om du ikke får bootet på den så kan du ikke bare legge inn OS i en annen pc. Du får opp bios ved å trykke del under oppstart? Dett i en disk og sett boot til CD-Disk. Da skal den boote på cd (OS). Som jeg har sagt X antall ganger før i denne tråden så får jeg bare reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key. når jeg prøver å boote en windows CD så dette funker ikke :/ og ja bios funker fint har prøvd å sette den til cd boot, har også prøvd å gå inn i boot menu(F8) og valgt CD der også, dette funker heller ikke... Lenke til kommentar
War Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Ville ha prøvd en annen dvd/cd-spiller. Samt flyttet litt på kontaktene disk og HHD sitter på (på hovedkortet) Lenke til kommentar
Icera Skrevet 5. september 2010 Forfatter Del Skrevet 5. september 2010 Ville ha prøvd en annen dvd/cd-spiller. Samt flyttet litt på kontaktene disk og HHD sitter på (på hovedkortet) CD/DvD spilleren har kun en kontakt den kan være på, men det kan jo ikke være noe med denne siden jeg kan boote asus hovedkort CDen men ikke windows CDen. Hjalp heller ikke flytte diskene over til en av de andre sata kontaktene :/ Husk at alt dette skjedde etter at jeg fikk et virus på den ene disken som ødela boot enheten i windows på den, men jeg skjønner ikke hvordan dette kan påvirke resten av bootinga ( andre hdden, eller CD rommet) ("virus i bios" kanskje? men har jo sletta den gamle og lagt inn ny og oppdatert BIOS) så skjønner virkelig ikke no her. Lenke til kommentar
War Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 men det kan jo ikke være noe med denne siden jeg kan boote asus hovedkort CDen men ikke windows CDen. Jeg sier ikke at det er det, men det kan skje. Har selv hatt cdrom som ikke leser alle plater deriblandt en OSplate. Regner med at det er IDE da og at denne er satt øverst på kontakten som single/master. Du skrev at diskene fungerer i annen pc, da fungerer dem. Set du "booter på cd"- melding i det hele tatt? Det kan hende du må trykke en tast som ofte ikke fungerer på usb-tastaturer. Må ha ps2. Lenke til kommentar
Icera Skrevet 5. september 2010 Forfatter Del Skrevet 5. september 2010 (endret) men det kan jo ikke være noe med denne siden jeg kan boote asus hovedkort CDen men ikke windows CDen. Jeg sier ikke at det er det, men det kan skje. Har selv hatt cdrom som ikke leser alle plater deriblandt en OSplate. Regner med at det er IDE da og at denne er satt øverst på kontakten som single/master. Du skrev at diskene fungerer i annen pc, da fungerer dem. Set du "booter på cd"- melding i det hele tatt? Det kan hende du må trykke en tast som ofte ikke fungerer på usb-tastaturer. Må ha ps2. Nei den meldingen kommer ikke opp, vet hvilken du sikter til, skjermen blir svart, (Vanlighvis) så bootern cd så må man trykke en tast for at den skal gjøre det, men den meldingen kommer ikke, skjermen blir svart, så kommer reboot meldingen :/ Edit: Noen som har noe forslag om hva jeg kan se etter i BIOS(tilfelle noe er feil her) kan ikke så veldig mye om BIOS Endret 5. september 2010 av Icera Lenke til kommentar
Datatilsynet Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Så, alt starta vel for et par uker sia, greide å få et virus som tok knekken på boot enheten på partisjon C. jeg hadde en annen harddisk som også hadde windows, så jeg brukte den, og overså problemet. I dag bestemte jeg meg for å formatere alt, siden jeg ikke fikk i gang tingene på pcen min brukte jeg en annen pc til å formatere begge harddiskene og la inn windows på begge(tilfelle den ene var ødelagt) etter at begge diskene var ferdig og innstalasjonen på plass tok jeg med de ned å satte de inn. Nok en gang kom: reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key. på begge diskene, jeg finner begge diskene inne i bios, har prøvd å boote de hver for seg, men, jeg kan heller ikke boote windows CD, prøvd å sette CDen som boot-prio, fortsatt samme, jeg har trykt på F8 for å komme inn i boot menu og starte den derifra, fortsatt unable to boot. Har også prøvd å boote begge diskene inne fra boot-menu, ingen ting vil funke. Det som er rart er at jeg kan boote Asus p5k driver cden, men det er ingen filer inne på denne som kan hjelpe meg,(dog kan boote cden, i motsettning til alle andre CDer) Nå nettopp prøvde jeg å resette BIOS, tenkte at det kanskje var noe feil her, lastet ned den nyestet versjonen, og kjørte en flashBIOS som ligger inne i BIOS, resultat: Gamle BIOS er slettet og nye er på plass, men får fortsatt: reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key. da jeg prøver å boote. Begynner å bli ganske desp, skjønner ikke hva som er feil så håper at noen her kan hjelpe meg. MHV - Tom Hei. For du deg inn i BIOS? Om du har Win8 er det avansert du må inn på pcen og klikke instillinger og avansert oppstart også media og deretter restart pcen nå, da vil du få mange muligheter velg BIOS og gå inn i Boot og last ned windows på en usb eller dvd og velg dvd/usb i boot 1 og lagre, restart pcen og reinstall windows. Lenke til kommentar
Datatilsynet Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Så, alt starta vel for et par uker sia, greide å få et virus som tok knekken på boot enheten på partisjon C. jeg hadde en annen harddisk som også hadde windows, så jeg brukte den, og overså problemet. I dag bestemte jeg meg for å formatere alt, siden jeg ikke fikk i gang tingene på pcen min brukte jeg en annen pc til å formatere begge harddiskene og la inn windows på begge(tilfelle den ene var ødelagt) etter at begge diskene var ferdig og innstalasjonen på plass tok jeg med de ned å satte de inn. Nok en gang kom: reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key. på begge diskene, jeg finner begge diskene inne i bios, har prøvd å boote de hver for seg, men, jeg kan heller ikke boote windows CD, prøvd å sette CDen som boot-prio, fortsatt samme, jeg har trykt på F8 for å komme inn i boot menu og starte den derifra, fortsatt unable to boot. Har også prøvd å boote begge diskene inne fra boot-menu, ingen ting vil funke. Det som er rart er at jeg kan boote Asus p5k driver cden, men det er ingen filer inne på denne som kan hjelpe meg,(dog kan boote cden, i motsettning til alle andre CDer) Nå nettopp prøvde jeg å resette BIOS, tenkte at det kanskje var noe feil her, lastet ned den nyestet versjonen, og kjørte en flashBIOS som ligger inne i BIOS, resultat: Gamle BIOS er slettet og nye er på plass, men får fortsatt: reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key. da jeg prøver å boote. Begynner å bli ganske desp, skjønner ikke hva som er feil så håper at noen her kan hjelpe meg. MHV - Tom Hei. For du deg inn i BIOS? Om du har Win8 er det avansert du må inn på pcen og klikke instillinger og avansert oppstart også media og deretter restart pcen nå, da vil du få mange muligheter velg BIOS og gå inn i Boot og last ned windows på en usb eller dvd og velg dvd/usb i boot 1 og lagre, restart pcen og reinstall windows. HUSK. Ikke gjør noe feil det kan ødelegge BIOSEN. Lenke til kommentar
Datatilsynet Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Ville ha prøvd en annen dvd/cd-spiller. Samt flyttet litt på kontaktene disk og HHD sitter på (på hovedkortet) CD/DvD spilleren har kun en kontakt den kan være på, men det kan jo ikke være noe med denne siden jeg kan boote asus hovedkort CDen men ikke windows CDen. Hjalp heller ikke flytte diskene over til en av de andre sata kontaktene :/ Husk at alt dette skjedde etter at jeg fikk et virus på den ene disken som ødela boot enheten i windows på den, men jeg skjønner ikke hvordan dette kan påvirke resten av bootinga ( andre hdden, eller CD rommet) ("virus i bios" kanskje? men har jo sletta den gamle og lagt inn ny og oppdatert BIOS) så skjønner virkelig ikke no her. Du kan ikke få virus i en BIOS, Da er det virus på harddisken som svir BIOSEN og da ville pcen ha vært svart hele tiden for uten BIOS for du ikke startet pcen. Lenke til kommentar
War Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Snodig post, mange år gammel tråd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå