Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med air condition etter motorvask (evt. overdreven bruk av varme innvendig)


sola66

Anbefalte innlegg

Jeg hadde bilen min, en Audi A3, 02-mod., på "full shine" hos et bilpleieverksted. Det ble foretatt bl.a. motorvask og innvendig rens. Da jeg hentet bilen var termostaten på klimaanlegget satt på 29 grader og det blåste for fullt, sikkert for å tørke seter som var blitt fuktige etter rens.

 

Jeg har aldri tidligere hatt problemer med air condition, men etter dette fungerer det ikke. Det blåser rett og slett ikke kaldt, bare lunkent. Det er også sånn at jeg når jeg setter AC på "auto" og f.eks. 18 grader så blåser den omtrent ikke (selv om det er mange grader varmere enn det i bilen). Hvis jeg setter den på "LOW" (som da er kjøligere enn 18 grader) blåser den for fullt, men ikke ordentlig kaldt. Kan derfor virke som det er noe galt med sensoren eller termostaten. Hvis jeg ikke har den på auto, men bare regulerer vifta på høy/lav blåser vifta, men det er altså mangel på kjølig luft som er problemet.

 

Det jeg lurer på er om noe kan ha skjedd enten ved motorvasken eller i forb. med at bilen kanskje har stått med tenning på/motor i gang lenge (vet ikke hvor lenge) med veldig høy temperatur på anlegget (for hurtigere å tørke seter innvendig).

 

Litt kjedelig, for jeg betalte 2400,- for gjøre bilen klar for salg også ender jeg kanskje uforskyldt opp med dyr verkstedregning i tillegg. For jeg kommer vel neppe noen vei med bilpleiefirmaet med mindre jeg kan bevise at dette skjedde som følge av ting de har gjort.

 

Lurer derfor på om det er sannsynlig at det kan ha skjedd der eller om det må være tilfeldig at dette plutselig skjedde nå? (det har virkelgi aldri vært problemer med det tidligere)

 

La inn denne på bilforumet.no og, men kanskje flere svar å få her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper du får flere svar der.

Kan du se om reima til AC er der? Ikke falt av eller lignende.

Dvs reima til kompressoren. Sjekket sikringsboksen for brudd på en krets eller to?

 

Den slår seg av selv om det er lite gass igjen, men det skjedde nok ikke akkuratt idag.

Endret av War
Lenke til kommentar

Kompressoren er nok elektronisk styrt (trinnløs regulering som styres basert på temperaturen i kupèen, ikke bare på/av slik som på gamle biler), slik at feilen er sansynligvis i elektronikken, og da ligger det nok feilkode lagret som kan leses ut og gi noe svar på hva som er galt, eller i det minste på hvilken krets feilen ligger på.

 

Det kan være vann som har entret en kontakt eller lignende, noe som normalt sett ikke skal skje selv på en motorvask. Det kan selfølgelig være at den som har vasket motoren har satt en kraftigere høyttrykkspyler rett ned i motorrommet med kort avstand, noe man helst ikke burde gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...