Judgement Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 (endret) Hei! Har lest litt på nettet og prøvd litt forskjellige løsninger selv, men finner ikke noen måte å redde dataene mine. Problemet startet i går når jeg bestemte meg for å legge inn windows XP x64 versjon pga min logitech G5 er lite samarbeidsvillig med Windows 7. Starter installasjonen fra boot og når jeg kommer til delen hvor man kan velge partisjon for å installere ser jeg noe merkelig: De tre logiske partisjonene på disken jeg hadde windows 7 på hadde blitt til såkalt "unallocated space". Jeg er 100% (da mener jeg HUNDRE prosent) sikker på at jeg ikke har formattert disse ved en ulykke eller noe sånt, så tipper installasjonssystemet til windows xp ikke var glad i strukturen min. Slik så det ut før forsøk å installere Windows XP: Disk 1 (500GiB): - Lager (500GiB) NTFS Disk 2 (250GiB) - Win7 (logisk 50GiB) NTFS - Programvare (installasjoner, etc. Logisk 100GiB) NTFS - Ubuntu (ext4, logisk 50 GiB) NTFS - Ubuntu Swap (4GiB, aner ikke filsystem) - Minilager (ca 40 GiB, logisk) NTFS Disk 3 (1 TB): - Lagring (1 TB) NTFS Problemet her er at Ubuntu, Minilager og Swap'en har flytt sammen og er såkalt unallocated. Ubuntudisken inneholdt masse prosjektfiler som jeg bruker på universitetet (INF fag), og minilager disken inneholdt alt av skriverier fra Jusstudiet mitt (Tar litt forskjellige fag ^^). Hvis det er relevant brukte jeg GRUB bootloader før Windows xp ble installert og jeg trodde at dette ikke skulle bli noe problem. Har kjørt programvare som Active@Partition Recovery, DiskInternals Recovery. Begge finner filene, men ikke selve partisjonene. DiskInternals brukte over 1 time på å scanne, fant filene og sa at jeg kunne gjenopprette disse. Selvfølgelig ett slag i trynet når de ber om registreringskode før jeg kan evt gjøre dette. Spørsmålet her blir: Er det noe gratisprogramvare som kan gjøre jobben like godt som DiskInternals? Er det noen andre måter å redde dataene? Er det en sjanse at jeg får tilbake dataene? Jeg vet de er der, men ligger som unallocated space :/ Endret 4. september 2010 av Judgement Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Partisjonstabellen er slettet eller korrupt? TestDisk kan muligens fikse det. Du kan også prøve MBRlister (se signatur) for å undersøke status først. Lenke til kommentar
Judgement Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 Partisjonstabellen var ganske enkelt borte :/ Klarte å redde den ene partisjonen (Minilager) ved å bruke ett program som fant partisjonen og mountet den ved å kjøre Ubuntu live CD. Ext4 partisjonen ser ut til å være umulig å redde. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Prøvde du TestDisk? Den har gjenopprettet partisjonstabellen for meg tidligere. Knallbra program. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå