Gå til innhold

Statisk Armbånd, hva er det?

NeEeO

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har skal lære hvordan man skal bygge en PC, skal derfor åpne pcen min, har adri åpnet pcen før, men har googlet litt, så at noen snakket om statisk armbånd eller no, skjønte ikke det.

Statisk armbånd er noe med strøm å gjøre, sånn at strømmen ikke kommer på deg eller no, er det eneste jeg vet. er det noe annet jeg trenger for sikkerheten min..osv er litt redd for å åpne pcen.

Er 13år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det heter antistatisk armbånd. Det har du rundt håndleddet, og det er en ledning med en klype som du skal sette i noe metall, gjerne chassiset på pc'en, for å hindre at statisk elektrisitet skal overføres fra deg og til elektronikken i pc'en. Fordi statisk elektrisitet kan skade en del av de følsomme elektroniske kretsene. Det er ikke nødvendig med et sånt. Det holder at du tar på noe som er jordet - f.eks. vannkrana på kjøkkenet, før du begynner å arbeide inni pc'n. Og så bør du unngå å stå eller gå på tepper, da dette skaper mye statisk elektrisitet.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Vel, så lenge du holder på og rote nedi pc'en, så kan du bare passe på å ta på chassiset på pc'en - selve metallramma - med jevne mellomrom, så skal det nok gå bra. Men ikke ta direkte på elektronikken med fingrene - hold i kretskort, hovedkort, skjermkort og sånt bare ytterst på kanten :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er tryggest, men best er det hvis du lar pluggen stå i, og bare slår av strømknappen bak på pc'n, den på strømforsyningen. Da vil det ikke føres strøm gjennom til pc'en, men den vil være jordet. Hvis du har strømkabelen plugget i en jordet kontakt, vel å merke. Er den ikke det, så kan du like godt trekke ut kabelen.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe å være redd for, at du skal få strøm i deg eller noe slikt. Det går veldig liten spenning og strømstyrke ut til delene på pc,en - det er bare selve strømforsyningen det kan være farlig store spenninger i. Det er bare på grunn av faren for at man kan skade elektronikken på kortene at man tar slike forholdsregler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...