Gå til innhold

Installere RedHat

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vurderer å installere redhat på en pc, som i dag kjører windows 98 - slik at jeg kan teste web scriptene jeg lager. Er det mulig å kjøre både windows 98 og redhat?

Finnes det gratis versjoner av redhat?

Er det noen som vet om noen norske guider for hvordan man fikser dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

jeg vurderer å installere redhat på en pc, som i dag kjører windows 98 - slik at jeg kan teste web scriptene jeg lager. Er det mulig å kjøre både windows 98 og redhat?

Finnes det gratis versjoner av redhat?

Er det noen som vet om noen norske guider for hvordan man fikser dette?

Mener du dualboot?

Altså å starte RedHat, teste script, skru av maskina, starte Windows og skrive videre? (Skrivinga kan like godt gjøres i RH da..)

Dette fikser RedHat automatisk for deg.

RedHat 9 (Bulk) finner du mirrors på http://www.redhat.com/download/mirror.html

Imidlertid vil ikke jeg(i likhet med endel andre her på forumet) anbefale RedHat. Skal du inn med linux, (og har ei respektabel linje), så kan du kjøre SuSE.

Les FAQ-en, der står det endel om de forskjellige distroene.

Lenke til kommentar

Imidlertid vil ikke jeg(i likhet med endel andre her på forumet) anbefale RedHat. Skal du inn med linux, (og har ei respektabel linje), så kan du kjøre SuSE.

Ikke RedHat?

Jeg har ikke tenkt til å la pc'en kjøre som server for andre enn for egen testing... linjen er kun 128 kbps ut så den er nok ikke rask nok til det.

Er det noen fordeler med SuSE fremfor RedHat?

Jeg tenkte å installere RedHar siden den virket ganske lett å bruke.

:)

Lenke til kommentar

Ikke RedHat?

Jeg har ikke tenkt til å la pc'en kjøre som server for andre enn for egen testing... linjen er kun 128 kbps ut så den er nok ikke rask nok til det.

Er det noen fordeler med SuSE fremfor RedHat?

Jeg tenkte å installere RedHar siden den virket ganske lett å bruke.

:)

Det er generelt mindre trøbbel med SuSE enn RH.

Jeg skal ikke si så mye, for jeg har null SuSE erfaring, men bare vent til MarcelSB(nick "SuSE-disippel" hadde passa bedre) kommer du!

Jeg kan bare røpe at du ikke kan laste ned ISO-er, du må kjøre FTP install...

Men, på en liten testserver kan du jo hive inn hva som helst. Både SuSE og Redhat er desktop-distroer.

Lenke til kommentar

For noe utrolig møkk og propaganda dere serverer uvitende folk.. Utrolig at dette faktisk går ann...

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg redhat 9.. installer apt i tillegg så kommer du meget langt.. Hvis du leser min post i faq'en så står alt meget godt forklart der..

Gå til f.eks. ftp.uninett.no og last ned redhat cd'ene derfra.. du trenger de tre første iso'ene

Lenke til kommentar

Ja som du sikkert har merket så er xeon RH fan, selv om han faktisk aldri har nevnt _hvorfor_ han syns RH er bedre enn SuSE eller evt. Mandrake :lol:

Som du sikkert har skjønt så syns jeg SuSE er suverent best blant de nybegynnervennlige distroene av følgende grunn:

- Den har best hw-autodetection

- Den er kjappest

- Den har det beste kontrollpanelet (YaST2)

- Den har best pakkesystemhåndtering med YaST2s Install/Remove Software

- Den har et godt _gratis_ oppdateringssystem, i motsetning til RHs.

- Nesten alt fungerer ut av boksen, i motsetning til RH (du må selv sette opp mp3, ntfs, mm.)

SuSE installasjonsguide finner du her...

Lykke til :wink:

MarcelSB

Lenke til kommentar

Men med mindre du f.eks. kjøper SuSE på www.linuxbutikken.no e.l., så har 128kbps'en din nok å gjøre de kommende dager (uker? :) ). Hvis jeg skal gjette, så har du dual ISDN? I såfall, så blir regningen rimelig omfattende, for å si det pent.

