Gapatrosten Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 En god plass for slunkne lommebøker er her http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi?merkeid=3&utstyrtypeid=54 Link med Canon objektiver Hva med en 17x85 mm is usm dem pleier å være greie på pris Lenke til kommentar
Kjartan E!de Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 har testet videofunksjonen litt. når det bare er relativt lyst, så blir filmen veldig kornete? ser andre har filmet klare filmer på ganske mørke steder, selv med kit-objektiv, der hvor mørkt er svart. mørkt for meg blir veldig kornete. auto isoen går mellom 100-400. har folk etterbehandlet videoen før de legger det ut? Lenke til kommentar
akerb Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Du kan justere på eksponering på videoen - det hjelper. Det har mye å si hva slags objektiv man bruker, på hva slags resultater man får når man filmer... Gå inn på settings når du har valgt videomodus (har ikke kameraet her, så har ikke korrekte navn på alt dessverre), og du skal finne en horisontal skala som lar deg over/undereksponere. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 har testet videofunksjonen litt. når det bare er relativt lyst, så blir filmen veldig kornete? ser andre har filmet klare filmer på ganske mørke steder, selv med kit-objektiv, der hvor mørkt er svart. mørkt for meg blir veldig kornete. auto isoen går mellom 100-400. har folk etterbehandlet videoen før de legger det ut? At filmen blir kornete forundrer meg - jeg opplever ikke det. Men når du skal ta opp video med 550D så må (bør) du arbeide manuelt. Philip Bloom har noen tips i denne snutten. Gjelder 5D mkII, men prisnippet er identisk for 550D. http://www.youtube.com/watch?v=TNNqUm_nSXk&feature=player_embedded Hentet fra NRK - artikkelen finner du her. Men for å gi kort om gode setting. 1. Sett egendefinert profil med skarphet 0, kontrast 0, osv. Dette reduserer også problemer med aliasing, moire og rolling shuttter. 2. Sett lukkertid til 1/50 sek (om du filmer i 25 fps). Lukkertid skal ideelt sett være 1/2 av fps. Da får man korrekt motion blur. 3. Sett ISO til 200 (egentlig bør ISO være 160, 320, 640 osv - men det finnes ikke på 550D - så 200 er OK). Men er det for mørkt, så øker du ISO til 4. Sett fokus til manuell - og juster den manuelt. 5. Tilpass blenderåpning - og bruk ND-filtere for å fotografere i for mye lys. 6. Jobb med sekvenser - ikke prøv å lage lange opptak der du panorerer kraftig eller flytter deg for mye i skiftende lyssettinger. Ta en sekvens med relativt stabile forhold, juster innstilling og ta neste (eventuelt med nytt perspektiv). Personlig så jobber jeg mest med 30 sekund til 2 min opptak. 7. Bruk korte brennvidder (eller stativ/monopod) og beveg deg heller nær motivet. Jeg bruker mye brennvidde fra 10 - 20 mm. Monopod er et hensiktsmessig hjelpemiddel - og gjør det faktisk mulig å filme med f.eks 200 mm. Monopod kan også brukes som en enkel "steadicam". Video på dSLR er relativt annerledes en et vanlig videokamera - og rett brukt (litt trening) gir det en utrolig kvalitet. Det egner seg dårlig til "point & shoot", selv om Sony A33/A55 er på en viss vei. Det er heller ikke noe glimrende "action" videokamera annet en når du behersker det godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå