Gå til innhold

Fujifilm Finepix HS10 bra kjøp?

Anbefalte innlegg

Noen som har denne og kan dele med sig av erfaringer?

Ska ev. kjøpe en men leste at man må oppdatere firmware? Er kameran bra i bruk efter det?

Ser at det er AA batterier men lades de opp eller bør jeg kjøpe ladbare batterier?

Går det at filme lenge med 2GB som følger med?

Er det sant at farveåtergivelsen er noe "feil"?

Er bilderna bra og vilka andra kameror kan rekomenderas som ligner på HS10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg opfatter HS10 som et bra kamera, men alle kameraer har sterke og svake sider og der må nesten den enkelte vurdere hvilke egenskaper som er viktigst for eget bruksområde.

Den beste måten å finne ut mer om kameraet er å lese en test, for eksempel her på Akam eller andre teststeder. Jeg synes ofte det er nyttig å lese flere tester, da ulike testere kan prioritere litt forskjellig.

Når det gjelder firmwareoppdateringer så er det normalt en fordel å oppdatere til siste versjon, jeg oppdaterte HS10 og det var en enkel sak. Jeg så ingen endring i bildekvaliteten etter oppgraderingen.

Nærmeste konkurrent til HS10 oppfatter jeg som Panasonic FZ100, fulgt av Canon SX1 IS. Da er RAW-støtte, vridbar skjerm, blitssko og full HD video kriteriene jeg legger mest vekt på. Vektlegger du andre kriterier kan det være andre modeller som er mer aktuelle.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Panasonic FZ100 ser intresant ut men og Panasonic Lumix DMC-FZ50..ska kun ha kamera til at ta bilder enklast muligt, inget proff bruk så vad bør jeg velge da?

Stort sett alle kameraer som selges i dag har en full auto innstilling som gjør det veldig enkelt i bruk. Du må vel ha noen ønsker utover det siden du ser på kameraer med blitssko, RAW-støtte og så mye zoom. Hvis du ikke trenger mye zoom finnes det mange billigere modeller som er mye mindre og tar like gode bilder. FZ50 er en fire år gammel modell som du neppe kan finne i noen butikk lenger. PÅ bruktmarkedet er det sikkert mulig å finne FZ50.

Lenke til kommentar

Meget bra info:-)

Fikk rekomenderat Fuji HS10 derav interessen for den, men jeg trenger ikke mye zoom og ønsker at ta bilder på familie/ferie mest..ja da kanske en brukt FZ50 hade varit noe?

Finns det flere at velge på? Er Olympus SP-550UZ lik FZ50? Vil at den fokuserer raskt og er rask..

Men førstod det som at det finns stabilisator i enten huset eller objektiv, vad blir billigast om jag ska bytte objektiv (vilket jeg ikke kommer gjetter jag)

Endret av Robbansvenske
Lenke til kommentar

Du kan ikke bytte objektiv på noen av disse, jeg vil ikke anbefale en brukt FZ50 hvis du ikke er spesielt interessert i akkurat dette kameraet, og det virker ikke slik. Olympus SP-550UZ er gammelt og tregt, jeg ville ikke kjøpt det i dag.

Det er få/ingen kompaktkameraer som er superraske på autofokus. Det er heller ingen kompaktkameraer som er virkelig bra på innebilder i dårlig lys.

Uten å vite hva du egnetlig trenger er det vanskelig å gi noen gode råd. Jeg forelslår at du tar en tur i en fotobutikk og finner ut hvor mye zoom du trenger og hvort stort/lite kamera du kan tenke deg.

Her er noen modeller som du kan se nærmere på:

Canon S90/S95/G11/Ixus 300 HS (S90 og G11 har dårlig videofunksjon)

Panasonic TZ10/LX5 (og Fz100)

Panasonic GF1 (med 14-45mm), og G2

Sony NEX-5 (eller 3) med 18-55mm

Sony A33/A55

Fujifilm F300 EXR (hvis du kan finne det) og HS10

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

okej, har en Panasonic Tz4 men vill bytte den ut før at få bedre kvalitet på bilderna. Det er enda orsaken även om TZ4 tar fina bilder..er det et dumt valg o bytte?

Kommer mest at ha kameran på auto og vardagligt bruk som amatør så det vore fint om AUTO funksjonen er god.

Ska ha den med på ferie men kan gott vara litt av størelse..fint med HD filming hvis det lar sig gjøre med 8gb minnekort?

takk for veiledning:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...