konduktans Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Har installert ubuntu på et SD-kort, og bruker det som primærdisk i Ubuntu. Har endra boot-rekkefølge til USB og så 2,5" SSD-en som Win7 ligger på. Når ubuntu booter, kommer det opp fire valg. Hvordan kan jeg hoppe over det trinnet? Det legger til 10 sek til boot time(eller 1 sek om jeg trykker enter), så vil helst unngå det. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Det ligger et program i software senteret som gir deg et gui for å styre boot relaterte innstillinger. Husker ikke hva det heter men søk etter "boot" eller grub så burde den dukk opp. Der kan du justere hvor lang tid det går før den starter opp standardvalget. 1 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 4. september 2010 Forfatter Del Skrevet 4. september 2010 Takk, startup manager funka fett (Søkte på "boot", om noen av dere andre lurer) For å vri diskusjonen over på noe annet. Laptopen booter på 36 sek til pass-screen. Jeg synes ikke det er spesielt fort. Er det noe jeg kan gjøre for å gjøre den raskere? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 du bruker sd-kort... Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 5. september 2010 Forfatter Del Skrevet 5. september 2010 Er ikke det ganske raskt a? :O Nå booter den forøvrig ikke. Kommer bare "kommandolinje" :/ Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 SD-kort, via USB i tillegg, er ikke nevneverdig raskt nei. Ville heller sagt "grisetregt". Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 5. september 2010 Forfatter Del Skrevet 5. september 2010 Hehe, nei, er ikke noe turbo-løsning. Men igjen så er det kun gedit og terminal som brukes, så det funker fett Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Synes i grunn 36 sekunder boot via USB er ganske så dugelig, når jeg tenker etter. Og når systemet først er oppe og går er det jo fullt brukbart. Tror ikke Windows ville latt seg installere og kjøre like lett på et minnekort? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 5. september 2010 Forfatter Del Skrevet 5. september 2010 Nei, det har du nok helt rett i. Grunnen til at jeg synes 36 sek var mye, er at maskina booter Win7 på 24 sek fra SSD, og minnekort er jo egentlig praktisk talt en SSD. Nei, det har du nok helt rett i. Grunnen til at jeg synes 36 sek var mye, er at maskina booter Win7 på 24 sek fra SSD, og minnekort er jo egentlig praktisk talt en SSD. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Tja, du kan jo trimme ned daemons og start skrivebordet tidligere. SSD er veldig mye raskere en minnekort, men du har rett i at i teorien er minnekort skal være raskere en HD. *diverse problematikk og annet som er urelatert* Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 En vanlig 7200 rpm-disk kan levere rundt 70 mbps i lesehastighet, mens et Sandisk Extreme III "klasse 10" SD-kort leverer maks 30 mbps, så at SDkort skal være raskere enn en hdd er feil. I tillegg vil ofte hastigheten påvirkes av dårlige kontrollere i de fleste pc-er. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Et SD-kort har raskere aksesstid (søk) enn en snurredisk, og det er omtrent den eneste fordelen. Til å boote et OS er det helt kurant, men man bør også passe på at ting som swap, logging osv er skrudd av, da et slikt kort som regel tåler ganske lite. Sekvensiell lesehastighet på en 7200rpm snurredisk i disse dager ligger på rundt 100MB/sec, og øker en del hver gang det kommer en disk med høyere datatetthet. SD-kortet begrenses av mange ting. Treg skrivehastighet (spesielt random write) og USB-interfacet er vel de største begrensningene. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 Den største fordelen er at jeg slipper dualboot, og at ubuntu'n ikke tar opp plass på SSD-en min(er bare 64 GB) Fart har som sagt ikke stort å si, i og med at den kun brukes til gedit og terminal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå