Paisley Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Hei! I en lengre periode har jeg ikke hatt noe godt system for organisering av bilder, og har veldig ofte bare lagret mapper med navn ala " 3893hvbeh" på pcen. Dette gjør at jeg veldig ofte sliter med å finne igjen bildene i ettertid. Jeg ber om hjelp til å bedre arbeidsvanene fra jeg tar bilder, og til bildene har gått gjennom de nødvendige prosessene og er lagret på sikre steder. I det siste har jeg tatt mye bilder og jeg trenger hjelp fra dere fotoentusiaster til å klekke ut et godt system som funker for meg, og et bedre mappesystem enn det jeg har til nå. Bruker forresten mac og skyter i JPG og RAW og bruker Iphoto til bildebiblotek og Lightroom 3 til bildebehandling. Slik jeg har gjort det hittil etter å ha tatt bilder er: - Overfører bilder til iphoto bibliotek og lagrer i JPG og RAW bibliotek. For å importere RAW bruker jeg programvare som fulgte med mitt Canon kamera. Bildene ender da opp i "Orginale JPG" og "Orginale RAW" hvor det er delt inn følgende: År - måned - hendelse (oppretter hendelser for turer, bursdager, photoshoots av venner o.l. Resten blir lagret i diverse. Til nå har alle bilder uavhengig av kvalitet blitt lagret. - Bilder jeg ønsker å etterbehandle overføres til Lightroom 3 hvor de etter bildebehandling blir lagt tilbake til et eget Iphoto bibliotek kalt " Redigerte" og blir delt inn i RAW/JPG og i år-måned-hendelse. Har nettopp invistert i en ekstern harddisk, og ønsker å ta ukentlig bacup av bibliotekene på denne, og i tillegg brenne over på cder som oppbevares et eget sted. Føler denne organiseringen blir litt vanskelig og tungvint og det tar lang tid. Ønsker forbedring på mappestrukturen, lagringsmedier, bibliotek og hvordan jeg kan bør lagre bildene. Håper noen tar seg tid og kan komme med hjelpende innspill! Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 hvorfor ikke kutte ut jpg og bare bruke lightroom til alt fra importering fra minnekort? min katalogstruktur er f.eks bilder/2010/05-mai/shoot med gjengen jeg gjør alt med lightroom som nevnt over. 1 Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 4. september 2010 Forfatter Del Skrevet 4. september 2010 Takk, jeg tror jeg skal sette meg ned og lære ordentlig bildeorganisering i Lightroom3 for å kunne samle alt i ett program! Et par spørsmål: - Er det noen enkel måte å kunne oppdatere lightroom katalog på en ekstern harddisk uten å måtte slette katalog i ekstern harddisk og legge den over igjen? Noen metode slik at den automatisk oppdateres når jeg plugger inn den eksterne harddisken. - Katalogene vokser fort, og med en katalog opplever jeg at den blir meget stor og tar mye plass, og med kun 250gb harddisk hadde det vært lettere å delt opp på en måte. Er det å lage en katalog pr måned en mulighet, eller er det bare overkill? Noen med en god metode på det slik at jeg slipper enkeltkataloger med 100gb i størrelse, og heller kan lagre kataloger med mindre størrelser på andre steder? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Sett av et par timer og se gjennom alle videoene her, og du har lært deg mye grunnleggende om Lightroom. Vel anvendt tid! http://tv.adobe.com/product/lightroom 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 LR har automatisk backup,når du overfører bildene blir bare de som er nye/forandret/slettet importert til backup,så hvis du gjør det relativt ofte så tar det ikke lang tid. Jeg bruker LR og lager div mapper og undermapper utifra hvilken bilder det er.Bruker metadata flittig,mange stikkord hjelper når jeg skal lete etter spesifikke bildetyper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå