Gå til innhold

Ubuntu boot alternativ

Anbefalte innlegg

Har installert ubuntu på et SD-kort, og bruker det som primærdisk i Ubuntu. Har endra boot-rekkefølge til USB og så 2,5" SSD-en som Win7 ligger på. Når ubuntu booter, kommer det opp fire valg. Hvordan kan jeg hoppe over det trinnet? Det legger til 10 sek til boot time(eller 1 sek om jeg trykker enter), så vil helst unngå det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ligger et program i software senteret som gir deg et gui for å styre boot relaterte innstillinger. Husker ikke hva det heter men søk etter "boot" eller grub så burde den dukk opp. Der kan du justere hvor lang tid det går før den starter opp standardvalget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det har du nok helt rett i. Grunnen til at jeg synes 36 sek var mye, er at maskina booter Win7 på 24 sek fra SSD, og minnekort er jo egentlig praktisk talt en SSD.

Nei, det har du nok helt rett i. Grunnen til at jeg synes 36 sek var mye, er at maskina booter Win7 på 24 sek fra SSD, og minnekort er jo egentlig praktisk talt en SSD.

Lenke til kommentar

Et SD-kort har raskere aksesstid (søk) enn en snurredisk, og det er omtrent den eneste fordelen. Til å boote et OS er det helt kurant, men man bør også passe på at ting som swap, logging osv er skrudd av, da et slikt kort som regel tåler ganske lite.

Sekvensiell lesehastighet på en 7200rpm snurredisk i disse dager ligger på rundt 100MB/sec, og øker en del hver gang det kommer en disk med høyere datatetthet.

SD-kortet begrenses av mange ting. Treg skrivehastighet (spesielt random write) og USB-interfacet er vel de største begrensningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...