vhaarr Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Hei, Jeg har tygget på dette i en uke nå, men kommer ikke til noen konklusjon. Skal jeg handle AMD eller Intel? Valgene står mellom: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition Asus Crosshair IV Formula Pris: 2942,- Intel Core i5 750 Asus P7P55D-E Pro Pris: 3213,- Jeg må si at AMD-tilbudet jeg har fått er rimelig bra i forhold til prisene i norsk nettbutikker; der går jo samme oppsettet for 3889,- hos den billigste (abbo.no). Noen kommentarer rundt dette? Jeg er ikke så veldig interresert i overklokking, men heller stabilitet, strømforbruk, hvor mye det må kjøles, og støy. Oppsettet skal vannkjøles, men såvidt jeg vet finnes det gode løsninger til begge. Det skal sikkert overklokkes litt, men ingenting som ikke kan gjøres helt trygt. En annen ting er jo minne; såvidt jeg forstår så støtter ikke AMD mere enn 1333/1600MHz, mens Intels støtter opp til 2200? Er dette noe som bør vektlegges? Oppsettet skal brukes med en GTX460 som kanskje skal i SLI etter hvert, men det er ikke sikkert. Jeg har hørt at Crosshair-kortet ikke har temperatur-sensorer, stemmer det? Ikke bare det, men så er visstnok kontakten mellom MOSFET og kjøleribben dårlig ut fra fabrikken, slik at den må strammes manualt; også at man bør demontere den og føre på ny kjølepasta? Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Angående minne, så finner jeg CL8 2000MHz minne til Intel-kortet til halve prisen av CL6 1600MHz til AMD-kortet. Snakker da om minne som støtter XMP. Jeg finner CL6 1600 uten XMP til samme pris som CL8 2000. Men XMP er jo noe man bør ha, eller? Jeg ble fortalt at CL9 2000 var bra nok til Intel 750, mens til det AMD kortet burde jeg ha minst CL6 1600. Noen som er uenige i dette? Det er snakk om en tusenlapp i forskjell her på disse 2. Vil dette ha mye og si på ytelsen, eller kan jeg kjøpe billigere RAM og fortsatt få god utnytte av systemet? Endret 3. september 2010 av vhaarr Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Når du ikke er spesielt interessert i overklokking, behøver du ikke minne på 2000MHz og CL6. Du vil neppe merke stor forskjell om du velger 1600MHz CL8 eller 9. La det heller være et valg basert på pris. Det hender også at relativt godt spec'et ram selges til omtrent samme pris som mer ordinære brikker, og da ville jeg også gått for de med best spec. XMP trenger du strengt talt ikke. Dersom du har og bruker det, ville jeg gått nøye over alle spenninger før jeg lagret endringene. Det er ikke bare memory settings som endres når du trykker på en XMP-profil. Du risikerer også at spenninger blir satt til verdier som har potensiale til å svi av både CPU og HK. Samme gjelder HK. Har du valgt brikkesett, så er stort sett ytelsen gitt. Det er greit å unngå de aller billigste, men når du nærmer deg midt på treet og velger enten Asus eller Gigabyte, gjør du neppe noe dårlig valg. Da er det bare å sjekke at HK'et har den funksjonaliteten du trenger. Crosshair IV Formula ser ikke ut til å støtte verken X6 eller SLI. Har null peil på AMD, men synes det er rart at X6 støtte mangler. Det kan hende at infoen hos Amentio er litt mangelfull, men at SLI ikke støttes var ventet. Har du planer om 2 gtx 460 i SLI, bortfaller det alternativet. P7P55D-E Pro har støtte for SLI og kommer i tillegg med USB3 og 6GB/s sata. Lenke til kommentar
Martin.F Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Formula IV støtter X6 Hehe. Er jo flaggskipet til ASUS! Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Formula IV støtter X6 Hehe. Er jo flaggskipet til ASUS! Stemmer nok dette. Er bare nettbutikker som er tullebukker. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 4. september 2010 Forfatter Del Skrevet 4. september 2010 Når du ikke er spesielt interessert i overklokking, behøver du ikke minne på 2000MHz og CL6. Du vil neppe merke stor forskjell om du velger 1600MHz CL8 eller 9. La det heller være et valg basert på pris. Flott, takk! Jeg tenkte XMP var en godting, men om det bare er forhåndsprogrammerte profiler til minne-innstillinger, så kan det være det samme. Crosshair IV Formula ser ikke ut til å støtte verken X6 eller SLI. Har null peil på AMD, men synes det er rart at X6 støtte mangler. Det kan hende at infoen hos Amentio er litt mangelfull, men at SLI ikke støttes var ventet. Har du planer om 2 gtx 460 i SLI, bortfaller det alternativet. P7P55D-E Pro har støtte for SLI og kommer i tillegg med USB3 og 6GB/s sata. Crosshair IV Formula støtter X6, USB3 og 6GB/s SATA. SLI-støtte er ikke standard, men det kan kjøre SLI med en liten modifikasjon til nvidia-driveren. Alle hovedkort kan egentlig det, så lenge de har plass til 2 kort. Uansett så er det ikke sikkert jeg skal kjøre SLI, jeg er mer interresert i strømforbruk, støy, varme og stabilitet. Men kanskje når man kommer opp i denne prisklassen så er alt godt nok uansett. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 4. september 2010 Forfatter Del Skrevet 4. september 2010 Siden jeg alltid har kjørt Intel, og fikk et godt tilbud her på AMD, så har jeg kjøpt AMD-oppsettet. Såvidt jeg kan se fra tester og slikt, bruker AMD vesentlig mye mere strøm i forhold til Intel-oppsett. Det blir gøy å se med tanke på varme og støy. Gleder meg til å prøve mitt første AMD-oppsett, og også til å takle noen av problemene med dette hovedkortet (manglende temperatursensor, dårlig mosfet kjøling, ingen SLI, etc). SLI kan fikses med noen endringer i nvidia-driveren, som sagt, men alle de forklaringene jeg fant på nettet omhandlet Microsoft Windows. Men jeg skal nok få det til på Linux, også Jeg lødde med en Mushkin Redline 1600MHz CL6-pakke på 4GB. Satser på at det er nok, det var også ganske rimelig på 900 NOK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå