Andreaseh Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Eg er i militæret og lurte på hvor mye poeng det er mulig å oppnå ve å ta ekstrafag/ta opp igjen fag i løpet av et år ? Skal inn på fysioterapi linjen og har 44.4 poeng og kravet på førstegangsvitnemål er 49.8. Men når eg tar opp igjen fag er den ordinære kvoten 56. Har eg en sjanse for å få noe i nærheten av så mange poeng på ett år ? vet det er alderspoeng og poeng for militæret. Men hvor mange poeng er det mulig å få på ett år ? Lenke til kommentar
operg Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 (endret) Hvis du tar opp alle fagene dine og får 6 på alle eksamenene, sitter du selvfølgelig igjen med 60 poeng pluss ekstrapoeng etterpå. Selvfølgelig er det urealistisk at noen kan klare det, men hvor mange fag du klarer å ta opp og hvilke karakterer du kommer til å klare å få på eksamenene vet bare du selv. Edit: Det heter forresten ikke "studiepoeng"; det er noe du får på universitetet når du består eksamener. Endret 4. september 2010 av operg Lenke til kommentar
Andreaseh Skrevet 5. september 2010 Forfatter Del Skrevet 5. september 2010 Hvis du tar opp alle fagene dine og får 6 på alle eksamenene, sitter du selvfølgelig igjen med 60 poeng pluss ekstrapoeng etterpå. Selvfølgelig er det urealistisk at noen kan klare det, men hvor mange fag du klarer å ta opp og hvilke karakterer du kommer til å klare å få på eksamenene vet bare du selv. Edit: Det heter forresten ikke "studiepoeng"; det er noe du får på universitetet når du består eksamener. Men viss man bare tar opp igjen fag, vil man fortsatt være i førstegangsvitnemål kvoten eller havner man over i den ordinære kvoten som er vesentlig høyere ? Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Du får to poengsummer. Den ene (førstegangsvitnemålet) er kun det du hadde når du gikk ut av tredjeklasse. Den ordinære er + alt du har fått av poeng senere (militæret, alderspoeng, forbedrede karakterer mm). Så hvis du skal ha sjangs må du opp på 56. Vet ikke hvor mange fag du har, men har du som meg (23) teller hver karakter du går opp 0,435 poeng på toltalsummen din. dvs tar du opp matte, har 3 fra før og får 5 går totalsummen din på ordinærvitnemålet opp med ca 0,86 poeng. Så du må regne hvor mange eksamner du greier, og hva som er realistiske resultat. OBS* glemte at hvis du har både eksamen og standpunkt i et fag og tar det opp, strykes begge og erstattes av den nye karakteren. Her kan det være mye å spare. Si at du har 2 3ere i norsk skriftlig, tar opp faget og får 5. Da går snittet ditt opp fra 4,4 til 5,55 (gitt at du ikke har noen realfagspoeng) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå