Gå til innhold

Nikkor 70-300 VR eller ny Tamron 70-300 VC?

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå gå til innkjøp av et telezoom objektiv i tillegg til min Sigma 17-70.

Objektivet skal brukes til Nikon D5000.

Jeg SKAL ha 70-300, så ikke vits å anbefale meg noe med kortere brennvidde. Budsjettet mitt ligger på rundt 4000 kroner.

Alternativene jeg har sett på til nå er:

Tamron SP70-300mm F4-5.6 Di VC USD (Vinner av årets zoom-objektiv i EISA-awards). Noen som vet noe mer om når denne blir å se i norske nettbutikker? Scandinavianphoto mente den skulle dukke opp hos de 10 sept. Har aldri hørt om scandinavian photo, noen erfaringer her?

Nikon 70-300 VR (resten av navnet er?)

Ser at mange anbefaler Nikon 70-300 VR. Hvis noen vet det fulle navnet på dette populære objektivet hadde det vært fint:)

Spørsmålet mitt er med andre ord: Hvilke av disse burde jeg gå for? Nå er det vel ikke så veldig mye erfaringer med Tamron-objektivet ute og går, men den har jo tross alt fått en EISA-award?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner Nikkor 70-300 VR her: https://prisguiden.no/product.php?productId=56323&cat_id=24

Det eneste problemet jeg har med Nikonvarianten er at det er større enn det jeg synes er optimalt, ellers er det et flott objektiv og vil fremdeles være det hvis du oppgraderer til et FX kamera om et par år.

EISA er ikke så mye å legge vekt på. At et objektiv vinner betyr ikke at nødvendigvis at det er et godt objektiv for ditt bruk. De har en tendens til å la superzoomobjektiver vinne noe som tyder på at de legger stor vekt på andre ting enn bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

EISA er ikke så mye å legge vekt på.

Enig med Kristallo, en EISA award betyr ikke at du vil bli fornøyd. Det er så vidt jeg har sett ingen av de store teststedene som har testet dette objektivet ennå, og det er vanskelig å si noe om optisk kvalitet før det skjer. Har du tid til å vente på en seriøs test er det det beste. Haster det så har Nikons 70-300 VR fått bra kritikker, mne Tamronen er jo en nyeere konstruksjon og kan godt være ennå bedre.

Lenke til kommentar

Takk for alle gode svar hittil.. Har funnet et objektiv til i min prisklasse siden jeg laget tråden.. Tamron 28-300mm f/3.5-6.3 XR Di VC AF. Vil dere fortsatt anbefale Nikon 70-300 VR?

Kom gjerne med mer info om tamronen som slippes snart, hvis noen sitter på noe spennende info om denne.

Lenke til kommentar

55-300 VR er et nytt objektiv, kun for DX-kameraer. Det er til tross for litt større brennviddeområde billigere, mindre og lettere enn 70-300VR. Jeg har ikke sett noen som har testet 55-300 ennå, men du må nok regne med noe enklere byggekvalitet. Optisk kvalitet vil testene (som sikkert kommer snart) vise.

Lenke til kommentar

55-300 VR er et nytt objektiv, kun for DX-kameraer. Det er til tross for litt større brennviddeområde billigere, mindre og lettere enn 70-300VR. Jeg har ikke sett noen som har testet 55-300 ennå, men du må nok regne med noe enklere byggekvalitet. Optisk kvalitet vil testene (som sikkert kommer snart) vise.

hmm. ålreit, mye plastikk tror du? bare rart at 55-300 er 500,- kroner rimeligere..

Lenke til kommentar

Nikon 70-300 VR har nyeste versjon av VR selv om det står VR.

At det står VRII betyr at det er 2. versjon av objektivet og har vistnok ikke noe med VR å gjøre, selv om det oftest klaffer.

F.eks Nikon 70-200VR og VRII - her er VRII både ny versjon og ny VR

Lenke til kommentar

Takk for alle gode svar hittil.. Har funnet et objektiv til i min prisklasse siden jeg laget tråden.. Tamron 28-300mm f/3.5-6.3 XR Di VC AF. Vil dere fortsatt anbefale Nikon 70-300 VR?

Kom gjerne med mer info om tamronen som slippes snart, hvis noen sitter på noe spennende info om denne.

Tamron 28-300 er en superzoom optimalisert for FX-formatet og du kan da risikere at skarpheten i senter blir utilstrekkelig i forhold til pikseldensiteten i et DX-kamera.

Det gjelder forsåvidt også for Nikons 70-300, men dette bruker jeg selv både på DX og FX og kan gå god for kvaliteten også på DX-formatet.

Endret av nie
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en brukt 70-300VR nå, men vurderte også den nye 55-300 som koster det samme ny som den andre brukt.

Men jeg foretrekker fokusringen på 70-300 som sitter innerst og er lett å overstyre, mens den sitter ytterst på 55-300.

Byggekvaliteten er også solid og bra, den har ganske kjapp autofokus og bildekvaliteten imponerer!!

Den er ganske stor, men balanserer veldig fint på min D300s.

Helt grei å ha med på tur, i motsetning til en 2.8 zoom som jeg også vurderte. Er også overasket over hvor fine bakgrunner man får til tross for dårlig lysstyrke.

Den nye 55-300 er sikkert også bra hvis man ikke har planer om fullformat, ville tatt en kikk og sammenlignet hvis mulig.

Den nye Tamronen er sikkert også veldig bra.

Men for meg er M/A bryteren og fokusfunksjonen avgjørende.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en brukt 70-300VR nå, men vurderte også den nye 55-300 som koster det samme ny som den andre brukt.

Men jeg foretrekker fokusringen på 70-300 som sitter innerst og er lett å overstyre, mens den sitter ytterst på 55-300.

Byggekvaliteten er også solid og bra, den har ganske kjapp autofokus og bildekvaliteten imponerer!!

Den er ganske stor, men balanserer veldig fint på min D300s.

Helt grei å ha med på tur, i motsetning til en 2.8 zoom som jeg også vurderte. Er også overasket over hvor fine bakgrunner man får til tross for dårlig lysstyrke.

Den nye 55-300 er sikkert også bra hvis man ikke har planer om fullformat, ville tatt en kikk og sammenlignet hvis mulig.

Den nye Tamronen er sikkert også veldig bra.

Men for meg er M/A bryteren og fokusfunksjonen avgjørende.

Leste i forumet på dpreview der de sammenlignet Nikons MTF grafer på 70-300 og 55-300 og det kunne se ut som sistnevnte trakk det lengste strået (såfremt jeg har skjønt de grafene rett:)).

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Leste i forumet på dpreview der de sammenlignet Nikons MTF grafer på 70-300 og 55-300 og det kunne se ut som sistnevnte trakk det lengste strået (såfremt jeg har skjønt de grafene rett:)).

Da er den nye bra, for jeg synes 70-300 er fantastisk!

Men man bør være klar over forskjellene.

Ny 55-300:

i_722387.495x376!.jpg

+ Billigere, mindre filterdiameter, lettere

- Ikke fullformat, ikke M/A med manuell overstyring av fokus, ikke avstandsskala, knotete fokusring, mindre zoomring

Nikkor 70-300:

large_AFS_VR70_300_L.506x376!.jpg

Tamron 70-300:

i_687051.564x376!.jpg

Tamron sin er vel ganske direkte sammenlignbar med Nikkor på egenskaper...

Alle 3 har like dårlig nærgrense, 1.4-1.5m

=133401&pids[]=124272&pids[]=56323&Sammenlign=Sammenlign"]Sammenligning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...