Gå til innhold

Tamron 17-50mm f/2.8 - passer det til canon og nikon?

Anbefalte innlegg

Jeg har Tamron 17-50mm f/2.8 og på objektivet står det XR DiII SP. Jeg bruker det til Nikon D200, men lurer på om det også vil kunne brukes på Canon 5D mark II?

Hvordan vet jeg generelt om hvilke objektiver som fungerer til fullformatskamera og ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette objektivet kan ikke brukes til fullframe - som det står i artikkelen Kristallo linker til, så kaller Tamron objektivene som ikke kan brukes på fullframe for "Di-II".

Du kan ikke umiddelbart bruke noen objektiver på andre fatninger enn de er laget for (Olympus OM, Canon EF, Nikon F, Sony E eller hva de nå er) - det er noen muligheter for adaptere, men så mister du ofte mye funksjonalitet (autofokus, fokusbekreftelse, bildestabilisering, automatisk blender), og det er som regel et stort plunder. Sjekk på forhånd.

Så - objektivet ditt har Nikon-fatning, og kan derfor ikke brukes på Canon. Det er heller ikke for fullframe - selv om det skulle ha korrekt fatning kan du ikke bruke det på fullframe-hus som 5DmkII, D700 etc.

(Vel - akkurat D700 kan bruke objektiver beregnet på cropsensor, men så croppes bildet kraftig inn og det blir litt meningsløst.)

Generelt - er objektivet laget for crop-sensor, så kan det ikke brukes på fullframe.

Canon: EF-S er crop, EF er fullframe

Nikon: DX er crop, FX er fullframe.

Tamron: Di-II er crop, Di er fullframe.

Sigma: DC er crop, DG er fullframe.

(Tror Tokina kaller crop-objektiver DX og fullframe D.)

etc...

Les i artikkelen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...