Hadde selv RedHat i en måned før jeg emigrerte til Slackware, den fungerte veldig greit, egentlig. Har ingen erfaring med verken SuSE eller Mandrake, men utifra det jeg har hørt, så er Mandrake å foretrekke foran RedHat, hvis du ikke gidder å skaffe deg skikkelig telefonregning...

EDIT: Siden du skal bruke den til webserver, så er du vel kanskje p å nett hele tiden allikevel?

Da kommer ikke jeg på noe særlig galt med å bruke SuSE.

Lenke til kommentar

Som du sikkert har skjønt så syns jeg SuSE er suverent best blant de nybegynnervennlige distroene av følgende grunn:

- Den har best hw-autodetection

- Den er kjappest

- Den har det beste kontrollpanelet (YaST2)

- Den har best pakkesystemhåndtering med YaST2s Install/Remove Software

- Den har et godt _gratis_ oppdateringssystem, i motsetning til RHs.

- Nesten alt fungerer ut av boksen, i motsetning til RH (du må selv sette opp mp3, ntfs, mm.)

*Kremt* I bunn og grunn er det mye smak og behag bak valg av distro, og du kan finne reviews som sier at redhat stinker/ruler og suse stinker/ruler.

Først og fremst vil jeg bare påpeke at RH sitt oppdateringssystem er gratis, men begrenset til en maskin. Om du har flere maskiner, så kan du installere "apt-get" som tar seg av oppdatering, og det er IKKE dependency hell på RH9 med "apt-get".

At distro-valg er subjektivt kan man lese også av MarcelSB sin kommentar: "nesten alt fungerer ut av boksen". "Nesten alt fungerer ut av boksen" er en pen måte å si at noe ikke fungerte rett ut av boksen, eller hur?

Personlig vil jeg anbefale RH9, hos meg "fungerte ALT ut av boksen", og selv om jeg også har installert gentoo (en distro for litt viderekomne), så viser det seg at jeg stadig returnerer til RH9.

Lenke til kommentar

hehe :lol:

Det eneste som ikke fungerte ut av boksen var de nyeste divx/xvid videone grunnet en medfølgende noe utdatert versjon av MPlayer. Dette er tilføyet i guiden. :wink:

Det er langt mer som ikke funker out og box på RedHat :yes:

Apt-get er en mulighet på SuSE også, men det er der ikke ut av boksen så da telles det ikke, akkurat som det ikke telles på RH heller fordi det ikke er der ut av boksen ja :yes:

MarcelSB

Lenke til kommentar
hehe :lol:

Det eneste som ikke fungerte ut av boksen var de nyeste divx/xvid videone grunnet en medfølgende noe utdatert versjon av MPlayer. Dette er tilføyet i guiden. :wink:

Det er langt mer som ikke funker out og box på RedHat :yes:

Apt-get er en mulighet på SuSE også, men det er der ikke ut av boksen så da telles det ikke, akkurat som det ikke telles på RH heller fordi det ikke er der ut av boksen ja :yes:

MarcelSB

Tror ikke vi blir enige uansett, la oss slutte med distro-krigen og være enige om at linux er bra... :wink:

Lenke til kommentar

Siden alle anbefaler sine favoritter, får vel jeg komme med min også :D

Selv har jeg prøvd Redhat, Suse og Mandrake, og har endt opp med Mandrake. Den har et bra kontroll panel, (i min mening, tilsvarende Suse?s Yast) God støtte for hardware, og takler ISDN veldig greit. Har bare hatt litt problemer med et Winmodem, men det er vel ganske likt for all Linux ;)

En annen ting er at Mandrake, i motsetning til Suse, kan man få den gratis på tre ISO?er? slik at ting slik som en r-installasjon, eller installasjon på en annen PC er MYE raskere. Lykke til med valget.

Lenke til kommentar

/me rister oppgitt paa hodet.. :shrug:

Red Hat er en bra distro til baade desktop og som server.

Men for guds skyld la oss slutte aa slenge dritt om andre distro'er og konsentrere oss om aa faa flere over paa linux plattformen og vekk i fra Microsoft. Det er det som ER det viktigeste.. eller hva ?

Lenke til kommentar

folkens nå for dere vel slutte å tulle her, både Red Hat å Suse er kjempe fine distroer selv om jeg ikke har prøvd suse enda, men det blir kanskje en dag det også. Red Hat er en kjempe distro, det er den jeg holder på med for det meste når linux er inne. å må bare få si at Red Hat har jo kjempe støtte for ting, man kan legge inn mp3 støtte å mounte partisjonene, den har også støtte for Trødløst nettverk, (egen erfaring) nå har jeg bare prøvd Red Hat 8.0 og 7.2 :( skal vel prøve 9 snart håper jeg, når jeg bare for ny-maskina mi. Red Hat har vel ikke noe særlig store systemkrav heller. er ikke helt sikker på hvor stort systemkravet er for å kjøre red hat, men jeg fikk til å kjøre Red Hat 8.0 med GNOME og GRUB på en 200 MHZ og 96 MB ram, å det gikk kjempe bra. som sikkert mange har skjønt så har de nyere Linuxene begynt med automatisk støtte for ny maskinvare, det er bra det seff, å når det skal sies, hvis noen klager på at Red Hat er noe shit, så ta å se litt på XP, 2000, 98, eller 95, da skal dere få se shit. faktisk så er vel Red Hat 9 og Mandrake 9.1 det nærmeste man kommer Windows tror jeg, men seff, det blir aldri helt det samme, heldigvis. for som alle vet man går ikke over til Linux pga at de skal ha det så likt som mulig som det var i Windows. man går vel over til Linux fordi at de er lei av Windows. jeg begynner å bli lei av Windows nå.

folkens valget av distroer er noe vanskelig greier, det er det ingen tvil om egentlig, men det blir mye enklere når man først har funnet seg en linux distro som man liker. når jeg kjørte Linux for ca. 2 eller 3 måneder siden så var det kjempe lett. noe var lettere å gjøre i Linux, sånn f. eks å installere Program i Linux. selv om man kjører dualboot Windows å linux å fremdeles har lyst til å ha tilgang til Windows filene sine så er ikke det noe problem egentlig, for da er det bare å mounte Windows partisjonene i Linux også er man på nett. det med ADSL i Linux er like enkelt å sette opp ja kanskje enklere også i Linux, for da er man automatisk på nett med en gang, bare å sette opp automatisk IP så ordner Linux resten, iallefall i Red Hat og Mandrake, som jeg da har prøvd mest. en annen ting er jo at man bør også styre unna noen distroer også sånn som:

1. Lycoris.

2. Sot Linux.

3. Conectiva.

4. Knoppix.

jeg har prøvd alle de distroene som jeg synes at folk skulle styre unna, å jeg må si at når jeg kom inni Red Hat så ble det som en ny verden, seff jeg kjørte ikke Linux første gang på en Nett maskin da, så jeg fikk ikke prøvd nett med Linux før for ca. 2 måneder siden.

Alle har vel sin egen mening om Linux på dette forumet, jeg også, å samme hva folk sier så er det sikkert mange som er uenig i det den andre sier, sånn kommer det alltid til å være.

Ble mye dette her.

Lykke til.

PS: velg den distroen du synes ser best ut, utifra bilder å funksjoner. da blir du garantert fornøyd.

Lenke til kommentar

Beklager wil , men jeg får vondt i øynene av å lese meldingene dine. Kan jeg spørre deg om hvorfor du ikke har brukt linux på en stund ? ikke kom med at det er fordi du venter på den nye maskinen din, har gått gjennom din poster og fytti katta. Ikke vondt ment , men har du hørt om noe som heter manual ? en sånn a4-sak med masse nyttig info . Du sier i en av dine poster at du "tar en pause fra linux" noe jeg ærlig talt ikke skjønner. hva er din strategi , vente et par måneder og så mase som et helvete igjen . Nå har Dummegaas og co endelig startet en FAQ , så hva med å sjekke der før du poster eller hva med å kjøpe en linux bok. vi er her for å hjelpe , men dette er på grensen til "bjørnetjeneste". :wink:

Lenke til kommentar
/me rister oppgitt paa hodet.. :shrug:

Red Hat er en bra distro til baade desktop og som server.

Men for guds skyld la oss slutte aa slenge dritt om andre distro'er og konsentrere oss om aa faa flere over paa linux plattformen og vekk i fra Microsoft. Det er det som ER det viktigeste.. eller hva ?

Why can't 'me all live in peace?

Word up man! :yes:

MarcelSB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...