Brills Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Jeg har nå hatt Nikon D40 i et par år, og har stort sett vært fornøyd med det. I begynnelsen brukte jeg det stort sett på auto, men etterhvert så har jeg begynt å utforske P, A og S også. Til mitt D40 så har jeg følgende optikk og tilleggsutstyr: Nikon kit-objektiv 18-55mm (som jeg ikke bruker noe særlig lenger) Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 (denne bruker jeg stort sett utendørs i godt lys) Nikon AF-S 35mm f/1.8 Nikon blitz sb400 Stativ Jeg føler nå at det er på tide med et nytt kamerahus. Hovedgrunnen til dette er at jeg syns det blir for lite med 6,1 megapixler, selv om kamera er innstilt på fineste kvalitet. Ofte når jeg redigerer bildene mine, så finner jeg ut at bildet blir bedre med andre utsnitt etc, og da kan det fort bli litt uskarpt, spes hvis jeg cropper vekk en god del av bildet. Jeg er en amatør-/hobbyfotofraf, og har ingen intensjoner om å bli proff. Det jeg ønsker å bli bedre på nå er valg av motiv og lyssetting. Jeg bruker kamera til å fotografere barna mine, litt makro av blomster og insekter og ellers allroundfotografering som ferieturer etc. Spørsmålet er da om jeg skal velge D5000 eller D90. Hva er egentlig forskjellen på disse bortsett fra autofokusmotor i D90 og live view og vippeskjerm på D5000? (Videofunksjon er uinteressant) Og er optikken min (spes. Tamronen) så dårlig at det ikke vil bli noen forskjell om den står på D40 eller D5000/D90? Ingen av mine objektiver har bildestabilisator. Jeg har i utgangspunktet tenkt å kjøpe kun hus. Lenke til kommentar