madammim Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Hei. Har sittet litt og jobbet med ei hjemmeside. Bruker Joomla og kjører det på en Wampserver på en eldre XP-maskin. Etter litt frem og tilbake har jeg fått til det meste, men et par ting gjenstår. Siden er nå "online". 1. Har lyst til å lage ei "kontakt meg" side. Der tenkte jeg å bruke en modul der man bare skriver inn sin e-postaddresse, emne og melding, for så å trykke på "send". Hva kreves for å få noe slikt til å virke? Må man ha en egen mail-server? Selv har jeg alltid brukt hotmail/yahoo. Kan man btuke en slik addresse? Hvis så, er det noen som kan være behjelpelig med et oppsett av feks. "Rapid Contact"? 2. Inne på siden har jeg linket til noen andre sider som er interesante. De fleste linkene virker som forventet, men en link gir "403 Forbidden" "You don't have permission to access / on this server. Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request." Hvis jeg så klikker i addressefeltet i FF/explorer, for så å trykke på "enter" så laster siden som normalt. Dersom jeg kjører http://localhost på serveren så virker linken. Er det noen som vet hvorfor dette skjer og eventuellt hva løsningen kan være? Taknemmelig for alle tips! Lenke til kommentar
xtremesmw Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hei. Har sittet litt og jobbet med ei hjemmeside. Bruker Joomla og kjører det på en Wampserver på en eldre XP-maskin. Etter litt frem og tilbake har jeg fått til det meste, men et par ting gjenstår. Siden er nå "online". Først og fremst, så burde man ALDRI ha en webserver på Windows. Det er best man bruker Linux til det. 1. Har lyst til å lage ei "kontakt meg" side. Der tenkte jeg å bruke en modul der man bare skriver inn sin e-postaddresse, emne og melding, for så å trykke på "send". Hva kreves for å få noe slikt til å virke? Må man ha en egen mail-server? Selv har jeg alltid brukt hotmail/yahoo. Kan man btuke en slik addresse? Hvis så, er det noen som kan være behjelpelig med et oppsett av feks. "Rapid Contact"? Du trenger ikke å ha din egne mail-server til det. Bare bruk et Gmail/Yahoo/Hotmail til det. Og Rapid Contact er best å bruke, men jeg er ikke sikert om den må oversettes til norsk. Hvis det må det, så kan jeg gjøre det. 2. Inne på siden har jeg linket til noen andre sider som er interesante. De fleste linkene virker som forventet, men en link gir "403 Forbidden" "You don't have permission to access / on this server. Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request." Hvis jeg så klikker i addressefeltet i FF/explorer, for så å trykke på "enter" så laster siden som normalt. Dersom jeg kjører http://localhost på serveren så virker linken. Er det noen som vet hvorfor dette skjer og eventuellt hva løsningen kan være? 1. Gå til "www" mappen av WAMP (vanligvis så er det C:\wamp\www) 2. Finn en fil som heter ".htaccess" 3. Åpne den i Notepad eller noe lignende. 4. Hva står i den? Beklager for min dårlig norsk, jeg er opprinnelig fra canada. Lenke til kommentar
MPV Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Først og fremst, så burde man ALDRI ha en webserver på Windows. Det er best man bruker Linux til det. Det kommer jo litt an på hva du skal ha på serveren da. Joomla kan kjøre på en windows server om du laster ned joomla via Microsoft sine hjemmesider som er litt annerledes med den joomla vi fleste kjenner til. Om trådstarter har ASP.NET apps eller bruker ASP.NET i noen form, så lønner det seg å kjøre windows server. Du kan kjøre ASP.NET på linux også med Mono Project, men det er ikke noe jeg ville ha anbefalt. Windows servere kjører helt fint til det de er ment til. Men jeg er enig at Linux servere kan være litt mer oversiktlige og bedre på mange punkter, ingen tvil om det. Jeg foretrekker linux selv, men så jobber ikke jeg med kodespråket ASP.NET heller da. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 Takker så mye for svar Fikk til mail-biten. Det var ei innstilling som var feil. Nå funker det med min nettleverandørs POP-server. Htaccess: ## # @version $Id: htaccess.txt 14401 2010-01-26 14:10:00Z louis $ # @package Joomla # @copyright Copyright © 2005 - 2010 Open Source Matters. All rights reserved. # @license http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html GNU/GPL # Joomla! is Free Software ## ##################################################### # READ THIS COMPLETELY IF YOU CHOOSE TO USE THIS FILE # # The line just below this section: 'Options +FollowSymLinks' may cause problems # with some server configurations. It is required for use of mod_rewrite, but may already # be set by your server administrator in a way that dissallows changing it in # your .htaccess file. If using it causes your server to error out, comment it out (add # to # beginning of line), reload your site in your browser and test your sef url's. If they work, # it has been set by your server administrator and you do not need it set here. # ##################################################### ## Can be commented out if causes errors, see notes above. Options +FollowSymLinks # # mod_rewrite in use RewriteEngine On ########## Begin - Rewrite rules to block out some common exploits ## If you experience problems on your site block out the operations listed below ## This attempts to block the most common type of exploit `attempts` to Joomla! # ## Deny access to extension xml files (uncomment out to activate) #<Files ~ "\.xml$"> #Order allow,deny #Deny from all #Satisfy all #</Files> ## End of deny access to extension xml files RewriteCond %{QUERY_STRING} mosConfig_[a-zA-Z_]{1,21}(=|\%3D) [OR] # Block out any script trying to base64_encode crap to send via URL RewriteCond %{QUERY_STRING} base64_encode.*\(.*\) [OR] # Block out any script that includes a <script> tag in URL RewriteCond %{QUERY_STRING} (\<|%3C).*script.*(\>|%3E) [NC,OR] # Block out any script trying to set a PHP GLOBALS variable via URL RewriteCond %{QUERY_STRING} GLOBALS(=|\[|\%[0-9A-Z]{0,2}) [OR] # Block out any script trying to modify a _REQUEST variable via URL RewriteCond %{QUERY_STRING} _REQUEST(=|\[|\%[0-9A-Z]{0,2}) # Send all blocked request to homepage with 403 Forbidden error! RewriteRule ^(.*)$ index.php [F,L] # ########## End - Rewrite rules to block out some common exploits # Uncomment following line if your webserver's URL # is not directly related to physical file paths. # Update Your Joomla! Directory (just / for root) # RewriteBase / ########## Begin - Joomla! core SEF Section # RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/index.php RewriteCond %{REQUEST_URI} (/|\.php|\.html|\.htm|\.feed|\.pdf|\.raw|/[^.]*)$ [NC] RewriteRule (.*) index.php RewriteRule .* - [E=HTTP_AUTHORIZATION:%{HTTP:Authorization},L] # ########## End - Joomla! core SEF Section Jeg skulle gjerne kjørt dette på linux, men det blir litt mye å lære på en gang, både Joomla og Linux. Synes uansett det funker bra på Windows/wamp. Har lastet ned og kjører en "vanlig" Joomla versjon. Lenke til kommentar
xtremesmw Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 ... # Send all blocked request to homepage with 403 Forbidden error! RewriteRule ^(.*)$ index.php [F,L] ... Bytt det til: ... # Send all blocked request to homepage with 403 Forbidden error! (Send alle blokkert anmodninger til hjemmesida med et 403 Forbydd feil) # RewriteRule ^(.*)$ index.php [F,L] ... Det burde ordne alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå