Lord Hassan Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 lite spørsmål. Jeg har just fått mitt trv33 kamera og skal drive og prøve jomfru redigeringa. Har prøvd litt i pinnacle studio 8, det fulgte med kameraet. Men har lyst til å gå rett på ordentlig saker. Så jeg har prøvd premiere. Men der får jeg ikke tatt capture av filmen. Støtter ikke premiere usb? Får beskjed om at "no dv device is attached". Det ER det jo, funker glatt i studio 8. Varfør? Er det sånn at man må spille av filmen samtidig som den captures? Eller er det bare med usb? Er jo vanvittig tungvindt da. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Har bare brukt firewire kort. Men filmen kjøres inn i samme hastighet som filmen går i. Altså 1:1. Skal man ha inn 30 minutter video tar det 30 minutter. Har aldri prøvd USB2, men det er mulig det skulle gå like bra da hastigheten går like fort her. Mulig premier må stilles inn til dette eller at den ikke takler det. Lenke til kommentar
Videoutstyr, Arne Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Du kan ikke bruke USB for overføring av video. Her må du bruke DV / i.link / IEEE1394 / FireWire (Kjært barn, mange navn) for å overføre filmen via Premiere. Har du et FireWirekort i maskinen, kobler du bare opp kameraet via en fw kabel så vil Premiere finne kameraet og styre det. Dette står veldig godt forklart i Premiere manualen Lenke til kommentar
Lord Hassan Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 hehe, det var dette med manual da Nei har ikke investert i premiere skal ærlig inrømme det, men skal ikke se bort i fra at det kommer. Jeg kjøper faktisk programmer jeg bruker endel. Men vil gjerne lære meg litt først, og føler at jeg er på pinnacle nivå nå. Og det har jeg jo kjøpt. Så skal ikke se bort ifra at jeg kan finne løsninger i manualen etterhvert jeg også Lenke til kommentar
Videoutstyr, Arne Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Hehe.. Ja, sånt sier man vel ikke høyt Premiere har en veldig bra HELP funksjon også. Du kan finne ut mye ved hjelp av den Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Det du må gjøre er å velge det kameraet du har istedet for "generic dv device" når du starter opp capture-verktøyet (F5). Velg "Sony Generic" dersom ikke trv33 står ført opp på lista. Jeg anbefaler også å bruke versjon 6.01 fremfor 6.5 da tittelverktøyet i 6.5 er ubrukelig i XP, dessuten får jeg av en idiotisk grunn ikke lov å bruke VIA-DV-kodeken min. Versjon 6.01 har ikke denne feilen, men 6.02 og 6.5 har den altså. Jeg kan ikke vente på versjon 7.0. Premiere er på langt nær "skikkelige greier" som du sier, men det er nok det beste å starte på, helt klart. Etterhvert tror jeg du burde skifte til Pinnacle Edition v5.0 (har fått helt enorme kritikker) eller Avid Xpress DV (som er markedsstandard i Norge og resten av verden). Du trenger ikke nødvendigvis å konvertere dersom Adobe klarer å knø seg til å lage en versjon av Premiere som fungerer. Lykke til! Du kan sende meg en e-post om du trenger mer hjelp. Lenke til kommentar
adonis Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Premiere er vel og bra, men om jeg først skulle kjøpt et program i det sjiktet ville jeg nok vurdert Pinnacle Edition, også. Edition byr på mange spennende funksjoner, samtidig som det er (nokså) enkelt å bruke, i alle fall i forhold til Premiere. Det er for tiden et meget gunstig oppgraderingstilbud for alle som har Studio 8!! Mer info på www.edition.no. - Øystein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå