Lew1s Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Har ingenting å gjøre i natt å kompisen min glemte kameraet sitt her. Hele boksen såklart, med alt utstyret til å overføre bildene til pcen. så tenkte jeg skulle prøve meg på å ta noen bilder av vanndråper Kameraet er Canon 550D, han forklarte at det ville bli vannskelig å få gode bilder av vanndråper med 18-55 linsen som var montert på kameraet nå, men jeg satte den i close-up modus og den kom veldig nært den lille 50-øringen jeg hadde på bordet. Syns at bildet ble ganske bra, og 50 øringen kom ut i god fokus, så en vanndråpe burde bli noe av det samme? Har satt opp kameraet på et stativ, har en dyp talerken med med vann i og en pose med vann i over som jeg stikker et lite hull i. Har også to 150w lamper her, ikke noe stort men funker det? Har lest at rommet du er i bør være mørkt, sånn at de eneste lysene som kommer ifra rommet er ifra lampene du bruker, og evt blits? Leste også at du skal ta en liten gjenstand der dråpen drypper, så autofokusere på den og skifte til manuell fokus for å få dråpen i fokus. Det jeg lurer på er: Som dere sikkert har forstått innen nå er jeg ikke noe god på fotografering, altså vet ikke mye om hvilke innstillinger kameraet bør være på når jeg skal ta bilder som dette. Hvis noen kan forklare dette for meg hadde det vært super:) Er det mulig å få tatt gode bilder av dråpene med objektivet mitt? Basert på 50-øringen så ser alt greit ut, men for alt jeg vet kan dråper være helt annerledes. Har sett at folk får røde farger på vannet og dråpene. Så at han hadde et ark på siden av dråpen, kanskje han brukte det som bakgrunn, men han hadde en slags blits rettet imot den som gikk av når kameraet tok bildet. Tipper at det var for å reflektere den røde fargen til vannet? Er som sagt ikke en foto ekspert å kjeder meg noe grenseløst, så målet for i natt er å få tatt et OK bilde av en vanndråpe. Har sinnsykt god tid til å få til dette, så håper at dere som er bedre i fotografering kan dytte meg i riktig retning. Lærer raskt og har god tålmodighet! Må også så at dette er min første post på diskusjon.no, kommer til å bli mer aktiv og se på bildene som legges ut:) Lewis Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Vanndråper i vann blir ikke så veldig spennende. Prøv heller rød saft i melk eller omvendt, blir litt mer spennende da. Har du ekstern blits? Hvis ikke tviler jeg litt på om at det blir noe særlig å bruke den innebygde. Men du sier du har god tid, da er det bare å prøve masse forskjellige innstillinger da... Lykke til Edit; Du har vel kanskje sett denne tråden? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=355710 Endret 3. september 2010 av awesnes Lenke til kommentar
Lew1s Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 rød saft i melk? Høres intressant ut, skal prøves! Har ikke en ekstern blits, har et annet seilrefleks som har blits hvis det kan være til hjelp? dritbrae bilder i den tråden:) Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Andre blitser bør du nok være forsiktig med så sant du ikke vet de passer til Canon. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Hei og velkommen til forumet,nå en natta over og du har vel fått prøvd deg litt ? Gikk det greit? Lenke til kommentar
arela Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Et problem du får med fast lys, er å få hurtig nok lukkertid til å fryse dråpen i fokus. En blist blinker veldig fort, så lukkertid spiller mindre rolle dess mørkere omgivelsene er. Imidlertid; den gyldne regel er: prøv, prøv og prøv. Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 skal du fryse en dråpe i bevegelse eller når den treffer vannet f.eks. så må du enten bruke blitz for å fyre eller ganske rask lukker. typisk 1/2000 og raskere. beste måten å finne det ut på er å faktisk prøve det ut og til informasjon så spiller det ikke hvordan modus du setter kameraet i. du kommer deg like nært uansett. nærheten er det objektivet som bestemmer. Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 kom over denne tutorialen som jeg tror vil være av interesse: http://richallen.deviantart.com/art/Macro-water-drops-Tutorial-68308280?q=boost:popular+in:resources/tutorials/photography&qo=6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå