Gå til innhold

Plystrelyd fra sub, hva er galt?

Loomy

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

Har nylig begynt å legge merke til en slags plystrelyd fra subwooferen, ikke hele tiden, men kun når den må anstrenge seg bittelitt mer enn "normalt".

Sub'en er en Harman/Kardon som er koblet til en Onkyo 607. Har lagt merke til problemet på flere lydkilder, både bluray-filmer (via hdmi) og musikk fra PCen (spdif).

Som sagt er dette noe som ikke har skjedd før, og alle komponentene er <1 år gamle. Noen som har vært borti sånt før? Hva kan problemet være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje en lekkasje i kabinettet? Har vært borte i slikt før. 

Har handlet flere JBL B460 sub'er (18"), samtlige hadde lekkasjer i kabinettet. Det var enkelt å lokalisere ved å bruke en tonegenerator, slik at det kommer en ren tone med konstant volum. Da ble plystrelydene lette å lokalisere.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Jordingsfeil eller signaler fra andre kilder ser jeg forsåvidt ikke noen direkte årsaker til. Omgivelsene er som de alltid har vært, men jeg skal i hvert fall prøve å flytte litt rundt på ting som kan påvirke.

Hårek: Kan du anbefale en tonegenerator? Ser det er endel software ute og går, men når de begynner å snakke om sine waves og square waves beveger jeg meg på dypt vann :p

Lenke til kommentar

Jeg har tilgang til tonegenerator, siden jeg driver med elektronikk. Det går an å kjøpe på Elfa eller tilsvarende, men det er antagelig lite aktuellt for deg.

En enkel løsning er å finne mp3 filer som gir en konstant tone med forskjellig frekvens. Men jeg vet ikke om noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...