cmi Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Hallo Hvordan fungerer det når man har eget firma og skal ha lønn... Kan man bruke rett ut av firma konto eller må man overføre til privatkonto?? Det er snakk om ett-mann-foretak Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 (endret) du tar vel å overfører det du trenger(som er minst mulig så du får minst mulig skatt ) til privat konto og merker det utbytte eller lønn. hvis jeg husker riktig fra Økonomitimene jeg så vidt har begynt med i høst *tilegg* hvis du er usikker så snakk med en fagperson på området. regner med du har en regnskapsfører du kan rådføre deg med. Endret 4. september 2010 av stich_it Lenke til kommentar
likferd Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 (endret) Du tar egentlig ikke ut lønn i et enkeltmannsforetak, siden du ikke er ansatt, men eier. Foretaket sine penger er altså dine egne penger. Men som stich_it sa, rådfør deg med en fagperson, lett å tråkke i salaten når det gjelder slike ting. Vet ikke helt om enkeltmannsforetak er så himla lurt å start heller, siden du mister mange rettigheter en ansatt har (sykepenger f.eks) Endret 4. september 2010 av likferd Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Du tar egentlig ikke ut lønn i et enkeltmannsforetak, siden du ikke er ansatt, men eier. Foretaket sine penger er altså dine egne penger. men å bruke foretakets konto som privat utgiftskonto er ikke noe jeg vil anbefale. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Du tar egentlig ikke ut lønn i et enkeltmannsforetak, siden du ikke er ansatt, men eier. Foretaket sine penger er altså dine egne penger. men å bruke foretakets konto som privat utgiftskonto er ikke noe jeg vil anbefale. Det er lovlig, men 100% ikke å anbefale nei.. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 4. september 2010 Forfatter Del Skrevet 4. september 2010 Så i grunn burde jeg overføre små doser til egen konto?? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Ja, og er du av den normale, litt rotete typen er det ofte lurt og sette av penger på egen konto for skatt, fort gjort og gå på en smell har man ikke stålkontroll. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå