Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

spiser mye frukt, er det usunt?

Mohamed Ali

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva flags frukt snakker vi? Anbefalt er 2 frukter per dag...

Mye carbs og du utsetter tenna for mye syre og bakterier( som lever av carbs).

Vært med tannlegen i det siste?

Tips: bytt ut noe frukt med ennå flere grønnsaker. Gulrot er jo gull for eks.

Endret av Tå.
Lenke til kommentar

Hva flags frukt snakker vi? Anbefalt er 2 frukter per dag...

Mye carbs og du utsetter tenna for mye syre og bakterier( som lever av carbs).

Vært med tannlegen i det siste?

Tips: bytt ut noe frukt med grønnsaker. Gulrot er jo gull for eks.

har vært hos tannlegen ja,

jeg spiser ganske forskjellig

spiser bananer, epler, kiwi, mango, gullruter, plommer, druer

tar ca 2-4 bananer hverdag, f.eks 2 etter trening og 2 med en salat

Lenke til kommentar

Tipper en halv liter cola slår 11-12 frukter på sukker, så bare spis med god samvittighet du. Er nok mye annet som kroppen liker dårligere. Husk at kroppen er god innkjørt når det gjelder frukt og grønt siden det har vært med mennesket i laaaang tid. Husk at helsedirektoratet anbefaler minst 5 om dagen!

Endret av -Lasse
Lenke til kommentar

Tipper en halv liter cola slår 11-12 frukter på sukker, så bare spis med god samvittighet du. Er nok mye annet som kroppen liker dårligere. Husk at kroppen er god innkjørt når det gjelder frukt og grønt siden det har vært med mennesket i laaaang tid. Husk at helsedirektoratet anbefaler minst 5 om dagen!

:thumbup: :thumbup: :thumbup: sånn skal det være ;)

jeg drikker jo ikke brus engang, hvis jeg drikker så er det sugar free. + at jeg spisser heller godteri og junk food, og jeg er sikkert på at kroppen trenger sukker, så hvorfor ikke en sunnere altarnativ..

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette gjelder alle men vet f.eks at mamma ble "allergisk" mot mandariner, klementiner og jordbær siden hun spiste det i helt usansylinge store mengder en gang når hun var liten. Hun for munnsår med en gang nå vis hun begynner å spise for mye av det, så hun kan bare spise det i veldig små mengder.

Uansett så er det sikkert kjempe sunt av deg da bare vær litt OPS på sånne ting kanskje så du ikke "Ødelegger" for deg selv :p

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

jeg spiser ca 12-13 frukter hverdag, tar en frukt salat etter middag og en før jeg legger meg + enkle frukter i løpet av dagen,,

spiser god del grønsaker og, men bare til middag,

er det for mye frukt selv om jeg trener hverdag?

Eneste problemet med frukt er jo syre og sukker. Men i forhold til brus og sjokolade så er det bedre å spise 10+ frukt om dagen enn en halv cola og en sjokoladebar. Helt klart!

Banan foreksempel er kanskje den frukten som er nesten %100 sukkerarter. Men husk at frukt inneholder vitaminer/mineraler kroppen høyest er motivert for å innta.

Lenke til kommentar

Helsedirektoratet anbefaler ikke mer enn 2 frukt daglig. "5 om dagen" inkluderer grønnsaker.

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/kostholdsrad/generelle_kostr_d/minst_fem_om_dagen_35403

13 frukt hver dag er alt for mye for kroppen og ikke minst tennene. Kutt ut frukten og spis mer grønnsaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...