Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

12v DC til 5v DC konverterer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt å lage et kretskort som skal gå på et 12v båt batteri.

Problemet mitt er at jeg må bruke en en microcontroller, og den trenger bare 5v.

Har søkt litt på nettet å funnet noen bra kretser, men alle de jeg har funnet bruker LM7805. Det som er negativt ved å bruke LM7805 er at den kan bli altfor varm, så da må jeg bruke en heatsink. Det er ganske viktig for meg at ikke kretskortet skal bli for stort, så er det noen annen løsning for å få en stabil 5v DC uten å bruke noe som sløser energi på varme.

-Tapped

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kretsen vil bli like varm. Det er også lineær regulering.

Regulatorkretser som dette liker ikke alltid å stå i parallell, dette fordi det kan være variasjoner mellom de enkelte komponentene, dette fører til at de blir belastet forskjellig.

Bruk heller en svitsjet regulator. Du får dem i ferdige pakker f.eks

Hos elfa.

Art nr:

69-075-24

69-595-06

En svitsjet regulator virker på samme måte som PSU-en i pcen, de klarer gjerne en effektivitetsgrad på over 80%, så kontra lineære regulatorer blir de mye mindre varme.

Downsiden er at de har betydelig mer "rippel" altså spenningsstøy enn lineære regulatorer, men normalt går dette greit så lenge uC dekobles skikkelig med kondensatorer ;)

Du kan selvfølgelig også kjøpe bare regulator-icen, men da trenger du litt tilleggskomponenter som spoler og kondensatorer, og medregnet arbeidet med å lage regulatoren blir det ofte dyrere.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...